حضرت آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته: این انحرافاتی که در جامعه هست از کجا بوجود آمد؟


حضرت آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته: این انحرافاتی که در جامعه هست از کجا بوجود آمد؟

, ,

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محسن فقیهی در جمع دانش پژوهان مؤسسه دارالزهرا سلام الله در اهمیت تبلیغ گفت : یکی از وظایف شرعی همگان ، مخصوصا روحانیت معظم ، تبلیغ دین می‌باشد که در فرمایشات بزرگان و علماء مورد تاکید واقع شده است.
مرجع بزرگوارما حضرت ایت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه این مجموعه ارزشمند دارالزهراءسلام الله علیها را تأسیس نمودند برای اینکه امرتبلیغ دین تأکید بشود و این حرکت معنوی در جامعه وجود داشته باشد و اخیراً هم مقام معظم رهبری جهاد تبیین را امر فرمودند که این جهاد تبیین و تبلیغ دین خواسته و دستور خداوند متعال است که در قرآن کریم سوره مبارکه توبه آیه ۲۲میفرماید (( فَلولا نَفَرَ مِن کلّ فِرقَه مِنهُم طائفه لِیَتَفقّهوا فِی الدّین و لینذرو قَومَهُم اذا رَجَعوا اِلیهم لَعلّهُم یَحذَرون)) لکن باید توجه داشت که این تبلیغ نیاز به یک مقدمه ای دارد و آن مقدمه تعلّم و تعلیم است. علّم لله و تعلّم لله برای خدا درس خواندن تعلیم کردن و تعلّم این مقدمه تبلیغ است یعنی تبلیغ اگر همراه با جهل باشد به انحراف کشیده می شود .

استاد حوزه علمیه افزود: اگر مبلغی که در جامعه صحبت میکند تسلط علمی نداشته باشد ،نمی تواند مسائل را بدرستی پاسخ دهد و یا اینکه ناقص جواب می دهد اگر علم کامل نباشد تبلیغش تبلیغ ناقصی است و گاهی مضر است و تبلیغ ما برعکس می شود. لذا تبلیغاتی که باید انجام شود از جهات مختلف می بایست مورد تایید علمی باشد و مشخص باشد که این فرمایش شما و این تبلیغ شما از نظر علمی چه پایه محکمی دارد، آیا یک خوابی است تعریف می کنید؟ این خوابها برای جوانهای ما اثر ندارد حالاخوابی را یک عالمی یا غیر عالمی دیده ، اینها مورد توجه جوانهای الان قرار نمی گیرد باید جهات انسانی را بیان کنید و تبلیغ کنید ما این همه احکام داریم که انسانی است در قرآن کریم می فرماید ((ذِکری لِلمُومِنین ))آن قرآنی که شما می خوانید یک تذکری است یعنی با وجدان شما با عقل شما با منطق شما هماهنگ است هر چیزی که در قرآن می بینید و همه احکام اسلامی با عقل هماهنگ است شما همان احکام را برای مردم توضیح بدهید(( لَقد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیّناتِ و اَنزَلنا مَعهُم الکِتاب و المیزان لِیَقومَ النّاس بالقِسط ))همان عدالت ومعنای عدالت را بیان کنید ، مصادیق عدالت در جامعه چیست؟ عدالت در خانواده در کجاست؟ شرایطش چه چیزی است؟ عدالت در شهروندی معنایش چیست ؟عدالت در اجتماع معنایش چیست؟ عدالت درحکومت معنایش چیست؟ انواع عدالت در برخورد با افراد در برخورد با مردم در جریانهای مختلف را تبیین نمایید ،مسائلی که جوانها نیاز دارند و می‌پسندند را تبلیغ کنید عمده این است که شما جوانها را جذب کنید.

آیت الله محسن فقیهی بیان داشت: توجه به زمان، یکی دیگر از نیازهای تبلیغ است دوران امروز بسیار حساس است اگر مطالبی بدون پایه علمی و ناکارآمد بیان شود در فضای مجازی میتواند بازتاب نامناسبی بهمراه داشته باشد و متاسفانه شاهد هستیم برخی افراد با بیان مسایل غیرعلمی و غیرضروری مایه بدبینی جوانان به دین می شوند لذا تبلیغ باید تاثیرگذار باشد اگر شما یک مطلبی بگویید و طرف مقابل در قلبش رسوخ نمی کند چون یک مساله تعبدی است که برخی هنوز اعتقاداتشان پابرجا نیست، سعی کنید با مطالب علمی منطقی و عقلی و انسانی مطالب اصیل اسلام را برای مردم بیان کنید تا اینها علاقمند شوند و بعد از اینکه اهل نماز و اهل مسجد و اهل مسائل دین شدند آن وقت آن مسائلی که یک مقدار اعتقادی هست و تعبدی است را می توانید برایشان بیان کنید روایت شریف نبوی است که میفرماید ((مَن تعلّم باباً مِنَ العِلم عَمل به، أو لَم یَعمَل کان أفضل مِن أن یُصلّی ألفَ رَکعه تَطوّعاً)) رسول خدا صلی الله علیه وآله چقدر زیبا می فرماید که باید عالم بشوید علم را بیاموزید علم آموختن ملازم با عمل نیست ممکن است شما عمل نکنید ولو اینکه عمل نمی کنید ولی عالم بشوید بگذارید علمتان روز به روز افزایش پیدا بکند وقتی عالم شدید به طور طبیعی عامل هم می شوید لذا مبلغ باید عالم باشد و اگر باسواد شد می تواند خوب تبلیغ کند تصورنکنید تبلیغ یک حرفه ای است که بدون علم و بدون سواد میتوان مبلغ موفق و موثری باشد این کلام در روایت عجیب است که پیامبر صلی الله علیه وآله میفرماید این تعلیم وتعلم بالاتر از هزار رکعت نماز مستحبی است . مبلغ عالِم آبروی اسلام وآبروی پیامبر و آبروی دین و آبروی مرجعیت و حوزه است .

استاد حوزه علمیه قم در ادامه افزود: حضرت زینب سلام الله علیها یکی از موفق ترین مبلغین است که اگر در تاریخ اسلام بخواهید بگردید یکی از افرادی که بهترین تبلیغات را انجام داد حضرت زینب بود. در کوفه در شام چگونه تبیلیغ می کرد وقتی صحبت می کرد همه ساکت می شدند و آن تبلیغی که انجام می داد مختصر و مفید بود که گفته اند در خطابه مثل این است که آقا امیرالمومنین علیه السلام خطبه می خواند توجه به شاخصه های و خصایص تبلیغی ایشان بسیار مهم است که وجود مبارک حضرت زین العابدین علیه السلام آن را بیان میفرماید که ((یاعمتی انت بحمدالله عالمه غیرمعلمه و فهمه غیر مفهمه )) اولین شاخصه آن حضرت علم و عالمه بودن ایشان است.

وی ادامه داد: شاخصه دیگر آن حضرت در تبلیغات صبر ایشان بوده است تبلیغ نیاز به پشتکار دارد، شما تبلیغ می روید مشکلاتی می بینید ممکن است بی اعتنایی هایی به شما بشود ممکن است در تبلیغ آنچنان که توقع دارید از شما استقبال نکنند محبت نکنند گاهی بی اعتنایی بکنند شما آنجایی که تبلیغ می روید مواجه با انواع و اقسام ناملائمات می شوید به یاد حضرت زینب سلام الله علیها بیافتید که آن حضرت چقدر ناملایمات دید در کربلا و در مسیر اسارتش تمام این ناملائمات را تحمل می کرد و در عین حال تبلیغ خودش را انجام می داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: این درسی است برای ما تبلیغ باید همراه باشد با تحمل و صبر می توانید افرادرا جذب کنید . شاخصه سوم مسئله دفاع از ولایت است حضرت زینب سلام الله علیها چگونه از ولایت و امامت دفاع می کرد جان خودش را برای ولایت فدا می نمود وقتی به امام سجادعیه السلام می خواستند اهانت بکنند و حضرت را شهید کنند به چه نحو خودش را در دامان حضرت سجاد انداخت؟ و چه نحو حافط ولایت بود .شما بزرگترین ظلمی که در تاریخ بشریت است را چی می دانید ؟ می دانید ظلم مراتب دارد و گناهش هم مراتب دارد بزرگترین ظلمی که در این عالم شده همین مساله خلافت است،خلافت را از مسیرش منحرف کردند تمام مردم را منحرف کردند.

وی ادامه داد: این انحرافاتی که در جامعه هست از کجا بوجود آمد؟ بخاطر این ظلمی که شد ظلم در مسئله خلافت، شما اگر حق را بدانید و ساکت بنشینید حق را بدانید و بیان نکنید بزرگترین ظلم را کردید در مسئله خلافت چه ظلم بزرگی انجام شد اینها مسائلی است که باید برای مردم توضیح بدهید.

خبر کامل را در خبرگزاری حوزه بخوانید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *