آیت الله محسن فقیهی: اساتید و محققان قرآنی، احکام انسانی و عقلانی قرآن کریم را برای جهانیان تبیین کنند


آیت الله محسن فقیهی: اساتید و محققان قرآنی، احکام انسانی و عقلانی قرآن کریم را برای جهانیان تبیین کنند

, ,

حوزه/ قرآن کریم، معجزه باقیه‌ای است که به تنهایی، تمام دین اسلام حتی امامت اهل بیت علیهم السلام را اثبات می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار تعدادی از اعضای مؤسس پارلمان مستقل بین المللی قرآنی در سخنانی تأسیس پارلمان مستقل بین المللی قرآنی را کاری بسیار بزرگ در خدمت به قرآن و دین شمرده و همگان را به تبیین و تشریح آیات و احکام انسانی و عقلانی قرآن کریم فراخواند.

وی با اشاره به وجوه اعجاز قرآن، گفت: قرآن کریم، معجزه باقیه‌ای است که به تنهایی، تمام دین اسلام حتی امامت اهل بیت علیهم السلام را اثبات می‌کند. از جهات مختلف فصاحت و بلاغت و اخبار پیشینیان و آیندگان در حدی قرار دارد که هیچ کس نمی تواند و نتوانسته حتی یک سوره مانند آن بیاورد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به برخی از آیات قرآن که دلالت بر جهانی بودن قرآن کریم دارد، افزود: آیات و معارف قرآن کریم مطابق فطرت و وجدان انسانی است و همه از جان و دل پذیرای آن هستند؛ مثلا گسترش عدل، و محکومیت ظلم از احکام اصلی و پیام های مهم قرآن کریم برای انسان هاست که همه آن را می‌پذیرند.

آیت الله فقیهی در بخش دیگری از سخنان خود، خطاب «یا ایها الناس» یا «هدی للناس» در قرآن را بسیار مهم و محوری توصیف و بیان کرد: از آیات قرآن بسیاری استفاده می‌شود که سخن قرآن، همان سخن وجدان و فطرت و انسانیت اصیل است که هر انسانی بالوجدان آن را خواهد پذیرفت. فقط آنچه بر عهده ماست، تبیین خوب و مناسب این آیات و پیام های قرآنی برای جهانیان است؛ لذا رهبر معظم انقلاب همواره تأکید بر جهاد تبیین در همه عرصه‌ها دارند.

وی با اشاره به هدف تأسیس پارلمان مستقل قرآنی توسط برخی از اساتید دانشگاه و حوزه و قرآن‌پژوهان جهان، فرمودند: این را بدانید که باید همه این جمع، دانشمند و فرهیخته و با سواد و با قرآن کاملا آشنا باشند؛ چرا که شرط اول تبیین و تبلیغ، علم است. تبلیغ آدم جاهل، همواره به ضرر بوده است. البته باید عامل هم شود تا تأثیر کامل بگذارد. در بحث تبلیغ معارف قرآنی، باید شخص، عالم و عامل به قرآن باشد تا بتواند مبلّغ خوبی برای این کتاب آسمانی تلقی گردد. لذا در انتخاب اعضای این پارلمان سعی کنید افراد عالم و عاملی را برگزینید تا این کار بزرگ به خوبی و با موفقیت پیش برود.

در ابتدای این دیدار، احمدی استاد دانشگاه تهران، گزارش مختصری از نحوه تأسیس و برنامه‌های این پارلمان ارائه داد.

در ادامه، میهمان این پارلمان، استاد دانشگاه تلمسان الجزائر عبدالمجید بن حبیب، ضمن بیان اینکه آنچه انسان در بیرون و تبلیغات جهانی درباره جمهوری اسلامی ایران می‌بیند با آنچه به سبب حضور در کشور ایران می‌بیند، تفاوت بسیاری دارد و بسیار از این سفر راضی است، فعالیت‌های سفر ۱۵ روزه خود به تهران و قم را تشریح کرد.

خبر کامل را در خبرگزاری حوزه بخوانید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *