آیت الله فقیهی: پایبندی به دستورات الهی مقدمه حل مشکلات انسان است


آیت الله فقیهی: پایبندی به دستورات الهی مقدمه حل مشکلات انسان است

آیت الله فقیهی:
پایبندی به دستورات الهی مقدمه حل مشکلات انسان است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پایبندی انسان به دستورات الهی را مقدمه حل مشکلات دنیوی دانست و گفت: اگر انسان به عهد خود وفادار باشد، در مقابل نیز حق‌تعالی تمام عهدهای خود را انجام داده، مشکلات را برطرف و آبروی انسان را حفظ می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در سلسله جلسات معرفتی ماه رمضان که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، با اشاره به ظرفیت عظیم ماه رمضان برای خودسازی اظهار داشت: انسان در ماه رمضان باید روزه واقعی بگیرد، به گونه ای که زبان، چشم و تمام اعضای بدن روزه باشد و از تمام رذایل اخلاقی دوری کند تا بتواند خود را به درجات عالی برساند.

وی با بیان این که به نعمت‌های الهی همواره باید توجه کرد و آنها را به یاد داشت، گفت: هدف از خلقت دنیا این است که انسان مقام بلند کسب کرده، جایگاه خود را ارتقا بخشد و شخصیت معنوی پیدا کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: انسان برای رسیدن به شخصیت معنوی باید دستورات الهی را انجام دهد و به عهد و پیمانی که با خداوند بسته است، وفادار باشد تا محبت‌ خداوند بر بنده نازل شود.

وی با تأکید بر انجام دستورات الهی بیان کرد: انسان باید دستورات پروردگار خود را انجام دهد، چراکه دوستی با خدا یک‌طرفه نیست و از سوی بنده نیز باید به طرف او قدمی برداشته شود، هرچند ممکن است خطا و گناهی توسط انسان انجام شود، اما بایستی یاد خدا همیشه در برنامه انسان باشد.

آیت الله فقیهی پایبندی انسان به دستورات الهی را مقدمه حل مشکلات دنیوی دانست و تصریح کرد: اگر انسان به عهد خود وفادار باشد، در مقابل نیز حق‌تعالی تمام عهدهای خود را انجام داده، مشکلات را برطرف و آبروی انسان را حفظ می‌کند.

وی تأکید کرد: استجابت الهی برای کسی است که مطیع اوامر الهی باشد، هرچند خطا و اشتباهی از انسان سر بزند، اما برنامه او باید در مسیر یافتن حقیقت و رسیدن به اهداف الهی باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم لطف الهی را منوط به کیفیت بندگی دانست و گفت: لطف خدا خیلی زیاد است، اما این لطف منوط به بندگی انسان است، یعنی این‌گونه نیست که همیشه در مقابل مخالفت انسان، لطف الهی باشد، هرچند خداوند به نماز، روزه و اعمال بندگان نیازی ندارد اما دستورات الهی مانند نماز و روزه برای تکامل معنوی انسان است، حقیقت این ارتباط تکامل و توجه به معنویات و فاصله گرفتن انسان از هوای نفسانی است.

وی با تأکید بر ضرورت اطاعت از دستورات الهی بیان کرد: انسان باید دائما مطیع خداوند باشد و از کسی جز او ترس و واهمه نداشته باشد، اما متأسفانه کار برعکس است و انسان از همه جز پروردگار خود می‌ترسد.

آیت الله فقیهی در پایان با بیان این‌که انسان در مشکلات باید به خداوند متوجه باشد نه به خلق، اظهار داشت: انسان باید حل مشکلات خود را از خداوند بخواهد، در مراحل بعد مردم را وسیله بداند، نه این‌که از ابتدا به مردم مراجعه کرده و دعا برای اجابت را به آخرین مرحله واگذار کند، چراکه خداوند فکر و راه‌حل مشکلات را به بنده نشان می‌دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *