آیت الله فقیهی:  شفاعت برای چه کسانی است ؟ 


آیت الله فقیهی:  شفاعت برای چه کسانی است ؟ 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
شفاعت برای چه کسانی است ؟
حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: دیده می شود که برخی سخنران ها می گویند هر چقدر که گناه انجام داده باشید، با یک قطره اشک برای امام حسین (ع) پاک می شود که این سخن بر خلاف جمع بین آیات و روایات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن فقیهی در جلسه تفسیر قرآن کریم که امروز در مسجد سلماسی برگزار شد به تفسیر آیه شریفه« واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا و لا یقبل منها شفاعه و لا یوخذ منها عدل و لا هم ینصرون» پرداخت.

توهمات بنی اسرائیل در باب شفاعت

آیت الله فقیهی در ابتدا با اشاره به تصور بنی اسرائیل راجع به شفاعت گفت: قوم بنی اسرائیل معتقد بودند که اجداد و اقوامشان در قیامت به دردشان می خورند و گناهانشان بوسیله شفاعت آنها بخشیده می شود. تصور دیگرشان هم این بود که وقتی در مقابل گناهی، گوسفندی قربانی کنند، از آنها پذیرفته خواهد شد. این آیه به آنها گوشزد می کند که چنین تصورات و توهماتی باطل اند.

شفاعت از عهده عده ای خاص بر می آید

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: البته این آیه شریفه را باید در کنار آیه  ۲۸ سوره مبارکه انبیاء قرار داد که می فرماید «هرگز احدی غیر از کسی که خدا از او راضی باشد شفاعت نکند.» بنا براین آیه شفاعت در قیامت وجود دارد اما کار هر کسی نیست.

چه کسانی شفاعت می شوند

عضو جامعه مدرسین در ادامه اظهار داشت: مسئله شفاعت مسئله بسیار مهمی است که ما در اینجا اجمالا به آن می پردازیم. شفاعت فقط برای کسانی انجام می گیرد که ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند و اشتباهات و خطاهایی هم در طول زندگی داشته باشند. بنابراین از مجموع آیات و روایات چنین برداشت می شود که شفاعت برای افرادی که مومن نیستند و عمل صالح ندارند صورت نمی گیرد.

حق الناس با شفاعت ادا نمی شود

آیت الله فقیهی در پایان با اشاره به لزوم ادای حق الناس در دنیا افزود: شفاعت فقط به حق الله تعلق دارد و حق الناس را در بر نمی گیرد. اینکه می گویند گریه و اشک برای اباعبدالله الحسین (ع) باعث شفاعت می شود صحیح است اما نه در حق الناس. چه اینکه امام حسین (ع) قبل از واقعه عاشورا به یاران خود فرمان دادند که اگر کسی حق الناس بر عهده دارد برود و آن را ادا کند.

اشتباه برخی سخنرانان مذهبی

عضو جامعه مدرسین در پایان با  انتقاد از برخی سخنرانان مذهبی اظهار داشت: متاسفانه برخی از آقایان در سخنرانی های خود می گویند هر چقدر که گناهکار باشی با یک قطره اشک برای سیدالشهدا (ع) بخشیده خواهی شد. این حرف صحیحی نیست و از مجموع آیات و روایات ما چنین مطلبی برداشت نمی شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *