آیت الله فقیهی در گفت وگو با شفقنا: شکوه اربعین حاصل اراده الهی برای نشان‌دادن پیروزی نهایی موحّدان است/ نویسندگان و وعاظ، پیام‌های اربعین را برای همگان تبیین کنند 


آیت الله فقیهی در گفت وگو با شفقنا: شکوه اربعین حاصل اراده الهی برای نشان‌دادن پیروزی نهایی موحّدان است/ نویسندگان و وعاظ، پیام‌های اربعین را برای همگان تبیین کنند 

,

آیت الله فقیهی در گفت وگو با شفقنا: شکوه اربعین حاصل اراده الهی برای نشان‌دادن پیروزی نهایی موحّدان است/ نویسندگان و وعاظ، پیام‌های اربعین را برای همگان تبیین کنند

شفقنا- استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه توجه به پیام‌های اربعین را بسیار ضروری و لازم برشمرد و نویسندگان و وعّاظ را به تبیین این اهداف فراخواند.

آیت الله محسن فقیهی در گفت وگو با شفقنا با اشاره به حضور چند میلیونی عزاداران در اربعین، اظهار کرد: این امر، عادی و طبیعی نیست و به یقین، عنایات غیبی و الهی پشت آن است. هیچ دولت و حکومت و پول و مقامی نمی‌تواند چنین جمعیتی را با این همه سختی و دشواری، گرد هم بیاورد؛ آن هم نه برای هدف مادی؛ بلکه برای یک امر معنوی و دینی.

وی با بیان اینکه وقوع یک مبارزه بین دو جبهه که یکی به ظاهر در اقلیت از نظر عِدّه و عُدّه و دیگری در اوج نیرو و تجهیزات بود، آن هم در فضایی که رسانه‌های امروزی نبود تا این مظلومیت را مخابره کنند، افزود: واقعاً چطور ممکن است که این واقعه در سانسور خبری آن روز و با عدم امکانات رسانه‌ای از ناحیه طرف حق و مظلوم آن، بعد از هزار و اندی سال، این چنین در تمام جهان منتشر شود و همه بر مظلومیت گروه حق عزاداری کنند و ظالمان پر عِدّه و عُدّه آن روز را لعن و نفرین نمایند. آیا چیزی جز اراده و مشیت الهی، پشت این جهانی‌شدن می‌توان تصوّر کرد؟!

عضو جامعه مدرسین فهم و تأمّل در پیام‌های این عظمت را بسیار مهم و ضروری دانسته و بیان کرد: وقتی یقین داریم که اراده الهی این واقعه و عظمت را به وجود آورده است باید پیام‌های آن را دریافت کنیم و در مسیر زندگی و سلوک فردی و اجتماعی خود آن را بکار ببریم. اوّلین پیام این عظمت، پیام پیروزی توحیدیان است. این سنّت الهی از آغاز خلقت تاکنون بوده که موحّدان و خداپرستان و حقیقت‌طلبان گرچه با چشم ظاهربین، شکست بخورند؛ لیکن در واقع و در نهایت، پیروز و سرافراز خواهند شد. کسی که بر خدا تکیه دارد و از صمیم جان «حسبنا الله و نعم الوکیل» می‌گوید، شکست نخواهد خورد.

وی اضافه کرد: اگر عدد نیروی یک لشکر از صد نفر نگذرد ولی عدد لشکر مقابل ده ها هزار نفر باشد، لیکن طرف اقلیت، تکیه بر خدای عالم داشته باشد و برای او وارد مبارزه شود، ذات اقدس اله، آن اقلیت را بالا خواهد برد و پیروز نهایی خواهد نمود. شکوه اربعین حاصل اراده الهی برای نشان‌دادن پیروزی نهایی موحّدان است. باید این را بدانیم که اگر ما و اجتماع ما در زمان خود برای خدا کار کند، برای خدا قیام کند، برای احیای امر دین، تلاش نماید، خداوند عزّت و عظمتی به او خواهد بخشید که اگر تمام دنیا برای مقابله با آن جمع شوند نخواهند توانست خدشه‌ای وارد سازند.

آیت الله فقیهی در ادامه، ایثار و از خودگذشتگی و از مال گذشتگی و جان گذشتگی را پیام دیگر اربعین عنوان کرد و گفت: پذیرایی و خدمت به این سیل جمعیت چند میلیونی، توسط مردم شریف عراق و میدان‌آوردن هر آنچه در زندگی دارند، پیام بزرگی است که باید آن را درک کرد. خداوند متعال اینگونه در قلوب مردم برای خدمت به زوار حبیب خودش حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام تصرف می‌نماید و به انگشت مشیت خویش، همه را به تجلیل و تعظیم این واقعه عظیم هدایت می‌کند.

استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم ضمن اشاره به شرکت عزاداران از همه ملیت‌ها و قومیت‌ها در این راهپیمایی عظیم، پیام مساوات و برادری را از مهمترین پیام‌های اربعین دانست و اضافه کرد: اینکه پیامبر صلوات الله علیه و آله از ابتدا تأکید بر این امر داشتند که هیچ فضیلتی نه عرب بر عجم دارد و نه بر عکس، و هیچ برتری سیاه بر سفید یا ثروتمند بر فقیر ندارد؛ بلکه تنها چیزی که ملاک برتری است تقواست، مسأله بسیار مهمی است که اربعین، تجلّی‌گاه این مطلب است. از همه قومیت‌ها، سیاه و سفید، فقیر و ثروتمند، عرب و عجم در کنار هم به سمت یک هدف پیش می‌روند، بدون فخرفروشی، خود بینی و تبعیض نژادی یا مقامی. این پیام هم باید در همه ابعاد سلوک فردی و اجتماعی ما ساری و جاری شود.

آیت الله فقیهی متفکّران و اندیشمندان را به تأمل در پیام های اربعین فراخواند و از نویسندگان و وعاظ خواستند تا پیام‌های این تجلّیگاه اراده الهی یعنی اربعین را، به خوبی تبیین کنند تا جامعه ما با آگاهی از آن و دانستن آثار عظیمش، خود را ملتزم به آن نماید و در نتیجه، عزت و عظمت و سعادت الهی و جاودان نصیبش گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *