دیدار حضرت آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته با مدیران شبکه جهانی ولایت


دیدار حضرت آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته با مدیران شبکه جهانی ولایت

, ,

در دیدار مدیران شبکه جهانی ولایت مطرح شد:

بایدها و نبایدهای رسانه دینی در کلام آیت الله فقیهی

 

همزمان با سالروز آغاز امامت امام زمان علیه السلام، مدیر و جمعی از معاونان شبکه ماهواره‌ای ولایت، با حضور در دفتر حضرت آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته، با معظم له دیدار، و از توصیه‌های ایشان بهره‌مند شدند.

در ابتدای این دیدار، حجه الاسلام والمسلمین علوی، مدیر این شبکه جهانی، گزارش از فعالیت‌ها و برنامه‌های این رسانه مهم دینی ارائه داد.

آیت الله فقیهی نیز ضمن تبریک سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر امام زمان ارواح العالمین له الفداء، فرمودند: واقعاً باعث خوشبختی و سعادت است که در خدمت خدمتگزاران ولایت و امامت باشم. از گزارش مفصّل و اطلاعات بسیار خوبی که ارائه نمودید تشکّر می‌کنم؛ مسلّم بدانید که این فعالیت‌های ولایی مورد رضایت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف است.

استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم، در ادامه، با اشاره به آیه شریفه «ما علی الرّسول الا البلاغ» افزودند: ما گنجینه‌‌ی معارف ناب اسلام که همان حقایق و تعالیم مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام است را داریم؛ معارفی که با فطرت انسان‌ها سر و کار دارد و هر وجدان بیدار انسانی آن را می‌پذیرد.

مهمترین کار و وظیفه ما مخصوصاً رسانه‌های دینی، رساندن این حقایق و معارف به بشریت است و اگر با بیان مناسب و دقیق رسانده شود، چون با فطرت‌ها هماهنگ است و تعارض با عقول ندارد، مسلّم تأثیر خود را خواهد گذاشت.

معظم له در قسمت دیگری از توصیه‌های خود، با اشاره به مسأله هوش مصنوعی افزودند: این مسأله در دنیای کنونی، به سرعت در حال پیشرفت است. حوزه‌های علمیه و مجامع و مراکز دینی هم باید به سرعت و دقیق، از این ابزار برای تبلیغ دین و معارف الهی به بشریت، نهایت استفاده را نمایند. شما عزیزان در شبکه جهانی ولایت هم باید از این ابزار، کمال بهره را ببرید.

آیت الله فقیهی، ارتباط با بزرگان دین را از الزامات رسانه‌های دینی دانسته و بیان کردند: انسان تا سخنی را نگفته است، مشکلی پیش نمی‌آید؛ ولی همین که صحبت کرد و مخصوصاً با این ابزار رسانه‌ای معاصر، به سرعت و در همه جا منتشر شد، دیگر نمی‌تواند برای جبران آن کاری کند؛ چه بسا حرف اشتباهی زده شود و مخاطبان بشنوند و دیگر، پاسخ آن سخن خطا به گوششان نخورد. سخنان لازم و ضروری را باید در رسانه دینی مطرح کرد؛ چه بسا سخن حقّی که چون موجب استنکار و استبعاد مخاطب می‌شود، نباید در رسانه عمومی مطرح کرد. بنابراین همواره با بزرگان دین در حال معاشرت و رفت و آمد علمی تحقیقی باشید و از وجود با برکت آنها، جهت پشتوانه علمی تولید محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

«جهاد تبیین» موضوع دیگر سخنان عضو محترم جامعه مدرسین بود. ایشان در ادامه، با اشاره به فرمایش رهبری معظم انقلاب درباره جهاد تبیین فرمودند: اینکه رهبری عزیز جهاد تبیین را واجب می‌دانند، بسیار لازم و حکیمانه است و مقدّمه‌ی بیان و تبیین، این است که خود انسان نخست ملّا و با سواد شود و مطالب را با دقّت و خوش‌ذهنی و خوش‌ذوقی بفهمد، سپس به مرحله‌ی تبیین ورود پیدا کند. پس، اوّل دین و معارف آن را دقیق بفهمیم و بعد به تبیین آنها برای جامعه و کلّ بشریت بپردازیم.

ایشان در بخش دیگری از این دیدار، با اشاره به فکر تأسیس شبکه جهانی ولایت، فرمودند: انصافاً باید از فکر بدیع شخصیت ممتاز و ذو ابعاد شیعه حضرت آیت الله العظمی آقای مکارم شیرازی ادام الله برکاته، در تأسیس این شبکه ماهواره‌ای جهانی و مهم، تجلیل و تقدیر کرد. همچنین در ادامه، از آیت الله آقای اعرافی که به حق، دارای فکری عالی با افق دیدی بلند و وسیع هستند، باید تجلیل کرد که هم اکنون این شبکه تحت اشراف ایشان در حال فعالیت است.  

آیت الله محسن فقیهی در ادامه، رصد شبهات و موضوعات جدید جهانی را کار بسیار مهمی دانسته و افزودند: رصد شبهات و موضوعات و مسائل مستحدثه، بسیار مهم و لازم است؛ ولی نباید در این مرحله متوقف شود. باید این شبهات را جمع‌آوری و دسته‌بندی نمایید؛ موضوعات مهم آن را استخراج کرده و در اختیار محقّقان و پژوهشگران حوزوی مخصوصاً در سطوح بالا قرار دهید، تا پاسخ‌های علمی تحقیقی خود را در قالب پایان‌نامه و رساله‌های دکتری در اختیار شما برای تولید برنامه قرار دهند.

معظم له در پایان، با تقدیر مجدد از مدیر و دست‌اندرکاران این رسانه دینی، توفیقات روز افزون آنها را از خداوند متعال، در خدمت به دین و مکتب اهل بیت علیهم السلام مسئلت نمودند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *