دیدار آیت اللّه محسن فقیهی با جمعی از طلاب و فضلای نخبه‌ی حوزه علمیه قم


دیدار آیت اللّه محسن فقیهی با جمعی از طلاب و فضلای نخبه‌ی حوزه علمیه قم

, , ,

گزارش روابط عمومی مؤسسه دارالثقلین امام عصر:

طلاب عزیز، شعار (می‌شود و ما می‌توانیم) را نصب العین خود قرار دهند./دوگانگی علم و عمل در مسئولان، موجب تزلزل اعتقادات مردم خواهد شد.

هم‌زمان با عید سعید قربان، جمعی از طلاب و فضلای نخبه‌ی حوزه علمیه قم با حضور در دفتر حضرت آیت اللّه حاج شیخ محسن فقیهی دام ظله، با ایشان دیدار، و از توصیه‌های معظم له بهره‌مند شدند.

استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم، ضمن تبریک عید سعید قربان، طلبگی را توفیق بسیار بزرگی دانسته و فرمودند: بنده از زیارت شما عزیزان که پس از فارغ التحصیلی در دانشگاه، به سبب احساس مسئولیتی که داشتید، مادیات را رها کرده‌ و گام در مسیری گذاشته‌اید که سربازی باشید برای حضرت ولی عصر امام زمان ارواح العالمین له الفداء، بسیار خوشحال هستم.

معظم له در ادامه، با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله که فرمودند “مَن تَعَلَّم باباً من العِلم عَمِل به أو لم یعمل‌، کان أفضل من أن یصلّی ألف رکعه تطوّعاً” افزود: همان‌طور که از این روایت استفاده می‌شود، نفس علم و ذات آن ارزش دارد؛ چه به آن عمل شود یا نه. علم فی ذاته دارای ارزش است و مقدمه و علت ناقصه برای عمل است؛ و عمل بدون علم، عمل موفّقی نیست. این اوّلین گام برای طالب علم است که بداند در مرحله اول، خود علم دارای ارزش بالایی است. تعبیر روایت این است که اگر کسی یک باب از علم را صرف نظر از عمل یا عدم آن، فرا بگیرد، از هزار رکعت نماز مستحبی والاتر است‌‌.

آیت الله فقیهی در قسمت دیگری از این دیدار، گام دوم برای یک طلبه را، تعیین هدفی مقدّس شمرده و فرمودند: پیامبر مکرّم صلی الله علیه و آله در روایتی می‌فرمایند که “مَنْ جاءَهُ الْمَوتُ وَ هُوَ یَطْلُبُ الْعِلْمَ لِیُحْیِىَ بِهِ الاِْسلامَ کانَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الاَْنبِیاء دَرَجَهٌ واحِدَهٌ فِى الْجَنَّهِ” بر تعیین هدف برای طالب علم تاکید فرموده‌ و بیان داشتند که اگر هدف طالب علم، احیای اسلام و زنده و عزیزنگهداشتن آن باشد، تنها یک درجه با درجه والای انبیا فاصله دارند‌.

ایشان در ادامه، با اشاره به لزوم مثبت‌اندیشی و تکیه بر شعار (ما می‌توانیم) برای طلاب، فرمودند: مقامی که برای طالب علم، آن هم با هدف احیای اسلام در نظر گرفته شده، بسیار عظیم و والا است و شما عزیزان مصداق این روایات هستید.
در این مسیر، هرگز نباید مایوس شوید. (نمی‌شود و نمی‌خواهم) نباید بر انسان غلبه کند؛ بلکه باید مثبت‌اندیش باشید و همواره (می‌شود و می‌خواهم و می‌توانم) بر زبانتان جاری باشد و آن را نصب العین خود قرار دهید.

معظم له در قسمت دیگری از توصیه‌های خود با اشاره به اینکه ممکن است در این مسیر، لغزش‌هایی از انسان سر بزند بیان داشتند:
در خلال این دو مرحله، ممکن است از انسان و طالب علم، خدای‌ناکرده لغزش‌هایی سر بزند که پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه و آله برای رفع آثار سوء آن دستور داده‌اند که “من مشى فی حاجه أخیه المسلم کتب الله تعالی له بکل خطوه یخطوها سبعین حسنه و محا عنه سبعین سیئه الی ان یرجع من حیث فارقه، فإن قضیت حاجته على یدیه خرج من ذنوبه کیوم ولدته أمه، وإن هلک فیما بین ذلک دخل الجنه بغیر حساب”
نتیجه اینکه اگر طالب علم، هدفش احیای اسلام باشد و در این راه، لغزش‌هایی هم صورت پذیرد، با گام‌برداشتن در مسیر خدمت به برادران مسلمانش، آثار سوء آن خطاها از بین می‌رود و حسنات جای آنها را خواهد گرفت.

عضو محترم جامعه مدرسین در ادامه، با تاکید بر اینکه، تلاش و کوشش برای رفع حاجات و نیازهای مردم از اهمیت و ثواب بالایی برخوردار است فرمودند:
یقیناً اگر مسئولان ما امثال این روایت را بدانند، قدر مقامات و مناصبی را که در دست آنها امانت الهی است خواهند دانست و همّت بیشتری در خدمت به مردم خواهند داشت.

حضرت آیت الله محسن فقیهی، در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به ضرورت همراهی عمل و علم تصریح کردند: باید قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام به عنوان اسوه و الگو در جامعه معرفی شوند که معصوم از خطا هستند و عملشان با علم آنها یکی است.
اگر خدای ناکرده افرادی در جامعه به‌عنوان الگو مطرح شوند که عملشان با علمشان یکی نباشد، موجب تزلزل در اعتقادات مردم خواهد شد. شما ببینید در مثل مساله حجاب، بیش از چهل سال گفته‌ایم و نوشته‌ایم، لیکن وقتی یک اختلاس و یک رشوه از جایی سر در‌می‌آورد، تمام کارها زیرسوال می‌رود و جوانان که تابحال این افراد را الگو می‌دانسته‌اند، با مشاهده خطا و اشتباه از آنها، در اعتقاداتشان تزلزل پدید می‌آید.

معظم له در پایان با تقدیر و تشکّر مجدد از حاضران در جلسه، توفیقات بیشتر طلاب را در احیای اسلام از خداوند متعال مسئلت نموده و همگان را به بهره‌برداری از فرصت‌ها و امکانات فراخواندند.

لازم بذکر است که طلاب نخبه حاضر در این جلسه، فارغ التحصیلان دانشگاهی و در حال گذراندن دوره تابستانی تحصیلی مدرسه علمیه معصومیه هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *