خارج اصول ۳۵ (وضع: حقیقت شرعیه)


خارج اصول ۳۵ (وضع: حقیقت شرعیه)

, ,

موضوع: مباحث الفاظ / وضع / حقیقت شرعیه

خلاصه درسیکی از مقدمات بحث حقیقت شرعیه، وضع تعیینی و تعیّنی است. همان‌طور که «محقق خراسانی» در «کفایه الأصول» به آن پرداخته‌اند و ما بیان کردیم، وضع به هر معنایی که فرض شود، امری تعبدی نیست بلکه عرفی است و هدف ما از آن تعیین معنای آیات، روایات و سایر کلمات است و نیازی به تکلف کثیر نیست.

انکار وضع تعیّنیبعضی از اصولیین مُنکر وضع تعیّنی هستند یعنی به‌وسیله استعمال وضع محقق نمی‌شود.

وضع به سه صورت قابل تصویر است؛ ۱- تنصیص واضع ۲- استعمال واحد لفظ در معنا ۳- استعمال متعدد لفظ در معنا.

بعضی از علما استعمال تدریجی که در استعمالات متعدد محقق می‌شود را قبول ندارند اما استعمال دفعی که استعمال واحد لفظ در معنا است را می‌پذیرند؛ چون در استعمال متعدد، قصد وجود ندارد بلکه در همان استعمال اوّل وضع محقق می‌شود.

محقق عراقی می‌فرماید: «إنّ الوضع علی قسمین، تعیینی و تعیّنی. و منهم من أنکر القسم الثانی و تخیّل أنّ العلاقه لا تکون إلّا دفعیه؛ فاذا تواردت الاستعمالات لا یحصل الوضع إلّا بواحد منها قصد بها إنشاء الوضع لا بالمجموع تدریجاً».[۱]

به نظر ما وضع، به هر سه صورت قابل تصویر است؛ یعنی در جایی که واضع لفظی را برای معنی تنصیص می‌کند وضع محقق می‌شود همچنین در استعمال واحد و استعمال متعدد هم وضع قابل تصویر است؛ چون گاهی فردی از آن جهت که شخصیت ممتازی ندارد باید متعدد و مکرر استعمال کند تا وضع محقق شود و به‌سبب این تکرر استعمال، علقه وضعیه و قرن أکید بین لفظ و معنا حاصل می‌شود.

فرق بین وضع تعیینی و تعیّنیبعضی از اصولیین مثل مرحوم سبزواری، کثرت استعمال را دخیل در وضع می‌دانند. مرحوم سبزواری می‌فرماید: «إنّ کثره الاستعمال فی الثانی لها دخل فی الجمله، بخلاف الاول؛ فإنّ نفس الاستعمال بداعی کون اللفظ علامهً للمعنی یکفی فی حصول الوضع».[۲] در وضع تعیّنی، کثرت استعمال فی‌الجمله دخیل است ولی در وضع تعیینی، نفس استعمال به انگیزه این‌که لفظ علامت برای معنا باشد، در حصول وضع کافی است.

به نظر ما بین کثرت استعمال از ناحیه واضع و کثرت استعمال از طرف مستعملین بعد از این که معنای حقیقی وضع شده باشد، فرق است و صورت دوم وضع تعیّنی است.

اقسام وضع التعیینیبرای توضیح بیشتر بحث نیاز است که اقسام وضع تعیینی را بیان کنیم:

قسم اول: وضع تعیینی صریح

تعریف وضع تعیینی صریح این است که شخص، به إنشاء لفظ تصریح می‌کند؛ مثلاً اعلان کند که این لفظ برای فلان معنا است.

محقق خراسانی (ره): «الوضع التعیینی یحصل بالتصریح بإنشائه». [۳]

شهید صدر (ره) می‌فرماید: «أما الوضع التعیینی، فیراد به جعل علقه الوضعیه بجمله إنشائیه محدوده، من قبیل ان یقول الأب «سمیّت ابنی جعفراً». [۴]

قسم دوم: وضع تعیینی استعمالیتعریف وضع تعیینی استعمالی این است که واضع لفظی را در معنایی استعمال می‌کند و به وسیله این استعمال، وضع تحقق پیدا می‌کند همان‌طور که محقق خراسانی می‌فرماید: «کذلک یحصل باستعمال اللفظ فی غیر ما وضع له ، کما اذا وضع له بان یقصد الحکایه عنه و الدلاله علیه بنفسه لا بالقرینه و ان کان لابدّ حینئذ من نصب قرینه الا انه للدلاله علی ذلک لا علی اراده المعنی کما فی المجاز؛ فافهم. و کون استعمال اللفظ فیه کذلک فی غیر ما وضع له بلا مراعاه ما اعتبر فی المجاز فلا یکون بحقیقه و لا بمجاز». [۵]

به نظر ما استعمالی که مجاز یا حقیقت نباشد، نداریم چون استعمال یا صحیح است یا غلط و استعمال صحیح هم یا حقیقت است یا مجاز، پس استعمالی که حقیقت یا مجاز نباشد، مورد ملاحظه است.

شهید صدر (ره) می‌فرماید: «أما الوضع الاستعمالی، فیراد به إنشاء الوضع و ایجاده باستعمال واحد بأن یستعمل اللفظ فی معنی لم یکن موضوعا بإزائه و لا مستعملا فیه بعلاقه المجاز بقصد تعیینه له». [۶]

اقوال در وضع تعیینی استعمالیدر وجود وضع تعیینی استعمالی دو قول وجود دارد:

قول اول: وضع تعیینی استعمالی وجود دارد. به نظر ما همین قول حق است. همان‌طور که «محقق خراسانی» در «کفایه الاصول» قائل است.

محقق مشکینی می‌فرماید: «إنّ الوضع إما تعیّنیّ و هو الحاصل بکثره الاستعمال او تعیینی . والتعیین: إما بالخطور فقط بأن یخطر بباله کون هذا اللفظ بإزاء المعنی الفلانیّ و إما بالانشاء القلبی بأن یقصد تحقق العلقه الوضعیه من دون وساطه اللفظ او الفعل الخارجی». [۷]

شهید صدر می‌فرماید: «تصویر هذا القسم من الوضع علی مسلک المختار فی حقیقه الوضع واضح؛ لأنّ استعمال اللفظ فی معنی لم یعهد له یکون بنفسه مصداقاً للقرن الخارجی بینهما. والمفرض أنّ الوضع لیس إلّا عباره عن تحقیق قرن أکید بین اللفظ و المعنی خارجاً بعمل کیفیّ او کمی بنحو یحقق صغری قانون الاستجابه الذهنیه و الانتقال من اللفظ کلما تصوره الذهن إلی المعنی. وهذا من الممکن أن یحصل باستعمال واحد، کما هو واضح. و أما تصویره علی المسالک الأخری فی تفسیر الوضع و التی تجعل منه أمراً إنشائیاً مجعولا او تعهداً عقلائیاً، فلا یخلو من إشکال».[۸]

به نظر شهید صدر (ره)، تصویر وضع تعیینی استعمالی بنابر این‌که وضع عبارت باشد از قرن أکید بین لفظ و معنا، صحیح است ولی بنابر مسالک دیگر مثل محقق خوئی (ره) که وضع را تعهد می‌دانستند خالی از اشکال نیست.

به نظر ما همان‌طور که در قرن اکید بین لفظ و معنا، تصویر وضع تعیینی استعمالی اشکالی ندارد بنابر مبنای تعهد هم این وضع ممکن است؛ چون تعهد امری قلبی است و از طرفی وضع هم از امور اعتباری است؛ پس تعهد نیز در استعمالات کثیر ممکن است و هیچ محالی وجود ندارد.

 


[۷] – کفایه الاصول (حاشیه مشکینی)، ج۱، ص۱۴۴.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *