آیت الله فقیهی: مبلّغان خود را به سلاح «حکمت‌ورزی» و «موعظه نیکو» مجهّز و مسلّح سازند


آیت الله فقیهی: مبلّغان خود را به سلاح «حکمت‌ورزی» و «موعظه نیکو» مجهّز و مسلّح سازند

, , ,

آیت الله فقیهی:
مبلّغان خود را به سلاح «حکمت‌ورزی» و «موعظه نیکو» مجهّز و مسلّح سازند

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آستانه ماه محرم الحرام، در پیامی خطاب به مبلّغان آورده است: فرارسیدن ماه عزای سیّد و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، سرآغاز بازگشایی دانشگاه بزرگی است که همه بشریت، دانش‌پژوهان و متعلّمانِ این مجمع عظیم علم و معرفت هستند.

درس‌های این دانشگاهِ جهانی در کتاب‌های بزرگ بینش و دانش، توسط صاحبِ نهضت کربلا حضرت حسین بن علی، اولاد و اصحاب با وفای او صلوات الله علیهم أجمعین نگاشته شده و گنجینه‌ی غنیّ معرفتی را در اختیار حقیقت‌طلبان گذارده است.

در سوی دیگر, بشرِ سرگردانِ دنیای امروز, که از همه‌ی مکاتب و جهان‌بینی‌های مادی خسته شده است، به دنبال راه نجاتی می‌گردد تا کام تشنه‌ی حقیقت‌جوی خویش را از سرچشمه‌ی زلال و ناب آن سیراب نماید.
حلقه‌ی مفقوده بین آن گنجینه‌ی ارزشمند و این بشرِ حیران و سرگردان، «تبلیغ» است که اگر به درستی و با درک حقایق و ابعاد مختلف آن همراه شود، بشریت را در وادی حیات طیّبه وارد کرده و سعادت دنیوی و اخروی او را تأمین می‌کند.

نگرانیِ بجا و شایسته‌ی رهبری معظم انقلاب (دامت برکاته) در بیانات چند روز اخیرشان در باب تبلیغ، بیانگر آن است که حوزه‌های علمیه با همه تلاش‌ها و فعالیت‌هایی که داشته‌اند، هنوز تا آرمان اصلیِ خود _ که ایفای نقش در رساندن معارف و تعالیم حیات‌بخش اسلام عزیز به بشریتِ امروز است_ فاصله دارند.

نیل به این هدف والا و ارزشمند جز با همه‌جانبه‌نگری و مهندسی و ترسیم نقشه‌ی راه تبلیغ، امکان ندارد.
باید اندیشمندان و مسئولان حوزه با مشورت مراجع عظام تقلید و علما، این نقشه‌ی راه را با تأمّل و دقت در همه ابعاد آن، به طور جامع و کامل, ترسیم نمایند تا اساتید و طلاب عزیز بر طبق آن، با روحیه جهادی و فداکارانه، به رسالت خویش در ابلاغ معارف دین به انسان‌ها بپردازند.

از نقاط محوری که باید مورد عنایت خاص در طراحی نقشه‌ی راه تبلیغ قرار گیرد و مبلّغان عزیز به آن اهتمام ویژه داشته باشند، دو مسأله مهم «حکمت‌ورزی» و «موعظه نیکو» است.
همان‌طور که خداوند متعال در آیه شریفه «أُدعُ اِلی‌ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَهِ وَ المَوعِظَهِ الحَسَنَه» فرموده‌، باید بشر را با «حکمت» که همان علم و دلیل و برهان است و «موعظه حسنه» که همان پند و اندرز نیکو است به سوی خداوند دعوت کرد.

لذا بر همه مبلّغان عزیز لازم است که خود را به این دو سلاح،مجهّز و مسلّح سازند؛ هم از سعی و کوشش در فراگیری علم و معرفت از محضر اساتید و علما دریغ نکنند و هم شیوه‌ها و ابزار گوناگون موعظه‌ی نیکو و دلنشین را فرابگیرند و بکار بندند.
مخصوصاً در ایّام ماه محرّم و صفر، همه ابعاد مختلف تاریخی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و… نهضت عاشورا را مورد مطالعه قرار دهند و برای مردم بازگو نمایند و هم با مدارا، به‌ویژه با جوانان، با بیان و گفتار خیرخواهانه و دلسوزانه، آنها را به سوی خدا و اسلام عزیز دعوت کنند.
در پایان، مزید توفیقات مبلّغان عزیز را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم و از همه آنها التماس دعا دارم؛ یا لیتنا کنّا معکم فنفوز فوزاً عظیماً.

محسن فقیهی
۲۸ ذی الحجه الحرام ۱۴۴۴

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *