آیت الله فقیهی دام ظله در پاسخ به نامه یک زائر اربعین


آیت الله فقیهی دام ظله در پاسخ به نامه یک زائر اربعین

, ,

اوقات پیاده‌روی زیارت اربعین که اوقات با صفای دلدادگی به امام حسین علیه السلام است را قدر بدان./در آن حال، برای ظهور امام زمان علیه السلام بسیار دعا کن./قدردان مهمان‌نوازی ملت شریف و عزیز عراق باش.

آیت الله محسن فقیهی دام ظله در پاسخ به نامه یک جوان که قصد زیارت پیاده اربعین امسال را داشته و از ایشان درخواست توصیه کرده بود، بیان داشتند که باید اوقات پیاده‌روی زیارت اربعین که بهترین لحظات عمر و اوقات با صفای دلدادگی به حضرت سیدالشهدا علیه السلام است را قدر بدانید و مخصوصاً برای ظهور حضرت بقیه الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء زیاد دعا کنید.
متن این پرسش و پاسخ، در پی می‌آید:

پرسش یکی از زوار اربعین :
بسمه تعالی
محضر مبارک حضرت آیت الله فقیهی دامت برکاته
باسلام و احترام؛
عرض تسلیت این ایّام را دارم. عرض کنم حقیر جوانی هستم که امسال برای اوّلین بار زیارت اربعین با پای پیاده، با لطف خدا و توجه اهل بیت، نصیبم شده و راهی حرم آقاجانم امام حسین علیه السلام می‌شوم. واقعاً در پوست خود نمی‌گنجم؛ من کجا و پیاده‌روی اربعین کجا!؟
دوست دارم حال که توفیق این زیارت را پیدا کرده‌ام، بهترین زیارتم باشد و حضرت را با معرفت زیارت کنم. حقیقتش را بخواهید با این همه اعمال و کارهایی که گفته شده است، نمی‌دانم کدام‌یک را انجام دهم که بهترین کار باشد و بتوانم خدا و اهل بیت علیهم السلام را از خود راضی و خوشنود کنم. خواهشمندم مرا راهنمایی کنید؛ حتماً نایب الزیاره شما هستم. خداوند عمر طولانی و با عزّت به شما عنایت کند.
ارادتمند شما: ….

پاسخ آیت الله فقیهی:

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا اباعبدالله و علی الأرواح التی حلّت بفنائک علیک منّی سلام الله ابداً ما بقیت و بقی اللیل و النهار. السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین

جوان مؤمن و عزیز!
السلام علیکم و رحمه الله
نامه پر از معنویت شما را مطالعه کردم؛ واقعاً به این حال شما و توفیقی که برای اوّلین‌بار جهت پیاده‌روی اربعین برایتان حاصل شده است, غبطه خوردم؛ یا لیتنی کنت معکم فأفوز فوزاً عظیماً.
گرچه حقیر خود را صالح و اهل توصیه به شما برای پیمودن این مسیر نورانی نمی‌دانم؛ لیکن از باب اجابت دعوت مؤمن و اینکه تذکّری برای اینجانب باشد، نکاتی را با توجه به آیات شریفه قرآن و کلمات گهربار اهل البیت علیهم السلام، خدمت شریفتان تقدیم می‌کنم:

۱. در ابتدای کار، نیّت خود را برای خدا خالص کن و از خداوند متعال برای پیمودن مسیر اهل بیت علیهم السلام که همان «صراط مستقیم» است یاری بخواه و لحظه به لحظه، ذکر خدا را به زبان جاری کن تا خدا در یاد شما باشد؛ که فرمود: «أذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ».

۲. در مسیر با صفای پیاده‌روی اربعین که همراه سیل جمعیت عشّاق حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام طیّ طریق می‌کنید، از دعا برای ظهور حضرت ولیّ عصر بقیه الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء غفلت نکن و همواره به یاد حضرت باش که دستور فرمودند: «أکثروا الدّعاء بتعجیل الفرج».

۳. در مسیر پیاده‌روی و نیز اوقات تشرّف در مشاهد مشرّفه، زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام را هرگز فراموش نکن که برکات زیادی دارد و انسان را به اعلی درجات معرفت خواهد رساند.

۴. سعی کن اوقات پیاده‌روی اربعین که لحظات با صفای دلدادگی به امام حسین علیه السلام است را به غفلت نگذرانی و از اتلاف وقت به جدّ پرهیز کن که «الفرصه تمرّ مرّ السحاب»؛ مخصوصاً از جدل در سخنان بیهوده که نفعی به حال دنیا و آخرت انسان ندارد، اجتناب کن.

۵. در حرم‌های ملکوتی اهل بیت علیهم السلام و به ویژه حضرت سیدالشهدا سلام الله علیه، زیارات را با آداب خاصی که اهل بیت علیهم السلام فرمودند بجا آور و مخصوصاً تحت قبّه شریفه، دعا برای ظهور امام زمان علیه السلام و نیز عزّت و عظمت روزافزون مسلمانان بخصوص نظام مقدّس اسلامی ایران را فراموش نکن.

۶. در مسیر زیارت اربعین، از یاری و کمک‌کردن به هم‌سفران و زائران مشاهد مشرّفه به ویژه حضرت سید الشهدا علیه السلام دریغ نکن که به یقین، خدمت به آنها، موجب جلب رضایت حضرات اهل بیت علیهم السلام خواهد بود.

۷. قدردان مهمان‌نوازی ملّت شریف و عزیز عراق باش و نهایت احترام را به آنها -که از صمیم جان به پذیرایی و خدمت به شیفتگان حضرت امام حسین علیه السلام مشغولند- بگذار و رابطه اخوّت و برادری خود با آنان را محکم‌تر نما.

در پایان از شما جوان متدیّن و با معنویت که امسال توفیق زیارت اربعین حضرت اباعبد الله علیه الصلاه و السلام برای اوّلین بار نصیبتان شده است، التماس دعای مخصوص دارم و از خداوند متعال عاجزانه مسئلت می‌کنم دعاهای شما را در حقّ همه مؤمنین و نیز حقیر به اجابت برساند. والسلام علیکم و رحمه الله و کتب علیکم السلامه.

۲ صفر ۱۴۴۵
محسن فقیهی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *