دیدار مسئولین مرکز مدیریت (طرح فقه معاصر) با آیت الله فقیهی


دیدار مسئولین مرکز مدیریت (طرح فقه معاصر) با آیت الله فقیهی

,

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، معاونت پژوهش و برخی مسئولان مدیریت سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در نشستی با آیت‌الله محسن فقیهی از اساتید دروس عالی و خارج حوزه علمیه قم و لجنه علمی وی برگزار نمود.

در ابتدای این دیدار و هم‌اندیشی که  در موسسه فقهی دارالثقلین برگزارگردید، حجت الاسلام والمسلمین هاشمی تنکابنی؛ معاون پژوهش سطوح عالی حوزه علمیه قم  ضمن تقدیر و تشکر از آیت الله فقیهی به خاطر حمایت‌های معنوی، هماهنگی و همدلی با برنامه های پژوهشی سطوح عالی و خارج و فقه معاصر، گزارشی کوتاه و اجمالی از روند فعالیت‌های مرتبط با دروس خارج فقه معاصر ارائه نمود.

وی، با تاکید بر شناسایی حداقل ۱۹ درس خارج فقه معاصر و ۱۲ لجنه علمی اساتید دروس خارج، ایده‌ی تولید و انتشار نشریه فقه معاصر را مطرح نمود و بیان کرد: در حال حاضر سامانه تقریرات دروس خارج برای دسترسی همگان فراهم شده است.

آیت الله  فقیهی نیز در این دیدار ضمن تقدیر از آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه  و حجت الاسلام والمسلمین حامدی مدیریت سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم، به خاطر رویکردهای فعال و ارتقابخش، فعالیت‌های مرتبط با پژوهش سطوح عالی و خارج را به عنوان نشانه‌های ارتقا و موفقیت مدیریت حوزه معرفی کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، برنامه‌ی مشاوره علمی- تربیتی را بسیار مفید قلمداد کرد و حضور حداکثری طلاب در جلسات مشاوره را نیازمند برنامه‌های تشویقی و تدابیر خاص دانست.

این استاد سطوح عالی و خارج پیشنهاد کرد: برای اجتناب از کارهای تکراری و اتلاف زمان، مناسب است بین موسسه‌ها هماهنگی برقرار شود و سازوکاری فراهم گردد تا همه اساتید و موسسات از فعالیت‌ها و دستاوردهای یکدیگر آگاه شوند.

وی افزود: موضوعات مبتلابه را زودتر به اساتید بدهید تا در آن رابطه کار کنند و نیز موضوعات پایان‌نامه ها را نیز طبق نیازسنجی‌های به عمل آمده خودتان برای طلاب ارائه کنید.

در این نشست، حاضران نیز به شرح زیر به ارائه سخن پرداختند:

حجت الاسلام والمسلمین فاخری مسئول تحقیقات علمی درباره تاثیرات مهم مباحث فقه معاصر در زندگی اجتماعی و حکومت مطالبی ارائه نمود و پیشنهاد داد خروجی دروس خارج در قالب مقالات علمی در دسترس جامعه و اهل علم قرار گیرد.

 حجت الاسلام والمسلمین نظری مسئول بخش آموزش، درباره برنامه‌های جدید مدیریت سطوح عالی همچون: اجرایی نمودن برنامه‌های تقریرات و تحقیقات توضیحاتی ارائه کرد.

در ادامه، حجت الاسلام اخلاقی کارشناس لجنه‌های علمی فقه معاصر گزارشی از جلسات با نمایندگان اساتید فقه معاصر دروس خارج و کارگروه‌های سه‌گانه آنان؛ کارگروه مطالعات محتوایی، مدیریتی و مهارت‌افزایی ارائه نمود.

در ادامه حجت الاسلام والمسلین رسا؛ مسئول لجنه علمی آیت الله فقیهی روند برنامه‌ها و تحقیقات استاد و اعضای لجنه را تبیین کرد و دقت در آخرین دستاوردهای علمی اندیشمندان جهان در زمینه موضوع یا مسائل مورد تحقیق و التزام بر روش‌ اجتهادی را به عنوانِ دو عنصرِ محوری فقه معاصر استاد و لجنه علمی معرفی کرد.

وی بیان کرد: روش درس استاد اینگونه است که در خلال مباحث اصلی، مسائل مرتبط معاصر را نیز بررسی می کند. به عنوان نمونه در موضوع خرید و فروش خون یا بیع دم مسائل جدید نیز با دقت بررسی می‌شود تا نتایج دقیق و احکام مناسب صادر شود.

در این جلسه حجج اسلام عرب نماینده استاد ترابی شهرضایی، دیناروندزاده نماینده استاد خاتمی، قطبی نماینده استاد کعبی و بنیادی نماینده استاد فقیهی نیز حضور داشتند و مطالبی بیان کردند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *