دوری از گناه و توجه به پروردگار راه درمان قساوت قلب است 


دوری از گناه و توجه به پروردگار راه درمان قساوت قلب است 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن فقهی امروز در ششمین جلسه از سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت نهادینه کردن روحیه شکرگزاری از خالق و مخلوق عنوان کرد: علاوه بر شکرگزاری لفظی، باید روحیه شکرگزاری عملی نیز در انسان تقویت شود.

وی افزود: اقدامی که ملت بزرگ عراق در امدادرسانی به سیل زدگان ایران انجام دادند، حرکتی عملی از جانب این ملت شریف برای تشکر از خدماتی بود که ایران به آنها ارائه داده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان نباید در برابر خوبی های دیگران رفتاری نادرست و ناشایست داشته باشد، ابراز کرد: قوم بنی اسرائیل اینچنین مردمانی بودند که در برابر نعمات الهی طغیان کرده و شکرگزاری نمی کردند.

آیت الله فقیهی ادامه داد: عده ای در جامعه هستند که با خوش بودن و رفاه مردم مشکل دارند؛ بنی اسرائیل از این روحیه برخوردار بودند و از ناراحتی و غم و غصه دیگران خوشحال می شدند.

وی مطرح کرد: انسان برای خودسازی باید از ایجاد قساوت قلب در وجود خود جلوگیری کند؛ بعضا اتفاق می افتد که قلب انسان به اندازه ای سخت و سنگ می شود که هیچگونه موعظه ای در آن اثرگذار نخواهد بود؛ وقتی انسان به این حالت رسید که هیچ برهان و استدلالی در قلب آن اثرگذار نباشد، قلبش از سنگ هم بدتر و سخت تر خواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر انسان یک گناه را مدام انجام دهد، قساوت قلب پیدا می کند، تصریح کرد: انسان قسی القلب، دیگر در برابر مستضعفان، محرومان و مظلومان احساس تکلیف نخواهد کرد و به تباهی کشیده می شود.

آیت الله فقیهی با بیان اینکه قساوت قلب زمینه وقوع هر جرم و جنایتی را فراهم می کند، اظهار داشت: قساوت قلب از بدترین آفات زندگی بشر به شمار می آید و راه درمان آن دوری کردن از گناه و توجه به پروردگار است، چرا که اگر انسان به خداوند توجه کند و همواره او را شاهد و ناظر بر اعمال خویش بداند، به سمت قساوت قلب حرکت نمی کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *