تفسیر
درس تفسیر استاد محسن فقیهی
۹۶/۱۲/۱۶
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: تفسیر آیه ۶۴ و ۶۵ سوره بقره
خلاصه جلسه گذشته: بحث در رابطه با بنیاسرائیل بود که در آیه قبل حضرت موسی از بنیاسرائیل تعهد و میثاق مؤکّد گرفت که به تورات عمل کنند و خداوند کوه طور را بالای سر بنیاسرائیل قرارداد تا بترسند و عمل کنند. بنیاسرائیل انسانهای خبیثی بودند که با تمام معجزاتی که حضرت موسی داشت باز ایمان واقعی نمیآوردند و در ظاهر ایمان آورده و بعد به کارهای قبلی و شهوات خودشان برمیگشتند.
تفسیر آیه ۶۴ سوره بقره: ﴿ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ فَلَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَکُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرِینَ﴾[۱] بنیاسرائیل بعد از این معجزه آشکار بهسوی شهوات و تمایلات نفسانی خود برگشتند. رحمت و فضل خداوند متعال بهگونهای است که وقتی انسانها گناه میکنند، فوری آنها را مجازات نمیکند و به آنها مهلت میدهد اما معنای مهلت این نیست که خدا متوجّه نمیشود یا نخواسته مجازات کند. لذا خداوند میفرماید: اگر فضل و رحمت خداوند بر آنها نبود قطعاً از زیانکاران بودند.
نکته اول: اگر برای انسان فساد ملکه شود، حتی با تهدید هم تغییر نمیکند. تکرار یک گناه باعث میشود که آن گناه برای انسان عادت و ملکه شود. لذا نباید بگذاریم که فساد برای ما ملکه شود، چون اگر به گناه عادت کردیم دیگر بهراحتی از آن رها نمیشویم و در خسران واقع میشویم. بنیاسرائیل براثر گناهان و فسادهایی که مرتکب میشدند، به گناه عادت کرده و به همین خاطر بود که معجزات حضرت موسی (ع) برای مدت کمی تأثیرگذار بود و دوباره به سمت گناه برمیگشتند.
نکته دوم: انسان نباید از رحمت خداوند ناامید شود و باید تلاش کرد که فضل و رحمت خداوند نصیبمان شود. فضل و رحمت خداوند دو نوع است: یک نوع از رحمت خداوند شامل همه انسانها اعم از مؤمن و کافر و مشرک و … میشود. یک نوع از فضل و رحمت خداوند شامل مؤمنین میشود که گاهی در آیات و روایات ذکرشده: فاسألوا فضل الله از خدا بخواهید؛ یعنی رحمتی است که خداوند نصیب مؤمنین میکند و ما هم باید از خداوند بخواهیم که این فضل خاص نصیب ما هم بشود.
مفسرین در اینجا فضل و رحمت خداوند را در رابطه با بنیاسرائیل، عدم تعجیل در عقوبت مطرح کردهاند. با اینکه مدام از فرمانها و دستورات الهی سرپیچی میکنند اما باز به آنها مهلت داده میشود و این مهلت دادن باعث پررویی و جری شدن آنها شد.تفسیر آیه ۶۵ سوره بقره: ﴿وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِینَ اعْتَدَوْا مِنْکُمْ فِی السَّبْتِ فَقُلْنا لَهُمْ کُونُوا قِرَدَهً خاسِئِینَ﴾.[۲] در تورات روز شنبه برای تعطیلی معیّن شده بود و در روز شنبه صید ماهی نیز ممنوع بود. بعد از مدّتی بنیاسرائیل دیدند که ماهیها در روز شنبه فراوان میشوند و صید نکردن ماهی در این روز به ضرر آنهاست لذا توری درست کردند که روزهای شنبه ماهیها در تور گرفتار شوند و روز یکشنبه آن را از آب میکشیدند. این همان تجاوزی است که در این آیه ذکر شده است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!