آیت‌الله فقیهی بیان کرد: غفلت از نقش الگوها در سبک زندگی و نظام تربیتی / درسی از سیره حضرت معصومه(س)


آیت‌الله فقیهی بیان کرد: غفلت از نقش الگوها در سبک زندگی و نظام تربیتی / درسی از سیره حضرت معصومه(س)

,

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به شخصیت حضرت معصومه(س)، اظهار کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) جایگاه و مقام بزرگی دارد و یکی از آن‌ها مقام شفاعت است که در زیارت آن بانوی معظمه می‌خوانیم: «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه» و این خود نشان‌دهنده مقام و مرتبه آن شافع روز جزاست.

مقام علمی بانوی کرامت

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان مقام علمی بانوی کرامت، افزود: تعدادی از شیعیان وارد مدینه شدند و پرسش‌هایی داشتند که می‌خواستند از محضر امام کاظم(ع) بپرسند. امام(ع) در سفر بودند. از این رو حضرت معصومه(س) پاسخ آن پرسش‌ها را نوشتند و به آن‌ها تسلیم کردند، آن‌ها با خوشحالی فراوان از مدینه خارج شدند، در مسیر راه به امام کاظم(ع) برخورد کردند و داستان خود را برای آن حضرت شرح دادند. هنگامی که امام(ع) پرسش‌های آنان و پاسخ‌های حضرت معصومه(س) را ملاحظه کردند، سه بار فرمودند: «فداها ابوها»؛ این داستان و کلام امام(ع) نشان از مقام والای علمی حضرت معصومه(س) دارد.

آیت‌الله فقیهی با ذکر اینکه علم و کسب علم در اسلام و در روایات اهل بیت(ع) جایگاه و شأن بسیار والایی دارد، اضافه کرد: ما چنین الگوهای علمی و عملی در اخلاق و منش مسلمانی داریم و با این وصف شایسته نیست که الگوهای غربی در کشور ترویج شود. الگو و اسوه تأثیر زیادی در سبک زندگی و نظام تربیتی می‌تواند داشته باشد؛ برخی سردمداران غرب و نظام استکبار به دنبال معرفی کردن الگوهای دروغین و فاسد به جامعه امروزی هستند تا از این راه اهداف پلید خود را دنبال کنند.

سیره عملی حضرت معصومه(س)

وی تأکید کرد: ما الگوهای بی‌نظیری مانند اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و خاندان پاک ایشان داریم، باید از این امر غافل نباشیم و این ظرفیت گرانمایه و ارزشمند را قدر بدانیم و این الگوهای الهی و انسانی را در جامعه معرفی و ترویج کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به سیره عملی حضرت معصومه(س)، گفت: سیره عملی حضرت معصومه(س) الگوی خوبی برای حضور بانوان در اجتماع و فعالیت‌های اجتماعی است. ولایت‌مداری، صیانت از امامت و ترویج احادیث اهل بیت(ع) از جمله فعالیت‌های بارز اجتماعی حضرت معصومه(س) بود که می‌تواند سرمشق مناسبی برای بانوان باشد.

وی افزود: برخی طوری تبلیغ می‌کنند که اسلام با حضور بانوان در اجتماع مخالف است، در صورتی که زنان بیشترین نقش را در شکل‌گیری انقلاب و تداوم آن داشته و دارند و حضور اجتماعی زنان بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب بیشتر شده است. اسلام با جلوه‌گری‌ و جلوه‌نمایی‌های گناه‌آلود مخالف است، نه با حضور سالم اجتماعی بانوان؛ دشمنان با تبلیغ نادرست می‌خواهند زنان را به مسیری هدایت کنند که غرب کرده و اکنون گرفتار مشکلات اجتماعی و خانوادگی شده است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *