آیت‌الله فقیهی بیان کرد: اقتدار اقتصادی و وحدت؛ مهمترین ارکان نظام اسلامی از نگاه قرآن


آیت‌الله فقیهی بیان کرد: اقتدار اقتصادی و وحدت؛ مهمترین ارکان نظام اسلامی از نگاه قرآن

,
آیت‌الله فقیهی بیان کرد:
استاد سطح عالی حوزه علمیه تأکید کرد: براساس آیه ۱۱۰ سوره بقره، اقتدار اقتصادی، کمک به محرومان و وحدت، مهمترین ارکان نظام اسلامی از نگاه قرآن است.

اقتدار اقتصادی و وحدت مهمترین ارکان نظام اسلامی از نگاه قرآنبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن فقیهی، استاد سطح عالی حوزه علمیه، ۹ مهرماه در ادامه مباحث تفسیری سوره مبارکه بقره به آیه ۱۱۰ این سوره «وَأَقِیمُوا الصَّلَاهَ وَآتُوا الزَّکَاهَ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» اشاره کرد و گفت: در این آیه، خداوند مسلمین را به اقامه نماز و پرداخت زکات سفارش فرموده است؛ ذکر این آیه در کنار آیه قبل مؤید چند نکته است.

فقیهی تصریح کرد: در آیه ۱۰۹ بقره «وَدَّ کَثِیرٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ لَوْ یَرُدُّونَکُمْ مِنْ بَعْدِ إِیمَانِکُمْ کُفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ فَاعْفُوا وَاصْفَحُوا حَتَّى یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» بیان شد که دشمنان توطئه کرده و مسلمین را منحرف می‌کنند، ولی اینکه برخورد ما با دشمان چگونه باشد، توصیه آیه به عفو کردن و گذشتن از آنها است.

وی افزود: البته آیه تأکید دارد در حین عفو، از کید دشمن غافل نشوید تا اینکه امر خدا به شما ابلاغ شود؛ یعنی زیرنظر و تحت کنترل شما باشند و توطئه‌های آنان را زیر نظر بگیرید، ولی برخوردی نداشته باشید.

آیت‌الله فقیهی با بیان اینکه خداوند در وهله اول توصیه بر برخورد کریمانه توأم با مراقبت از دشمنان است، اضافه کرد: خداوند در آیه دهم بر اقامه نماز و ادای زکات تأکید کرده است؛ یکی از ارکان مهم جامعه وحدت کلمه و اتحاد است و نمازهای جماعت و جمعه و مناسک اجتماعی تقویت کننده وحدت و نشانگر اتحاد یک ملت است و رکن مهم دیکر مسئله اقتصاد است که در قالب زکات و خمس مطرح می‌شود.

تأکید بر اقتدار اقتصادی و وحدت ملی

استاد سطح عالی حوزه اظهار کرد: آیه بیانگر آن است که ارتباط، توکل و اعتماد به خدا باید وجود داشته باشد، مضاف بر اینکه اتحاد و یگانگی و وحدت کلمه از ارکان نظام اسلامی است. نکته دیگر اینکه نظام اسلامی باید از نظر اقتصادی قوی باشد و نیازمند به دیگران نباشد؛ زیرا وقتی قدرت اقتصادی داشته باشیم، می‌توانیم مردم را سربلند نگه داشته و آبرو و زندگانی آنان را حفظ کنیم، بنابراین دو رکن برای جامعه خیلی ضروری است؛ اقتدار اقتصادی و وحدت میان مردم.

وی تأکید کرد: اگر این دو عنصر تأمین شد، در این صورت، خواهیم توانست در مواجهه با دشمنان عفو کرده و ببخشیم و دشمنی دشمنان را تا حدی که موجب آسیب به جامعه نشوند، می‌توان بخشید؛ اگر اقتصاد و وحدت نباشد، مطمئنا دشمنان توطئه‌های زیادی علیه ملت اسلامی خواهند کرد.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: اگر کشور به لحاظ اقتصادی و وحدت ملی قوی باشد، دشمنان ممکن است در فضای مجازی و در عرصه بین‌المللی تلاش‌هایی هم برای تخریب شما بکنند، اما شما آنان را ببخشید، در غیر این صورت، اختلاف باعث رسوخ دشمنی بیشتر دشمنان می‌شود.

آیت‌الله فقیهی اضافه کرد: الان آمریکای جنایتکار این دو اصل و رکن اساسی جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است؛ اول اینکه سعی می‌کند به وسیله تبلیغات و فضای مجازی وحدت و یکپارچگی نظام و مردم را به هم بزند و امید و اعتماد مردم را سلب کند و نفوذش را توسعه دهد، همچنین آمریکا اقتصاد کشور را هدف قرار داده است.

۳ رکن مهم در جامعه اسلامی

وی بیان کرد: نکته مهم دیگر در این آیه بحث حمایت از مستضعفین و کمک به محرومان است؛ در نظام اسلامی برنامه‌ها باید به سمت رفع نیاز محرومان و اقشار ضعیف باشد؛ خمس و زکات و مالیات‌های اسلامی باید به محرومان داده شود و افراد غنی و متوسط نیازی به این کمک‌ها ندارند؛ بنابراین اگر این سه رکن یعنی وحدت، اقتدار اقتصادی و توجه به محرومان حفظ شود، نظام قوی خواهد شد.

استاد سطح عالی حوزه تصریح کرد: ایجاد این سه رکن هم باعث تقویت نظام اسلامی است و هم در آخرت پاداش همه اعمال خیر مشاهده خواهد شد. وحدت و تقویت آن و پرداخت زکات و نماز و … مصداق بارز کار خیر است، زیرا وحدت نیازمند گذشت در بسیاری از موارد است و زکات و کمک به محرومان هم با گذشت و ایثار مالی رخ می‌دهد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با تأکید بر تجسم اعمال در آخرت، اظهار کرد: در روز آخرت همه کارهای خیر و سوء و زشت مجسم می‌شوند و در آن روز، هرکسی مثقال ذره‌ای کار خیر یا شر انجام دهد، آن را خواهد دید و برای او مجسم می‌شود. خداوند تأکید فرموده که انجام اعمال خیر و یا شر، سود و زیانش به خود انسان می‌رسد و برای خدا ضرر و نفعی ندارد، همانند نسخه پزشک که اگر فرد مراعات نکند، برای خود او اشکال ایجاد خواهد شد.

آیت‌الله فقیهی با تصریح بر اینکه زندگی آخرتی انسان تجسمی از اعمال دنیوی او اعم از خیر و شر است، اضافه کرد: باید وحدت و نماز جمعه و جماعت و نمازهایی را که باعث اتحاد مردم است، حفظ کنیم و باید از نظر اقتصادی قوی شویم. همچنین توجه زیادی به محرومین صورت بگیرد و اگر این سه نکته در نظام اسلامی ایجاد شود، می‌توان از دشمنانی که گاهی تبلیغات سوئی دارند، گذشت کرد، اما اگر این عوامل به هم بخورد، نظام اسلامی ضعیف می‌شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *