آیت الله فقیهی در گفتگو با مهر: الگوی اربعین، در خدمت به زائران امام رضا(ع) مورد توجه قرار گیرد


آیت الله فقیهی در گفتگو با مهر: الگوی اربعین، در خدمت به زائران امام رضا(ع) مورد توجه قرار گیرد

,

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: توصیه من این است که در ایام شهادت امام رضا(ع) از سنت زیبای خدمت به زائران حسینی الگو سازی شود.

آیت الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تسلیت شهادت امام رضا(ع)، بر لزوم اهتمام بیش از پیش مسؤولان و متولیان دین در ترویج معارف اهل بیت(ع) و نهادینه‌سازی ارزش‌های اسلامی در جامعه تاکید کرد.

وی با اشاره به سیره امام رضا(ع) خاطر نشان کرد: زندگانی امام رضا(ع) الگویی برای زیستن در تمامی ساحت‌های اخلاقی، تربیتی، دینی و علمی است. با آنکه تا کنون کتاب‌های متعددی با محوریت زندگانی این امام رئوف به رشته تحریر درآمده اما تمامی این خدمات در برابر فضایل علی‌بن‌موسی الرضا(ع) چونان قطره در برابر دریاست و آنگونه که شایسته است، نتوانستیم حق این امام بزرگوار را ادا کنیم.

منطق علمی امام رضا(ع) به جهانیان ارائه شود

فقیهی همچنین راهکار برون‌رفت از مشکلات را ترویج آموزه‌های اهل بیت(ع) برشمرد و افزود: با وجود امام رضا(ع) در ایران، نباید شاهد چنین مشکلاتی در جامعه باشیم. اگر زندگانی امام رضا (ع) در میان ملت ایران الگوسازی شود، بی‌شک از مشکلاتی که اکنون گریبانگیر کشور است، به سلامت عبور خواهیم کرد. با توسّل به اهل بیت(ع) و با تمسّک به سیره امام رضا(ع)، ان‌شاءالله بخش قابل توجهی از مشکلات کشور برطرف خواهد شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به لقب «عالم آل‌محمد» و مناظرات علمی امام رضا(ع) در مواجهه با افکار و اندیشه‌های مخالف افزود: امروز دنیای غرب تشنه معارف اهل بیت (ع) است و باید این معارف در قالبی علمی و مستدّل به جهانیان عرضه شود. امام رضا(ع) در احتجاجات با فرقه‌ها و نحله‌های مختلف، از دریچه منطق و استدلال با آنان گفتگو می‌کرد تا به مخالفان نشان دهد که اسلام، دین منطق و عقلانیت است. نخبگان و مبلّغان دین نیز باید با تمسّک به شیوه علمی امام رضا(ع) با لسان لیّن و با سلاح استدلال با تهاجم فکری و فرهنگی مقابله کنند.

احیای سنت پذیرایی از زائران امام رضا(ع)

عضو جامعه مدرّسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با تجلیل از زحمات دولت و ملّت عراق در پذیرایی از زائران اربعین حسینی اظهار داشت: اربعین حسینی نماد اقتدار شیعه و رمز وحدت امت اسلامی است. امام حسین (ع) با قیام خود، قلوب تمامی آزادی‌خواهان جهان را متوجه خود ساخت تا آنجا که نه تنها اهل تشیّع، بلکه اهل سنت و حتی پیروان دیگر ادیان آسمانی نیز در این پیاده‌روی باشکوه حضور بهم می‌رسانند.

آیت الله فقیهی در پایان با لزوم الگوسازی از سنت زیبای خدمت به زائران حسینی خاطر نشان کرد: ملّت عراق در ایام اربعین با جان و دل، از زائران حسینی پذیرایی کرده و برکات زندگانی خود را از خدمت به زائران حسینی می‌دانند. امام رضا (ع) ولی‌نعمت ملت ایران است و توصیه اینجانب به هیأت‌های مذهبی، عاشقان امام رضا(ع) و شهروندان عزیز مشهدی آن است که در ایام شهادت امام رضا (ع) با برپایی موکب‌ها از زائران امام رضا (ع) پذیرایی و آنان را در منازل خویش اسکان دهند. بی‌شک امام رضا (ع) دعاگوی خادمان خود خواهد بود و خادمین رضوی، برکات این سنت حسنه را در زندگانی خویش احساس خواهند کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *