,
به اعتقاد آیت‌الله محسن فقیهی بیان این نکته که مشرق و مغرب در اختیار و تحت قدرت پروردگار است، اشاره به فیض مطلق و گسترده خداوند است.
به گزارش ایکنا؛ جلسه تفسیر قرآن آیت‌الله محسن فقیهی با موضوع تفسیر آیه ۱۱۵ سوره بقره ۱۴ آبان‌ماه در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی برگزار شد. متن جلسه از نظر می‌گذرد؛
«وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَلیمٌ»[۱]
صحبت در رابطه با آیه یکصد و پانزدهم از سوره مبارک بقره است. در این آیه شریفه خداوند متعال می‌فرماید: ملک خداوند و در قدرت خداوند است؛ لله لام ملکیت یعنی ملکیت، مُلک و مِلک و ملکوت مشرق و مغرب همه در اختیار خداست، هرجا که توجه کنید و به هر طرفی توجه کنید وجه‌الله و فیض گسترده پروردگار را می‌بینید.
مشرق و مغرب
مشرق و مغرب، مخلوق خداوند هستند. حرکت خورشید و کواکب در اختیار خداوند است و خداوند مشرق و مغرب عالم را به وسیله طلوع و غروب خورشید به وجود می‌آورد و مغرب فرع بر مشرق است؛ بعد از اینکه خورشید طلوع کرد، غروب می‌کند و غروب متفرع بر طلوع است. وقتی خالق همه کواکب و سیارات و خورشید و ماه و همه چیز پروردگار است و حرکت آن‌ها هم در اختیار پروردگار است، پس معنای «وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ» از این جهت مشخص می‌شود.
منتهی بیان این نکته که مشرق و مغرب در اختیار و تحت قدرت پروردگار است، اشاره به فیض مطلق و گسترده خداوند است، همان طور که علم خداوند به همه چیز تعلق گرفته و همه چیز را می‌داند و آگاه است، فیض و لطف خداوند هم نسبت به همه چیز وجود دارد و گسترده است. تمام زوایای وجود شامل فیض خداوند هستند همانطور که شامل علم خداوند هستند.
پیوند آیات
پیوند این آیه با آیات قبل به این مناسبت است که آیه قبل راجع به این جهت بود که ظالم‌ترین افراد کسانی هستند که مانع مردم از رفتن به مساجد می‌شوند. اگر درب مساجد بسته شد و مشرکین و کفار مساجد را اشغال کردند و مساجد را خراب کردند، آن موقع تمام زمین در اختیار شماست و شما می‌توانید، در غیر از مساجد در جاهای دیگر نماز اقامه کنید و خدمات خود را در جاهای دیگر انجام دهید. مناسبت این آیه با آیه قبل این است که اگر مساجد خراب شد و مانع رفتن به مساجد شدند، مشرق و مغرب عالم در اختیار شماست و شما می‌توانید در هر زمین و زمانی می‌توانید عبادت انجام دهید و به خدا توجه داشته باشید.
عمومیت شرق و غرب در آیه
از وجه الله در آیه شریفه استفاده می‌شود که علاوه بر شرق و غرب، شمال و جنوب هم در اختیار خداوند است، اینطور نیست که بگوییم شرق و غرب در اختیار خداوند است و شمال و جنوب در اختیار خداوند نیست. پس شمال و جنوب و زمان و مکان و مُلک و ملکوت در اختیار خداوند است و خداوند هم در اختیار شما قرار داده و شما هرجا که توانستید عبادات خود را انجام دهید و به خداوند توجه پیدا کنید.
شأن نزول
در رابطه با شأن نزول این آیه شریفه مطالبی بیان شده است. قبله مسلمانان بیت المقدس بود و خداوند قبله مسلمانان را به کعبه تغییر داد. یهودی‌ها اعتراض کردند که چطور قبله مسلمانان عوض شده؟ اگر قبله مسلمانان بیت المقدس است پس چرا به سوی کعبه نماز می‌خوانید. در این رابطه این آیه نازل شد. فرقی نمی‌کند، هرچه خداوند دستور دهد ما همان را انجام می‌دهیم وگرنه خداوند در همه جا هست، مشرق و مغرب فرقی نمی‌کند.
مرحوم علامه طباطبایی در اینجا بحثی دارند که آیا این آیه شریفه که می‌فرماید: «فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» در ابتدا قبله لزومی نداشته و هر طرف که مسلمانان نماز می‌خواندند، فرقی نداشت و درست بود. این آیه با آیه شریفه ﴿فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ﴾[۲] نسخ شده یعنی در ابتدا به صورت عموم گفته شده که به هر طرف نماز بخوانید، صحیح است و بعد آیه «فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ» دستور می‌دهد که به سمت مسجد الحرام نماز بخوانید و آیه قبلی را نسخ کرده است. البته این مسئله متوقف بر این است که آیه «فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ» بعد از آیه مورد بحث نازل شده باشد که این مطلب ثابت نیست و دلیل قطعی بر آن وجود ندارد. ولی عمده بحث این است که پیوند این آیه با آیه قبل در این است که ممکن است زمانی برسد که مساجد را خراب کنند و نتوانید به مساجد بروید، در آن زمان هر جا که توانستید نماز بخوانید.
اصولاً آیه شریفه «فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» و آیه «فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ»منافاتی با هم ندارند چون هر دو مثبِت هستند و اثبات شیء نفی ما عدا نمی‌کند. شما در مسیر با ماشین حرکت می‌کنید و به خداوند توجه می‌کنید و با خدا راز و نیاز می‌کنید، ممکن است رو به قبله هم نباشید، در هر حالی می‌توانید با خداوند راز و نیاز کنید و مشغول ذکر و عبادت شوید اما در رابطه با نماز این خصوصیت وجود دارد که رو به قبله نماز بخوانید.
در این مورد روایتی وجود دارد که در مورد نمازهای مستحبی نیاز نیست حتما رو به قبله باشد که از امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) روایت شده که رعایت قبله برای جاهل و ناسی و نمازهای مستحب لزومی ندارد.
انذار و تبشیر آیه
در این آیه شریفه هم تبشیر وجود دارد و هم انذار؛ اما تبشیر آیه این است که می‌فرماید: «وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» به هر طرفی می‌توانید توجه به خدا پیدا کنید و خداوند در مکان و زمان خاصی نیست و هر لحظه می‌توان با او ارتباط برقرار کرد و محدودیتی از این جهت وجود ندارد. ممکن است همه درها به روی انسان بسته شود و فقط راز و نیاز با خداوند باقی مانده باشد که این آیه اشاره می‌کند که ارتباط با خداوند زمان و مکان خاصی ندارد و در هر زمان و مکانی می‌توانید با خداوند بزرگ ارتباط برقرار کنید و توجه به خداوند داشته باشید و مشکلاتتان را حل کنید، اما انذار به این است که می‌فرماید: ﴿کُلُّ شَیْ‌ءٍ هالِکٌ إِلاَّ وَجْهَهُ﴾[۳] همه چیز هلاک می‌شود ولی وجه الله هست. ظالمین و متکبرین بدانند؛ کسانی که مال مردم را می‌خورند، اختلاس می‌کنند، حق مردم را از بین می‌برند و برای مردم مشکل به وجود می‌آورند. تمام جوامع بشری باید به این نکته توجه داشته باشند که ﴿کُلُّ شَیْ‌ءٍ هالِکٌ إِلاَّ وَجْهَهُ﴾ همه نابود می‌شود و فقط خداوند هست و بر هر چیزی قادر و تواناست.
این آیه در کنار آیات دیگر هم تبشیر است و هم انذار. همانطور که خداوند به همه مردم کمک می‌کند، اما در مقام قهر و جلوگیری از ظلم ظالم موجود است و از چیزی غافل نیست، هم عالم است، هم قادر است و هم خالق و می‌تواند جلوی ظالمین را بگیرد. منتهی مدتی به ظالمین مهلت داده که به سراغ اختلاس و ظلم به مردم می‌روند. این گروه باید توجه داشته باشند که «اتَّقُوا مَعَاصِیَ اللَّهِ فِی الْخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاکِمُ»[۴] باید بدانید که شما در اتاق در بسته هم که باشید شاهد و ناظر اعمال شماست. پس باید به هر دو جهت توجه کنیم هم انذار و هم تبشیر که از آیه استفاده می‌شود.
در آیه شریفه «وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ» زمان مورد توجه است یا مکان؟ یعنی مکان‌ها برای خداست یا زمان‌ها هم برای خداست؟ می‌توانیم از این جمله هم استفاده کنیم که هم همه مکان‌ها و هم همه زمان‌ها در اختیار خداوند است. لذا خداوند در آیه دیگر می‌فرماید: «وَهُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنْتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ»[۵] خدا بر همه چیز آگاه است و همیشه با شماست. هرجا باشید؛ یعنی در هر زمان و مکانی که باشید و در هر جهتی خداوند متعال با شماست. از این آیه استفاده می‌شود که زمان و مکان هر دو در اختیار خداوند است و وجه الله در هر زمان و مکانی هست چنانچه در آیه شریفه ﴿وَأَقِمِ الصَّلَاهَ طَرَفَیِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّیْلِ﴾ [۶] مشاهده می‌شود. زمان و مکان سعه وجودی خداوند و آن فیض مطلق گسترده وجودی خداوند که مانند سعه علمی خداوند نسبت به تمام اشیاء تحقق دارد باید مورد توجه باشد که اختصاص به هیچ زمان و مکانی ندارد. لله مفید حصر است؛ یعنی فقط خداوند است که مشرق و مغرب را در اختیار دارد و زمان و مکان در اختیار اوست.
واسعٌ علیم
واسع مربوط به گسترده بودن فیض خداوند است و علم و فیض خداوند، همه چیز را شامل می‌شود. واسع علیم یعنی هم علم خداوند و هم فیض خداوند گسترده است ﴿وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ﴾[۷] ﴿وَرَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ﴾ [۸] طبق این آیه همه چیز در اختیار خداوند است.
وجه الله: در مورد اینکه آیا وجه الله مادی است یا نه طبق آیه شریفه «کلُّ مَنْ عَلیها فَانٍ وَ یبقَی وَجْهُ رَبَّک ذوالجلالِ والاکرامِ»[۹] همه نابود و فانی می‌شوند ولی وجه الله باقی می‌ماند، وجه الله مادی و رفتنی و نابود شدنی نیست و همیشه باقی است.
روایتی از آقا رسول الله(ص) نقل شده[۱۰] که فرمودند در هر زمان و مکانی عزرائیل سراغ مردم می‌آید، شما الان می‌بینید که مردم چقدر به کرونا گرفتار شده‌اند، «أَیْنَمَا تَکُونُوا یُدْرِکْکُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ کُنْتُمْ فِی بُرُوجٍ مُشَیَّدَهٍ»[۱۱] لذا می‌بینید همه شخصیت‌ها نابود می‌شوند، عزرائیل از کسانی است که وارد هر خانه‌ای می‌شود و درهای بسته مانع ورود او به خانه و اتاق نمی‌شود.
پس ما باید خدا را در همه جا حاضر و ناظر بدانیم و همه چیز به فرمان خداست و باید رنگ خدایی داشته باشد. سعی کنیم اعمال و رفتار و گفتارمان رنگ خدایی داشته باشد، همه جا در احاطه خداوند است و خداوند ناظر تمام اعمال انسان‌هاست. مخصوصا یک روحانی که سرباز امام زمان(عج) است باید توجه داشته باشد که هر حرفی که از دهانش خارج می‌شود و هر فعلی که از او صادر می‌شود، موجب رضایت خدا و آقا امام زمان(عج) هست یا نه؟ ما در مقابل پرودگار باید پاسخگو باشیم.

[۱] بقره/سوره۲، آیه۱۱۵.
[۲] بقره/سوره۲، آیه۱۵۰.
[۳] قصص/سوره۲۸، آیه۸۸.
[۴] نهج البلاغه، فیض‌الاسلام اصفهانی، علی‌نقی، ج۶، ص۱۲۴۰، حکمت ۳۱۶.
[۵] حدید/سوره۵۷، آیه۴.
[۶] هود/سوره۱۱، آیه۱۱۴.
[۷] بقره/سوره۲، آیه۲۵۵.
[۸] اعراف/سوره۷، آیه۱۵۶.
[۹] الرحمن/سوره۵۵، آیه۲۶.
[۱۰] الکافی- ط الاسلامیه، الشیخ الکلینی، ج۳، ص۱۳۶.
[۱۱] نساء/سوره۴، آیه۷۸.»

 



ولایت فقیه ضامن اتحاد و امنیت در کشور

,
آیت الله فقیهی مطرح کرد؛
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه نعمت ولایت فقیه سبب اتحاد و امنیت در کشور شده، گفت: شهدا به فرمان ولی فقیه امنیت کشور را حفظ کرده اند.
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله محسن فقیهی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در جلسه درس اخلاق با بیان اینکه انسان همواره باید شاکر نعمت های پروردگار باشد، گفت: شکر دارای انواعی است؛ یکی از انواع شکر، شکر زبانی است؛ اولین وظیفه در برابر نعمت های خداوند متعال شکر زبانی است.

آیت الله فقیهی با اشاره به اینکه گاهی انسان ها نسبت به شکرگزاری از نعمت ها غفلت می کنند، عنوان کرد: باید در برابر نعمت هایی که از طریق مخلوق به انسان می رسد علاوه بر تشکر از مخلوق، از خالق نیز سپاسگزار بود چرا که علت العلل تمامی نهمت ها خداوند متعال است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: شکر لفظی برای سپاسگزاری از خداوند متعال کفایت نمی کند و عملا نیز باید شاکر این نعمات بود؛ سپاسگزاری عملی با اجتاب از محرمات و گناهان حاصل می شود.

وی با بیان اینکه تشکر از خالق منافاتی با سپاسگزاری از مخلوقین ندارد، اظهار داشت: تا زمانی که تقدیر و سپاسگزاری لازم از مخلوق انجام نشود، شکر خالق نیز در حقیقت تحقق پیدا نمی کند.

آیت الله فقیهی ابراز کرد: برخی از اختلافات خانوادگی ناشی از عدم وجود فرهنگ سپاسگزاری در میان اعضا خانواده است؛ اگر تشکر ها میان زن و شوهر وجود داشته باشد از بسیاری طلاق ها جلوگیری می شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید نسبت به نعمت امنیت بزرگ شاکر باشیم، ادامه داد: یکی از نعمت های الهی امنیت است و کشور ما نیز از لحاظ امنیت یکی از بهترین کشورهای خاورمیانه است.

وی گفت: اگر تنها دم از مشکلات بزنیم ممکن است نعمات الهی از انسان سلب شود؛ مشکلات و گرانی ها وجود دارد اما برای پشت سرگذاشتن آن ها باید شکرگزار و اهل تلاش و کوشش بیشتر باشیم.

آیت الله فقیهی با اشاره به اینکه یکی از نعمت های بزرگ که باید شاکر آن بود، نعمت ولایت فقیه است، عنوان کرد: نعمت ولایت فقیه سبب اتحاد و امنیت در کشور شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: ولی فقیه در قلب مردم جا دارد و مردم حاضرند جان خود را برای او فدا کنند و این شهدا هستند که به فرمان ولی فقیه امنیت کشور را حفظ کرده اند.

 



پیام تسلیت حضرت آیت الله #محسن_فقیهی در پی درگذشت حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید #قاضی_نیاز_نقوی از علمای برجسته پاکستان

,

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
 درگذشت عالم برجسته و انقلابی، حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید قاضی نیاز نقوی رضوان‌الله‌علیه، موجب تاسف و اندوه فراوان گردید.
این عالم فرهیخته عمر با برکت خویش را در راه نشر و ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام و مجاهدت سیاسی سپری کردند. ایشان از پیشگامان وحدت و تقریب مذاهب اسلامی و شخصیتی تاثیر گذار و مورد قبول علمای تشیع و اهل سنت پاکستان بودند.
این عالم مخلص خدمات ارزشمندی در حوزه های مختلفی برای مسلمانان پاکستان به ویژه شیعیان این کشور از خود به جای گذاشتند. حضور در شورای وفاق‌المدارس شیعه پاکستان، تاسیس حوزه های علمیه و مبارزه با جریان های تند رو از جمله خدمات ارزنده این شخصیت بزرگوار به شمار می رود.
این عالم جلیل القدر در اوایل انقلاب اسلامی همکاری های ارزنده ای با قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران داشتند و در این زمینه منشا خدمات خوبی بودند.
 اخلاص، تواضع، زهد و اخلاق نیکو از صفات بارز این روحانی بزرگوار بود.
اینجانب این ضایعه را به حوزه های علمیه، علما و فضلا، مردم شریف پاکستان، عموم دوستداران و بیت مکرم و محترم ایشان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال علو درجات را برای آن مرحوم و صبر و سلامتی برای بازماندگان محترم مسألت دارم.
ان شاءالله روح این عالم خدمتگزار قرین رحمت الهی و محشور با اولیاء ابرار گردد.

محسن فقیهی

 

 



پیروان همه ادیان در برابر اهانت به انبیاء بایستند / لزوم تحریم همه‌جانبه فرانسه

آیت‌الله فقیهی:
استاد سطح عالی حوزه علمیه با تأکید بر لزوم تحریم همه‌جانبه فرانسه، گفت: باید پیروان همه ادیان الهی اعم از مسیحیان و یهودیان و مسلمین در برابر اهانت به انبیاء بایستند، چرا که وقتی اهانت به یک انسان معمولی در فرانسه جرم است، چرا نباید اهانت به پیامبر میلیاردها انسان جرم باشد؟

ییبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن فقیهی، امروز، هفتم آبان‌ماه در ادامه مباحث اخلاقی خود، گفت: یکی از مواردی که در آیات و روایات مورد توجه فراوان است، صبر است؛ انسان اگر آگاهی به عاقبت امور داشته باشد، صبر برای او آسان می‌شود؛ شخصی که مریض است و به طبیب مراجعه می‌کند، اگر نیاز به جراحی داشته باشد، زمانی تن به جراحی می‌دهد که بداند بدنش در آینده سالم می‌شود و برای او خیرات به همراه دارد، لذا در برابر مشکلات آن صبر می‌کند.

وی افزود: اینکه رهبری می‌فرمایند مشکلات کشور را برای مردم توضیح دهید و آنان را اقناع کنید، به خاطر همین مسئله است، زیرا اگر مردم امیدوار شوند، سختی‌ها را بهتر تحمل خواهند کرد، اما در جایی که کسی جوابگوی مشکلات نیست و مردم نمی‌دانند چرا این مشکلات ایجاد شده و کی قرار است برطرف شود، صدایشان بلند می‌شود و فریاد بر می‌آورند.

فقیهی تصریح کرد: امام صادق(ع) در روایتی فرمودند ما اهل صبر هستیم، اما شیعیان ما صبرشان از ما بیشتر است، راوی از این تعبیر امام تعجب کرد و دلیل آن را پرسید و امام فرمودند: برای اینکه ما صبر می‌کنیم و ناملایمات زیادی را تحمل می‌کنیم (همه ائمه از جمله امام حسین مصیبت‌های زیادی دیدند و تحمل کردند) لکن ما حقایق عالم و بهشت و جهنم را می‌بینیم و صبر برای ما راحت‌تر است، ولی شیعیان ما در عین اینکه چندان به این مسائل آشنا نیستند، صبر می‌کنند.

وی افزود: حضرت علی‌اکبر خدمت امام حسین(ع) آمد و گفت که جگرم از تشنگی می‌سوزد و امام فرمود که به زودی از دست جدت پیامبر سیراب می‌شوی. این مسئله برای آنها یقینی است و صحنه را می‌بینند، لذا آن همه سختی برایشان آسان است. امام خمینی چون به تکلیف‌مداری اعتقاد داشت، همین روحیه سبب شد تا در برابر بسیاری از مشکلات صبور باشد و امروز این روحیه در مقام معظم رهبری هم وجود دارد و از هیچ قدرتی ترس ندارند، چون وظیفه را باید انجام دهیم و چه شکست ظاهری خورده یا به موفقیت برسیم، در هر صورت پیروز هستیم.

موفقیت در گرو صبر است

استاد سطح عالی فقه حوزه علمیه اظهار کرد: کسانی که تابع ولایت فقیه هستند و می‌دانند تصمیم‌گیری ولی فقیه از روی سنجش مصالح و مفاسد است، صبر بر مشکلات و تحمل آن برای آنها آسان است؛ امام علی(ع) در روایتی فرموده‌اند که مشکلات را تحمل کنید، نصفه احتمال و نصفه تغافل؛ یعنی ۵۰ درصد بگویید ممکن است فلان خلاف رخ نداده باشد. بنابراین هر چیزی شنیدیم سریعاً قبول نکنیم و نصف مسئله هم تغافل است؛ زیرا وقتی تحمل کنید، آبروی افراد حفظ می‌شود و بسیاری از امور ناپسند مستور می‌ماند.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: اگر مشکلی در زندگی ایجاد شد، با تفکر و تحمل و صبر آن را مرتفع کنید و فوری تصمیم‌گیری نکنید و جوانب امور را بسنجید.

آیت‌الله فقیهی در ادامه به مسئله اهانت رئیس جمهور فرانسه به پیامبر(ص) اشاره و اظهار کرد: دولت فرانسه به بهانه آزادی بیان اهانت به پیامبر را تأیید می‌کند، بیش از دو میلیارد پیرو پیامبر هستند و در چنین شرایطی آزادی بیان چه معنایی دارد. قرآن فرموده است که «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ» دشمنان قصد دارند نور خدا را بپوشانند، اما بدانند موفق نخواهند شد.

وی اضافه کرد: مسلم است انسان هرقدر قدرتش بیشتر شود، دشمنان بیشتری هم دارد و پیامبر هم هرقدر در دنیا شناخته تر می‌شود، بیشتر دشمنی می‌کنند، ولی بدانند قلب بیش از دو میلیارد مسلمان را جریحه‌دار کردند. اهانت به هیچ عنوان صحیح نیست و نه به پیامبر و نه به یک انسان معمولی نباید اهانت شود. لذا در دولت فرانسه اگر کسی به کسی اهانت کرد، او را جریمه می‌کنند. این قانون، درست است و در اسلام هم جان و مال و آبروی مردم محترم است.

اهانت به انبیاء با آزادی بیان توجیه نمی‌شود

استاد حوزه افزود: سؤال ما این است که آیا انبیائی مانند موسی و عیسی و پیامبر اسلام همانند یک انسان معمولی هم تلقی نمی‌شوند که اهانت به آنها جرم باشد؟ اینها می‌گویند ما مهد آزادی هستیم و اگر به مسیح و موسی هم اهانت شود، کاری نداریم. ما می‎گوییم همه اینها اشتباه است؛ آیات قرآن چقدر از حضرت موسی و ابراهیم و عیسی و پیامبر تجلیل کرده است؛ شما به پیامبران الهی و مقدسات ادیان که بالاترین افراد جامعه هستند، اهانت می‌کنید.

وی بیان کرد: ما معتقدیم نباید به افراد معمولی و پیامبران اهانت شود؛ همه پیروان ادیان یهودی و مسیحی و مسلمان باید متحد شوند و فرانسه را از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تحریم و برخورد قوی با دولتمردان این کشور داشته باشند و باید برخوردی باشد که آنها را منفعل کرده و از حرکت زشتشان جلوگیری کند؛ شما اهانت به یک فرد معمولی را جرم می‌دانید، آن وقت چطور در برابر اهانت به مقدسات میلیاردها انسان بی‌توجه هستید.

آیت‌الله فقیهی اظهار کرد: همه پیروان ادیان آسمانی باید علیه فرانسه متحد شوند و به خصوص در بعد اقتصادی، کالاهای آنان را تحریم کنند و از طرف دیگر ما هم در مواجهه با آنها نباید فحش بدهیم و اهانت کنیم و سخنان زشت بر زبان بیاوریم؛ وزارت خارجه و همه کشورهای اسلامی و امت اسلامی و حتی کسانی که متدین به دین الهی هستند، با هم متحد شوند و در برابر کشورهایی که به انبیاء اهانت می‌کنند، بایستند.

پیروان ادیان علیه فرانسه متحد شوند

استاد حوزه اضافه کرد: چرا کاریکاتور حضرت مسیح را می‌کشند و همه مسیحیان نسبت به آن بی‌تفاوت هستند؛ چرا در برابر این بی‌احترامی‌ها نمی‌ایستند و واکنشی ندارند؛ بنابراین لازم است تا موضع قاطع جهانی از سوی پیروان همه ادیان صورت بگیرد تا به بهانه آزادی بیان، این کارها تداوم نداشته باشد؛ اهانت حرام است و مسلماً اهانت به انبیاء و اولیاء از گناهان بزرگ است و مردم از این کارها متنفر هستند.

وی افزود: در آمریکا کسانی که می‌خواهند رئیس جمهور ده‌ها میلیون انسان شوند، به یکدیگر اهانت می‌کنند و این مسئله در فرهنگ آنها رسوخ کرده است، لذا باید همه در برابر این اقدامات موضع داشته باشند.

انتهای پیام

 



شششش

:sparkle:برخی خدمات مرکز در طول رزمایش به صورت حضوری می باشد.خدماتی که مربوط به برخی خدمات بیمه و بخش های دیگر می باشد.که با کلیک بر روی متن زیر می توانید مشاهده نمایید.

:arrow_backward:مشاهده خدمات حضوری

#نکته:نسبت به موارد احتمالی پیش بینی نشده، در سامانه خدمات اینترنتی》بخش ارتباط با طلبه تدبیر لازم در نظر گرفته شده است و کارشناسان مرکز خدمات نیز تلفنی راهنمای افراد خواهند بود.