درس اخلاق۲ (توکل بر خداوند)

, ,

درس حدیث استاد محسن فقیهی

۹۹/۰۶/۲۶

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: توکل بر خداوند

یکی از مباحثی که در قرآن و سنت به آن تأکید شده است که در این ایام باید به آن توجه کنیم، مسئله توکل بر خداوند است. این مسئله در آیات زیادی مطرح شده است ﴿فَلْیتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ﴾.[۱]

معنای توکلمعنای توکل آن است که در مشکلات دستتان به دامان غیر نباشد؛ ﴿لَیسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى﴾.[۲] باید تلاش کنید، هر انسانی باید برای کسب علم، مال و راحتی زن و فرزند کوشش کند اما در این باره توجه به خداوند داشته باشد؛ علم می‌آموزد، توکل بر خداوند دارد و از خداوند کمک می‌خواهد که خداوندا! فهم، فکر، استعداد و حافظه من را تکامل بده. به دنبال کمالات است نماز شب، قرآن و دعا می‌خواند و از خداوند می‌خواهد که کمالات را به او بدهد؛ خداوندا! من قال نیستم اما لطف تو شامل حال من شود و روزبه‌روز کمالات من بیشتر شود. مال دنیا را طلب می‌کند، به دنبال حقوقی است تا زندی زن و فرزندانش را بگذراند و به خداوند می‌گوید که از تو می‌خواهم که کمکم کنی و دست من را بگیری تا نیازمند کسی نشوم.

حصول توکلباید توجه داشت که توکل بر خداوند، یک دقیقه‌ای برای انسان حاصل نمی‌شود، فکر نکنید که من نشسته‌ام یک‌مرتبه تصمیم می‌گیرم که متوکل علی الله نباشم؛ به این سادگی نیست بلکه زیربنای زندگی شما باید روی توکل بر خداوند بنا شود. این مسئله باید در ابعاد مختلف باشد؛ زیرا هر روز با مشکلات مختلفی مواجه هستید، در چنین حالتی چکار می‌کنید، آیا اول به دوستان و آشنایان زنگ می‌زنید تا آن‌ها به شما کمک کنند یا ول دو رکعت نماز می‌خوانید و از خداوند می‌خواهید که مشکلتان حل شود و سپس به سراغ تلاش و کوشش می‌روید؛ آیا دستتان را بلند می‌کنید و از خداوند می‌خواهید که مشکلتان را حل کند؛ هر مشکلی که هست، علمی، مالی، آبرویی و … . انسان متوکل در مشکلات اول، سراغ خداوند می‌رود. ابتدا به خداوند می‌گوید: خداوندا! این مشکل برای من پیش آمده است خودت راهش را برای من پیدا کن، مسیر صحیحی پیدا شود تا این مشکل من حل شود، سپس تلاش می‌کند تا با آنچه به ذهنش آمده مشکلش را حل کند.

روحیه توکل مانند درختی است که انسان آن را آبیاری می‌کند که هر روز بزرگ‌تر می‌شود، توکل نیز در وجود انسان باید هر روز آبیاری شود و مراقب باشد تا هر روز توکلش بیشتر شود. انسان گاهی به فکر ده سال آینده خود است و گاهی به فکر یک سال آینده خود و گاهی به فکر فردای خود است، توکل انسان متفاوت است. گاه بدون توجه به توکل و به خداوند به این و آن تمسک می‌کند برای اینکه آینده خود را درست کند.

درخواست از غیر خداتوکل بر خداوند انسان را به مقامات عالی می‌رساند. آیت‌الله کشمیری که در حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) دفن است شاگرد مرحوم آیت‌الله قاضی بود. ایشان می‌گوید که به آیت‌الله قاضی گفتم: «شما که وضع مالیتان مناسب نیست چرا دعا نمی‌کنید؛ شما که برای دیگران دعا می‌کنید، مقام عالی دارید و استاد اخلاق هستید. شما با این مقامات معنوی چرا باید چنین مشکلات مالی داشته باشید و زندگیتان سخت باشد؟». استاد علت را نمی‌گفت و من هم زیاد می‌پرسیدم، بالاخره استاد فرمود: در حالات محقق اصفهانی دقت کردم و فهمیدم که در آَینده مرجع می‌شود. به او گفتم که شما در آینده نزدیک مرجع می‌شوید و مقامات عالی دارید. هرگاه که به مقامات عالی رسیدید هوای ما را هم داشته باشید. این جمله من را بیچاره کرد. از زمانی که این حرف را زدم، همه چیز بسته شد، و این تنبیهی برای من بود برای اینکه بدانم از خدا بخواهید و از کسی نخواهید.

ممکن است حتی بزرگان ما هم چنین اشتباهاتی کنند و باید حواسمان باشد که ما چنین اشتباهی نکنیم. انسان باید بر خدا توکل کند و از خداوند بخواهد البته خودش هم تلاش کند اما اینکه توکل بر خدا را کم کند و توکل بر دیگران را بیشتر کند، باعث بدبختی انسان می‌شود.

رفاه‌زدگینمونه دیگری را بگویم از کسانی که توکل بر خداوند داشته‌اند اما لغزش کوچکی باعث مشکلاتی شده است. اکنون اوضاع مملکت خصوصا اوضاع طلبه‌های ما خوب نیست و مشکلات خیلی زیاد است. متأسفانه برخی از مسئولین درست حرکت نمی‌کنند. علت شاید این باشد که مشکل را می‌شنوند اما نمی‌بینند؛ «شنیدن کی بود مانند دیدن». می‌شنوید که مردم در ترافیک هستند و ناراحت می‌شوید اما شما ترافیک را نمی‌بینی زیرا از خط ویژه عبور می‌کنید و تاکنون دوساعت در ترافیک نمانده‌ای. هرچه خواسته‌اید را با یک تلفن برایتان آورده‌اند اما مردم با مشکلات زندگی می‌کنند. شما هم شنیده‌اید اما خودتان درگیر نشده‌اید که بفهمید مشکلات چیست. مشکل برخی از مسئولین ما این است که برایشان همه چیز فراهم است و فقط می‌شنوند که مردم مشکلات دارند لذا می‌گویند که انشاءالله مشکل مردم حل شود. تلاش آن‌ها برای مردم مانند تلاشی که آقا امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) داشت، نیست. امام (علیه‌السلام) می‌خواست که مانند مردم باشد؛ یعنی همان‌گونه که مردم زندگی می‌کنند، زندگی کند؛ برای اینکه مشکلات مردم را کاملاً درک کند. اینکه بشنوید مردم مشکل دارند با اینکه همان مشکل برای خود شما پیش بیاید خیلی فرق می‌کند؛ اگر شما هم آن مشکل را داشته باشید می‌فهمید که مردم چه می‌کشند. می‌شنوید اما کاملاً درک نمی‌کنید.

یکی از مشکلات جامعه ما این است که برخی از مسئولین، در رفاه زندگی می‌کنند، به همین دلیل با اینکه از مشکلات مردم مطلع می‌شوند اما آن دلسوزی که باید و شاید انجام نمی‌شود. اگر برای فرزند خودت این اتفاق افتاده بود چکار می‌کردی؟ زمین را به آسمان می‌دوختی تا مشکلش حل شود، نمی‌نشستی و نگاه کنی؛ این مردم هم بچه‌های شما هستند، مثل اولاد شما هستند، تحت حکومت شما هستند. کسانی که قدرت دارند و می‌توانند باید دلسوز باشند اما متأسفانه آن دلسوزی کامل را در دولت و برخی از اعضای دولت نمی‌بینیم. مشکلات، کمر مردم را شکسته است مشکلات خیلی زیاد است مخصوصاً برای روحانیت عزیز. متأسفانه برخی از مسئولین این حرکت را درست تعقیب نمی‌کنند. گاهی می‌گویند: «صدای مردم را شنیدیم. فهمیدیم که مردم مشکل دارند»؛ خوب فهمیدی اما برای مردم چکار کردی؟

صبر در سختیآن زمان‌ها غذای مردم نان خشک بود. علمای ما با نان خشک زندگی می‌کردند. آیت‌الله العظمی گلپایگانی (رحمه‌الله) وقتی از روستای خود به مدرسه می‌آمد با خود، گونی نان خشکی می‌آورد و نان خشک می‌خورد و اگر خیلی وضعشان خوب بود، ماستی هم کنارش تهیه می‌کردند.

خدا مادر ما را رحمت کند، پیت بزرگی داشت و نان خشک را در آن می‌ریخت؛ ما پنج برادر بودیم که وقتی عصرها گرسنه می‌شدیم نان‌ها را در ظرف آبی می‌ریختیم و با قاشق می‌خوردیم.

یکی از علمای بزرگ که در کربلا زندگی می‌کرد، زندگی‌اش این‌گونه بود که مادرش هر ماه نان خشکی را تهیه و از ایران برایش می‌فرستاد. مادرم زمانی نان نفرستاد زیرا در ایران قحطی شده بود. دیگر همان نان خشک را هم نداشتم. در راه که می‌رفتم، دیدم که سکه کوچک و کم‌ارزشی روی زمین افتاده است، با خودم گفتم بردارم یا نه؟ علامتی ندارد که مشخص باشد چه کسی است، آن را برداشتم و با آن نانی خریدم و زندگی را گذراندم. روز دوم رفتم و سکه دیگری را همان‌جا یافتم. هر روز که می‌رفتم، سکه‌ای را در آنجا پیدا می‌کردم و زندگی من تأمین می‌شد تا اینکه مادرم، دوباره نان خشک برایم فرستاد. با خود گفتم بروم در همانجا و سکه‌ای اگر پیدا کردم مثلاً ماستی هم بخرم تا با نان بخورم، اما هرچه گشتم دیگر سکه‌ای در آنجا نبود.

علمای ما این‌گونه بزرگ شدند و زندگی کردند. درست است که ما مشکلاتی داریم اما باید صبر و تحمل کرد و همه مردم چه روحانی و چه غیر روحانی باید توکل بر خداوند داشته باشند. از خداوند بخواهیم که مشکلات ما برطرف شود. خداوند یاری کند و این بلای کرونا از جهان برداشته شود.




درس اخلاق ۱ (سال ۹۹-۱۴۰۰)

درس حدیث استاد محسن فقیهی

۹۹/۰۶/۱۹

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: احادیث کتاب چهل حدیث مرحوم امام (ره)/کبر/ هوای نفس

مرحوم امام در کتاب چهل حدیث، ریشه تمام مشکلات و بدی‌ها را پیروی از هوای نفس می‌داند؛ مهم‌ترین مشکل آن است که انسان در مقابل خواسته‌های نفسانیش نتواند مقاومت کند.

علائم شخصیتی انسان در پیروی از هوای نفسمرحوم امام می‌فرماید که خصوصیات اخلاقی انسان‌ها در پیروی از هوای نفس را می‌توان از علائمی شناخت:

۱- اگر با کسی مناظره می‌کنید و متوجه شدید که حق با او است باید اعتراف کنید. اگر چنین انسانی را دیدید بدانید که هوای نفس خود را مغلوب کرده است.

۲- وقتی که وارد به جایی می‌شود یا از آن خارج می‌شود، آیا دیگران را مقدم بر خود می‌کند یا جلوتر از دیگران حرکت می‌کند؟ اگر کسی خود را مقدم می‌کند بدانید که هوای نفسش را نکشته است.

۳- وقتی نیازمندی به آن‌ها رجوع می‌کند، مشکلش را حل نمی‌کنند. برخی افراد هستند که درصورت مراجعه نیازمند سعی می‌کنند تا جایی که توانایی دارند مشکل او را حل کنند اما برخی افراد از ابتدا به‌گونه‌ای صحبت می‌کنند که نمی‌خواهند مشکل را حل کنند و از آن فرار می‌کنند؛ این شخص هنوز هوای نفسش را نکشته است. کسی که هوای نفس را کشته در مقابل درخواست کمک، قدم برمی‌دارد.

یکی از اساتید ما که اکنون از مراجع تقلید است، سر درس وقتی اشکالی می‌کردیم، گاهی جواب می‌دادند و گاهی می‌گفت: «ممنون، تشکر، استفاده کردیم». او در مقابل شاگردها کاملاً قبول می‌کرد، تواضع می‌نمود و تشکر می‌کرد. این مقامی برای انسان است که حق را که شنید هرچند به بهای کوچک شدن خودش باشد آن را بپذیرد.

مهم این است که در مقابل هوای نفس مقاومت کرد. ممکن است سخت باشد که استادی در مقابل شاگردانش به اشتباه خود اعتراف کند اما استادِ اخلاقی باید زمانی که حق را شنید، بپذیرد.

طناب و زنجیرهای شیطانامام صادق (علیه‌السلام) وصایایی را برای عبدالله بن جندب بیان می‌کند، یکی از این وصایا این است: «یَا عَبْدَ اللَّهِ لَقَدْ نَصَبَ إِبْلِیسُ حَبَائِلَهُ فِی دَارِ الْغُرُورِ فَمَا یَقْصِدُ فِیهَا إِلَّا أَوْلِیَاءَنَا وَ لَقَدْ جَلَّتِ الْآخِرَهُ فِی أَعْیُنِهِمْ حَتَّى مَا یُرِیدُونَ بِهَا بَدَلًا».[۱]

شیطان طناب‌ها و زنجیرهایی دارد که استحکام آن‌ها متفاوت است؛ کسی را با نخ معمولی که به گردنش می‌اندازد به هر کجا که بخواهد می‌کشد و می‌برد، دیگری را با طنابی که ضخیم‌تر است به سوی هواهای نفسانی ‌می‌کشد و برخی را با زنجیرهای محکمی به سمت گناه می‌برد. بزرگان، مراجع و شیخ انصاری‌ها را با طناب معمولی نمی‌تواند فریب دهد بلکه زنجیرهای محکمی لازم دارد تا آن‌ها را از مسیر عدالت منحرف کند. می‌داند که او دنبال شراب و فساد نمی‌رود؛ پس باید به‌گونه‌ای دیگر او را منحرف کرد.

برخی عوامل فریباین دنیا دنیای فریب است؛ در این دنیا چیزهایی است که انسان را فریب می‌دهند:

۱- اولین‌ آن‌ها «حب النساء» است. علاقه به زن در روایات سفارش شده است اما اندازه دارد اگر اندازه آن را از دست بدهید به انحراف کشیده می‌شوید. اعتدال آن خوب است و نعمت است اما زن می‌تواند انسان را فریب دهد.

۲- دیگری حب اولاد است؛ روایات زیادی درباره حب اولاد وارد شده است. اولاد، نعمت خداوند برای انسان است اما حب به اولاد اندازه دارد. اگر رئیس جمهور شدی و فرزند خود را در کنارت همه‌کاره کردی، این فرزندت تو را به فساد می‌کشاند؛ چون دوستش داری اگر خلافی کرد نمی‌توانی جلوش را بگیری؛ لذا آقای رئیس جمهور! اولاد و برادرت را دوروبرت نیاور؛ نمی‌توانی با او برخورد کنی. مسئولین، آقای رئیس جمهور، آقای وزیر، آقای وکیل یا هر شخصیتی اولاد را دوروبراتان همه‌کاره نکنید؛ زیرا نمی‌توانید آن‌گونه که با دیگران برخورد می‌کنید با او هم برخورد کنید. در برخی موارد دوروبر افراد و بزرگان ما فرزندان و نوه‌ها باعث فساد می‌شوند به‌گونه‌ای که دهن این بزرگ بسته است و نمی‌داند چکار کند؛ از طرفی اولاد او است و از طرفی فساد می‌کند.

یکی از چیزهایی که باید در جمهوری اسلامی قانون شود این است که مسئولین رده بالا نباید نزدیکان خود را دوروبر خود استخدام کنند.

خداوند در قرآن، زن[۲] و فرزند[۳] را باعث امتحان و فریب می‌داند. اولاد خوب است اما نباید باعث انحراف از مسیر حق باشد.

یکی از چیزهایی که در قرآن به آن اشاره شده، ماشین و مرکب است.[۴] [۵] هر انسانی دوست دارد که ماشین خوب و درجه‌یکی داشته باشد اما مرکب، باعث امتحان انسان است. برخی از امام جمعه‌های ما به‌خاطر ماشینشان دچار مشکل شده‌اند. ماشین معمولی اشکالی ندارد اما ماشین گران‌قیمت برای برخی خوب نیست همان‌گونه که مقام معظم رهبری (سلمه‌الله) درباره ماشین روحانیون تذکر دادند. باید این عمامه رسول‌الله را که بر سر گذاشته‌ایم، حفظ کنیم؛ باید آبروی پیامبر را حفظ کنیم. اگر من و شما آبروی پیامبر را حفظ کنیم، چه کسی باید حفظ کند؟ آیا باید به‌خاطر اینکه دوست دارم مرکب خوبی سوار بشوم، آبروی پیامبر را ببرم؟

پول اگر زیاد شود، مشکلاتی ایجاد می‌شود؛ فکر نکنید برای شما خوب است. پول فریبنده است. یکی از چیزهایی کهه خداوند با آن انسان را امتحان می‌کند همین پول است. آیا پول را در مسیر درست و شرعی استفاده می‌کنند یا اینکه در راه باطل استفاده می‌کنند؟

شیطان در کمین شیخ انصارییکی از شاگردان شیخ انصاری (رحمه‌الله) خوابی درباره شیخ انصاری دید. خواب دید که شیطان، طناب‌ها و زنجیرهای زیادی را آماده کرده است. از شیطان درباره آن‌ها پرسید. شیطان گفت: «برای انسان‌ها طناب‌های مختلفی را آماده کرده‌ام، این زنجیر کلفت و زخیم را هم برای به دام انداختن شیخ انصاری آماده کرده‌ام. او را مقداری کشیدم اما هرچه تلاش کردم، حریف او نشدم».

وقتی خدمت شیخ انصاری رسید، داستان خوابش را برای او تعریف کرد. شیخ انصاری (رحمه‌الله) فرمود: خواب تو صادق بوده است. من به مبلغ مختصری احتیاج داشتم، با خود گفتم از وجوهاتی که در اختیار من هست تا سر موعد به طلبه‌ها بدهم و حقوق خود را هم مانند دیگر طلبه‌ها بردارم، چند روز زودتر بردارم. مبلغی را برداشتم و برای رفع احتیاج به بازار رفتم اما با خود گفتم که آمدیم و همین حالا مردی، چگونه می‌خواهی این پول را جبران کنی؟ لذا برگشتم و پول را سرجایش گذاشتم و تصرف نکردم.

شیطان به دنبال شیخ انصاری با آن مقام است که او را فریب دهد، مقداری هم موفق می‌شود و شیخ، پول را برمی‌دارد ولی شیخ به خود می‌آید که اگر مرگ مرا گیرد چه کنم. بزرگان ما این‌گونه اهل احتیاط بودند. شیطلان برای همه دامی گسترانیده است و همه ما امتحان می‌شویم. خدا کند که در این امتحان، سربلند باشیم.

اهانت به قرآن و پیامبرمسئله‌ دیگری که خواستم مطرح کنم، جریان اهانت مجله فرانسوی به قرآن و پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) است. هر مشکلی که برای دنیای غرب و اسرائیل پیدا شده است از قرآن و اسلام است. کسانی که با اسرائیل و امریکا مقابله می‌کنند، کسانی هستند که ایمان به قرآن و پیامبر دارند. لذا توطئه امریکایی‌ها و اسرائیلی ها که به دست اروپایی‌ها شکل گرفته این است که به قرآن و پیامبر اکرم توهین کنند. ما این عمل را محکوم می‌کنیم. ریشه دشمنی این‌ها، پیشرفت اسلام است؛ هرچه اسلام پیشرفت می‌کند و حقانیت پیامبر و قرآن برای مردم دنیا آشکارتر می‌شود و اسلام پیروانی بیشتری پیدا می‌کند، دشمنی دشمنان هم بیشتر می‌شود.

همان‌گونه که مقام معظّم رهبری (سلمه‌الله) فرمودند، ما این عمل را محکوم می‌کنیم و امیدواریم که قرآن و اسلام، وسیله‌ای برای نابودی استکبار جهانی شود.




درس اخلاق۱ (کبر و هوای نفس)

, ,

درس حدیث استاد محسن فقیهی

۹۹/۰۶/۱۹

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: احادیث کتاب چهل حدیث مرحوم امام (ره)/کبر/ هوای نفس

مرحوم امام در کتاب چهل حدیث، ریشه تمام مشکلات و بدی‌ها را پیروی از هوای نفس می‌داند؛ مهم‌ترین مشکل آن است که انسان در مقابل خواسته‌های نفسانیش نتواند مقاومت کند.

علائم شخصیتی انسان در پیروی از هوای نفسمرحوم امام می‌فرماید که خصوصیات اخلاقی انسان‌ها در پیروی از هوای نفس را می‌توان از علائمی شناخت:

۱- اگر با کسی مناظره می‌کنید و متوجه شدید که حق با او است باید اعتراف کنید. اگر چنین انسانی را دیدید بدانید که هوای نفس خود را مغلوب کرده است.

۲- وقتی که وارد به جایی می‌شود یا از آن خارج می‌شود، آیا دیگران را مقدم بر خود می‌کند یا جلوتر از دیگران حرکت می‌کند؟ اگر کسی خود را مقدم می‌کند بدانید که هوای نفسش را نکشته است.

۳- وقتی نیازمندی به آن‌ها رجوع می‌کند، مشکلش را حل نمی‌کنند. برخی افراد هستند که درصورت مراجعه نیازمند سعی می‌کنند تا جایی که توانایی دارند مشکل او را حل کنند اما برخی افراد از ابتدا به‌گونه‌ای صحبت می‌کنند که نمی‌خواهند مشکل را حل کنند و از آن فرار می‌کنند؛ این شخص هنوز هوای نفسش را نکشته است. کسی که هوای نفس را کشته در مقابل درخواست کمک، قدم برمی‌دارد.

یکی از اساتید ما که اکنون از مراجع تقلید است، سر درس وقتی اشکالی می‌کردیم، گاهی جواب می‌دادند و گاهی می‌گفت: «ممنون، تشکر، استفاده کردیم». او در مقابل شاگردها کاملاً قبول می‌کرد، تواضع می‌نمود و تشکر می‌کرد. این مقامی برای انسان است که حق را که شنید هرچند به بهای کوچک شدن خودش باشد آن را بپذیرد.

مهم این است که در مقابل هوای نفس مقاومت کرد. ممکن است سخت باشد که استادی در مقابل شاگردانش به اشتباه خود اعتراف کند اما استادِ اخلاقی باید زمانی که حق را شنید، بپذیرد.

طناب و زنجیرهای شیطانامام صادق (علیه‌السلام) وصایایی را برای عبدالله بن جندب بیان می‌کند، یکی از این وصایا این است: «یَا عَبْدَ اللَّهِ لَقَدْ نَصَبَ إِبْلِیسُ حَبَائِلَهُ فِی دَارِ الْغُرُورِ فَمَا یَقْصِدُ فِیهَا إِلَّا أَوْلِیَاءَنَا وَ لَقَدْ جَلَّتِ الْآخِرَهُ فِی أَعْیُنِهِمْ حَتَّى مَا یُرِیدُونَ بِهَا بَدَلًا».[۱]

شیطان طناب‌ها و زنجیرهایی دارد که استحکام آن‌ها متفاوت است؛ کسی را با نخ معمولی که به گردنش می‌اندازد به هر کجا که بخواهد می‌کشد و می‌برد، دیگری را با طنابی که ضخیم‌تر است به سوی هواهای نفسانی ‌می‌کشد و برخی را با زنجیرهای محکمی به سمت گناه می‌برد. بزرگان، مراجع و شیخ انصاری‌ها را با طناب معمولی نمی‌تواند فریب دهد بلکه زنجیرهای محکمی لازم دارد تا آن‌ها را از مسیر عدالت منحرف کند. می‌داند که او دنبال شراب و فساد نمی‌رود؛ پس باید به‌گونه‌ای دیگر او را منحرف کرد.

برخی عوامل فریباین دنیا دنیای فریب است؛ در این دنیا چیزهایی است که انسان را فریب می‌دهند:

۱- اولین‌ آن‌ها «حب النساء» است. علاقه به زن در روایات سفارش شده است اما اندازه دارد اگر اندازه آن را از دست بدهید به انحراف کشیده می‌شوید. اعتدال آن خوب است و نعمت است اما زن می‌تواند انسان را فریب دهد.

۲- دیگری حب اولاد است؛ روایات زیادی درباره حب اولاد وارد شده است. اولاد، نعمت خداوند برای انسان است اما حب به اولاد اندازه دارد. اگر رئیس جمهور شدی و فرزند خود را در کنارت همه‌کاره کردی، این فرزندت تو را به فساد می‌کشاند؛ چون دوستش داری اگر خلافی کرد نمی‌توانی جلوش را بگیری؛ لذا آقای رئیس جمهور! اولاد و برادرت را دوروبرت نیاور؛ نمی‌توانی با او برخورد کنی. مسئولین، آقای رئیس جمهور، آقای وزیر، آقای وکیل یا هر شخصیتی اولاد را دوروبراتان همه‌کاره نکنید؛ زیرا نمی‌توانید آن‌گونه که با دیگران برخورد می‌کنید با او هم برخورد کنید. در برخی موارد دوروبر افراد و بزرگان ما فرزندان و نوه‌ها باعث فساد می‌شوند به‌گونه‌ای که دهن این بزرگ بسته است و نمی‌داند چکار کند؛ از طرفی اولاد او است و از طرفی فساد می‌کند.

یکی از چیزهایی که باید در جمهوری اسلامی قانون شود این است که مسئولین رده بالا نباید نزدیکان خود را دوروبر خود استخدام کنند.

خداوند در قرآن، زن[۲] و فرزند[۳] را باعث امتحان و فریب می‌داند. اولاد خوب است اما نباید باعث انحراف از مسیر حق باشد.

یکی از چیزهایی که در قرآن به آن اشاره شده، ماشین و مرکب است.[۴] [۵] هر انسانی دوست دارد که ماشین خوب و درجه‌یکی داشته باشد اما مرکب، باعث امتحان انسان است. برخی از امام جمعه‌های ما به‌خاطر ماشینشان دچار مشکل شده‌اند. ماشین معمولی اشکالی ندارد اما ماشین گران‌قیمت برای برخی خوب نیست همان‌گونه که مقام معظم رهبری (سلمه‌الله) درباره ماشین روحانیون تذکر دادند. باید این عمامه رسول‌الله را که بر سر گذاشته‌ایم، حفظ کنیم؛ باید آبروی پیامبر را حفظ کنیم. اگر من و شما آبروی پیامبر را حفظ کنیم، چه کسی باید حفظ کند؟ آیا باید به‌خاطر اینکه دوست دارم مرکب خوبی سوار بشوم، آبروی پیامبر را ببرم؟

پول اگر زیاد شود، مشکلاتی ایجاد می‌شود؛ فکر نکنید برای شما خوب است. پول فریبنده است. یکی از چیزهایی کهه خداوند با آن انسان را امتحان می‌کند همین پول است. آیا پول را در مسیر درست و شرعی استفاده می‌کنند یا اینکه در راه باطل استفاده می‌کنند؟

شیطان در کمین شیخ انصارییکی از شاگردان شیخ انصاری (رحمه‌الله) خوابی درباره شیخ انصاری دید. خواب دید که شیطان، طناب‌ها و زنجیرهای زیادی را آماده کرده است. از شیطان درباره آن‌ها پرسید. شیطان گفت: «برای انسان‌ها طناب‌های مختلفی را آماده کرده‌ام، این زنجیر کلفت و زخیم را هم برای به دام انداختن شیخ انصاری آماده کرده‌ام. او را مقداری کشیدم اما هرچه تلاش کردم، حریف او نشدم».

وقتی خدمت شیخ انصاری رسید، داستان خوابش را برای او تعریف کرد. شیخ انصاری (رحمه‌الله) فرمود: خواب تو صادق بوده است. من به مبلغ مختصری احتیاج داشتم، با خود گفتم از وجوهاتی که در اختیار من هست تا سر موعد به طلبه‌ها بدهم و حقوق خود را هم مانند دیگر طلبه‌ها بردارم، چند روز زودتر بردارم. مبلغی را برداشتم و برای رفع احتیاج به بازار رفتم اما با خود گفتم که آمدیم و همین حالا مردی، چگونه می‌خواهی این پول را جبران کنی؟ لذا برگشتم و پول را سرجایش گذاشتم و تصرف نکردم.

شیطان به دنبال شیخ انصاری با آن مقام است که او را فریب دهد، مقداری هم موفق می‌شود و شیخ، پول را برمی‌دارد ولی شیخ به خود می‌آید که اگر مرگ مرا گیرد چه کنم. بزرگان ما این‌گونه اهل احتیاط بودند. شیطلان برای همه دامی گسترانیده است و همه ما امتحان می‌شویم. خدا کند که در این امتحان، سربلند باشیم.

اهانت به قرآن و پیامبرمسئله‌ دیگری که خواستم مطرح کنم، جریان اهانت مجله فرانسوی به قرآن و پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) است. هر مشکلی که برای دنیای غرب و اسرائیل پیدا شده است از قرآن و اسلام است. کسانی که با اسرائیل و امریکا مقابله می‌کنند، کسانی هستند که ایمان به قرآن و پیامبر دارند. لذا توطئه امریکایی‌ها و اسرائیلی ها که به دست اروپایی‌ها شکل گرفته این است که به قرآن و پیامبر اکرم توهین کنند. ما این عمل را محکوم می‌کنیم. ریشه دشمنی این‌ها، پیشرفت اسلام است؛ هرچه اسلام پیشرفت می‌کند و حقانیت پیامبر و قرآن برای مردم دنیا آشکارتر می‌شود و اسلام پیروانی بیشتری پیدا می‌کند، دشمنی دشمنان هم بیشتر می‌شود.

همان‌گونه که مقام معظّم رهبری (سلمه‌الله) فرمودند، ما این عمل را محکوم می‌کنیم و امیدواریم که قرآن و اسلام، وسیله‌ای برای نابودی استکبار جهانی شود.




اهانت به مقدسات؛ محکومیت و راههای پیشگیری

,

شفقنا- عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، علل اصلی اهانت به مقدسات مسلمانان را پیشرفت و ترقی اسلام دانست و گفت: واکنش ما در برابر اهانت ها باید منطقی و مؤدبانه باشد، با این رویه می توان به اهانت کنندگان تعلیم دهیم که توهین به مقدسات هیچ دینی پذیرفته و عاقلانه نیست.

سیاست خصمانه ای که توسط آمریکا و اسرائیل هدایت می شود

آیت الله محسن فقیهی در گفت وگو با شفقنا، ضمن محکومیت اهانت های اخیر به قرآن کریم و پیامبر اکرم(ص)، اظهار کرد: حادثه دردناک اهانت به ساحت مقدس قرآن مجید و سوزاندن این نسخ شریف و پیامبر اکرم(ص) جنایتی بزرگ و غیر قابل گذشت است. این اعمال، سیاستی خصمانه نسبت به اسلام است که توسط اسرائیل و آمریکا هدایت می شود و متأسفانه برخی از دولت های اروپایی این سیاست ها را اجرا می کنند.

اهانت به قرآن، اهانت به تمام پیروان مذاهب الهی است

وی ادامه داد: سیاست اسلام ستیزی به این دلیل پیش گرفته می شود که اسلام در حال ترقی است و هر روز طرفداران بیشتری در اجتماع پیدا می کند لذا دولت های خصم و اسلام ستیز، افرادی را در کشورهایی اروپایی هدایت می کنند تا از طریق آنان سیاست ها و اهدافشان اجرایی شود و در نهایت این نوع از حرکات شنیع را انجام می دهند. علاوه بر اهانت به قرآن کریم، اخیراً شاهد بودیم که با تحریک سیاست های کشورهایی ذکر شده، کاریکاتور اهانت به رسول اکرم(ص) را نیز منتشر کردند، ما تمام این اقدامات را محکوم می کنیم و همه مردم آزاده دنیا را توجه می دهیم به اینکه اهانت به قرآن، اهانت به تمام پیروان مذاهب الهی است.

مسلمانان توهین به هیچ یک از کتب آسمانی را جایز نمی دانند

آیت الله فقیهی گفت: کتب آسمانی و اولیا و انبیای الهی چون حضرت مسیح(ع)، ابراهیم(ع) و موسی(ع) در قرآن مورد تایید و احترام قرار گرفتند و مسلمانان احترام به همه این کتب و انبیاء را وظیفه خود می دانند. به عبارت دیگر مسلمانان توهین به هیچ یک از کتب آسمانی را جایز نمی دانند، برای ما تورات و انجیل محترم است، مسلمانان به مقدسات سایر ادیان اهانت نمی کنند بلکه احترام به ادیان را از اصول اساسی می داند.

اهانت به مقدسات مسلمانان در نهایت به ضرر طراحان آن تمام می شود

آیت الله فقیهی اهانت به مقدسات را عامل منفور شدن مسلمانان نسبت به کشورها و افرادی خاطی دانست و تصریح کرد: بسیاری از مسایل باعث گردیده که مذهب اسلام رو به روز در حال ترقی باشند و پیروان بیشتری در جوامع پیدا کنند لذا برای کوبیدن اسلام، آمریکا و اسرائیل اسلام ستیزی را باب کردند و این جنایت و استکبار جهانی برای این حرکت خود نقشه هایی می کشند که در نهایت مسلماً به ضررشان تمام می شود چرا که وقتی بیش از یک میلیارد جمعیت دنیا مسلمان و آزاده هستند و به قرآن احترام می گذارند، نتیجه اهانت به این مقدسات تنها منفور شدن آنان در نظر مسلمانان است.

وی تأکید کرد: همه مسلمانان و کشورهای اسلامی باید اهانت به مذاهب دیگر به خصوص مذهب اسلام را محکوم کنند و با آن مقابله نمایند. جمهوری اسلامی و وزارت خارجه باید این حرکت را محکوم کند و کشوری که این حرکت در آن رخ داده را تقبیح کرده و با این حرکات مبارزه شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به سیاستگذاران اهانت به مقدسات، بیان کرد: کشورها و افراد باید بدانند با این حرکت ها اسلام نابود نمی شود و از بین نمی رود بلکه اسلام روز به روز ترقی و تکامل پیدا می کند و اعجاز قرآن روز به روز برای مردم دنیا مسلم تر می شود و امید است که پیروان اسلام افزایش یابند البته آمریکا و اسرائیل هم از اینکه پیروان اسلام افزایش یابند، می ترسند و نگرانند. اگر دینی طرفداری نداشته باشد، این کشورها اهانتی به آن نمی کنند، ولی همین مقابله و دشمنی که ابراز می کنند دلیل بر این است که اسلام رو به تکامل و ترقی است و پیروان آنان روز به روز بیشتر می شود و همین امر عامل حسادت آنان شده و باعث گردید که موضع گیری این چنینی داشته باشند.

واکنش ما در برابر اهانت ها باید منطقی و مؤدبانه باشد

آیت الله فقیهی در مورد راهکارهای پیشگیرانه برای آینده به گونه ای که دیگر شاهد اهانت به مقدسات نباشیم، گفت: هر دینی که پیشرفت می کند، ممکن است که عده ای دشمن آن باشند و بخواهند با آن مقابله کنند، حرکت ما باید منطقی و صحیح باشد اولاً مسلمانان نباید به مقدسات ادیان دیگر اهانت کنند، با این رویه می توان به آنان تعلیم دهیم که نباید به مقدسات هیچ دینی اهانت شود. اصولاً اهانت کردن حرکت درستی نیست. خداوند نیز در قرآن می فرماید: وَلَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ؛ حتی به کفار هم اهانت نکنید تا آنان هم به شما اهانت نکنند. بنابراین ضروری است در میان اهانت ها هم به عقل، منطق و ادب تکیه کنیم.