آیت الله فقیهی: وحدت و انسجام در شرایط کنونی کشور یک ضرورت است

,

وحدت و انسجام در شرایط کنونی کشور یک ضرورت است

آیت الله فقیهی گفت: در شرایط کنونی کشور، اتحاد، انسجام و وحدت یک ضرورت است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز ۲۵ دی ماه در درس اخلاق خود ضمن اشاره به حوادث اخیر و تسلیت به جانباختگان حادثه هوایی گفت: قطعاً فقدان عزیزان و به ویژه دانشجویان برای جامعه ما دردناک است و ما نیز فرزندان خود را از دست دادیم اما در شرایطی که کشور با اقدامات رژیم خونخوار ایالات متحده آمریکا در وضعیت جنگی قرار داشت، این حادثه رخداد و یک خطای انسانی عامل این ضایعه دردناک شد.

عضو جامعه مدرسین با بیان خدمات ارزنده سپاه پاسداران گفت: برادران خدوم سپاه، در حوادث مختلف از خود جانفشانی نشان دادند. در ماجرای داعش، در جنگ تحمیلی، در دوران پس از جنگ، در تمام ابعاد از جنگ نظامی تا عرصه‌های مختلف فرهنگی و … از خود گذشتگی کردند. آنها با جانفشانی امنیت کشور را تأمین کردند. نباید برای یک اشتباه که البته در جای خود دردناک است، تمام خدمات شایسته این عزیزان را نادیده بینگاریم.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه با تاکید بر پرهیز از اختلاف افکنی گفت: در شرایط کنونی کشور، اتحاد، انسجام و وحدت یک ضرورت است. شهید سلیمانی با شهادت خودشان این وحدت را تقویت کرد و ما نیز وظیفه داریم در این مسیر گام برداریم. در شرایط سرمای زمستان، هر کسی که توانایی کمک و امدادرسانی دارد، برادران سیستانی را دریابد. به یاری آنان بشتابید. دولت محترم نیز از ظرفیت‌های خود برای کمک به سیل زدگان استفاده کند.



پیام تسلیت حضرت آیت الله فقیهی در پی شهادت سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی

, ,
پیام تسلیت حضرت آیت الله فقیهی در پی شهادت سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی
بسم الله الرحمن الرحیم
منَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا
خبر شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی رضوان الله علیه قلوب همه مردم بزرگ ایران و نیز آزادگان و مبارزان در جهان را متألم کرد.
اینجانب این واقعه ناگوار را به حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه و مقام معظم رهبری مدظله العالی و ملت شریف ایران تبریک و تسلیت عرض می نمایم و حشر آن شهید والامقام را با حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام از خداوند متعال خواستارم . بی شک دست انتقام الهی دامن عاملان این سانحه تلخ و دردناک را خواهد گرفت .
محسن فقیهی، ۱۳/۱۰/۹۸
@mohsenfaghhi


آیت الله فقیهی: مردم در عین نقد به برخی مسؤولان پای کار انقلاب هستند

,
آیت الله فقیهی:
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر لزوم گرامیداشت حماسه ۹ دی گفت: مردم ایران با وجود اشکالاتی که به برخی مسؤولان دارند همچنان حامی و وفادار به انقلاب هستند.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز در درس خارج خود با گرامیداشت سالگرد حماسه ۹ دی از مردم بصیر و ولایتمدار ایران دعوت کرد که در راهپیمایی فردا حضور پرشور و گسترده داشته باشند.

وی افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند ۹ دی باید باقی باشد و سالگرد آن باید با افتخار برگزار شود تا دشمنان و فتنه گران بدانند که نمی توانند با توطئه ها و دسیسه های خود به اصل نظام آسیب بزنند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر کسی انتقاد به شخص داشته باشد در نظام اسلامی اشکالی ندارد، می توان به وزیر، وکیل، رییس جمهور و هر مقامی انتقاد داشت اما نباید اصل نظام را مورد هجمه و آسیب قرار داد.

وی ادامه داد: سال ۸۸ بعد از این که فتنه به اصل نظام رسید مردم وارد صحنه شدند و اجازه ندادند که نظام اسلامی آسیب ببیند، مردمی که خود در انتخابات شرکت کرده بودند و حتی به رقیب رأی داده بودند در تظاهرات ۹ دی شرکت کرده و از کسانی که با اصل نظام مخالفت داشتند و دست به فتنه گری زدند اعلام برائت کردند.

آیت الله فقیهی ابراز داشت: اگر دیدیم گروهی با اصل نظام مقابله کرده و فتنه گری می کند نباید ساکت بنشینیم و وظیفه همگان است که حرکت و اعلام کنند که حامی نظام اسلامی هستند، ممکن است که مردم حامی برخی مسؤولان نباشند اما از اصل نظام اسلامی حمایت می کنند و تأکید دارند که نظام اسلامی باید حفظ شده و افراد ناصالح باید اصلاح شوند.

وی عنوان کرد: نظام اسلامی باید حفظ شود و اگر مشکلی وجود دارد از مسلمانی ما است و برخی مسؤولیت گرفتند و کار را خراب کردند، مردم هر جا احساس کنند نظام در خطر است وارد صحنه می شوند و اجازه نمی دهند دشمن توطئه های خود را پیش ببرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ۹ دی باید گرامی داشته شود تا مردم همواره نسبت به توطئه ها علیه نظام اسلامی هوشیار باشند، مردم باید با حضور خود در صحنه به دشمنان اعلام کنند که پای نظام اسلامی ایستاده اند، ممکن است که مردم نسبت به رییس جمهور و وزرا و برخی مسؤولان اشکلاتی داشته باشند اما منافاتی با حفظ اصل نظام ندارد و در عین نقد به برخی مسؤولان از نظام حمایت می کنند.



خودبرتربینی انسان را به هلاکت می رساند

,
آیت الله فقیهی:

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر لزوم دوری انسان از عجب و خودبرتر بینی گفت: خودبزرگ بینی از خطراتی است که می تواند انسان را به هلاکت برساند.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه درس اخلاق خود با اشاره به ۴۰ حدیث امام راحل گفت: یکی از نکاتی که مرحوم امام بیان می کنند این است که عجب و خود بزرگ بینی یکی از مهلکات انسان است.وی با اشاره به ریشه عجب افزود: به فرموده امام منشأ عجب حب به نفس است از این رو گاهی انسان کار کوچکی انجام می دهد اما تصور می کند بزرگترین کارها را انجام داده است، حتی در مواردی وضع از این بدتر می شود و انسان کارهای زشت خود را کار خوب می پندارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که انسان نباید کارهای کوچک خود را بزرگ ببیند، اظهار داشت: گاهی انسان کار زشت خود توجیه می کند و می پندارد که کار درستی انجام داده است، غیبت کردن ها، تهمت زدن ها و دروغ گفتن ها با توجیهات انجام می شود در حالی که کاری خلاف است.

وی ادامه داد: انسان نباید خود را برتر از دیگران بداند، انسان باید در تمام کارهای خود رضای الهی را مد نظر قرار دهد نه حب نفس؛ اگر کارها تنها برای رضایت الهی باشد ارزش آن بی نهایت خواهد بود.

آیت الله فقیهی با بیان این که مرحوم امام استاد اخلاق بزرگی بود، ابراز داشت: تمام رفتار و عملکرد حضرت امام درس اخلاق و دین بود و امروز طلاب باید از سیره ایشان بهره مند شوند و آن را سرلوحه کار قرار دهند.

وی عنوان کرد: بر اساس روایت افراد دارای تکبر و عجب به کفر نزدیک هستند چرا که تنها خداوند عظیم بوده و بزرگ بینی مختص به ذات اقدس الهی است، گاهی کسانی که اطراف انسان هستند با تعاریف بی جای خود افراد را منحرف و بیچاره می کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بعد از فوت مرحوم آیت الله بروجردی بسیاری به دنبال اعلام مرجعیت رفتند اما امام راحل با وجود جایگاه و شاگردان بزرگی که داشتند تا زمانی که تکلیف نشد به این مسأله ورود نکردند، امام به دلیلی اخلاصی که در مسیر الهی خود داشتند با عنایت الهی در جهان محبوبیت پیدا کرد و مورد احترام همگان واقع شد و امروز مردم حتی با پای پیاده به زیارت ایشان می روند، این ارزش انسان بزرگی است که اگر از مادیات و دنیا دوری کند خدا او را بزرگ خواهد کرد.



درس اخلاق آیت الله فقیهی، دهم دی ماه

آیت‌الله فقیهی:

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد سطح عالی حوزه علمیه ضمن تبیین چرایی آموزش سحر از سوی دو فرشته هاروت و ماروت گفت: سحر دارای مراحلی است و اگر کسی آن را بیاموزد و آموزش دهد و در عین حال آن را حلال هم بداند به ارتداد افتاده است.

‌آیت الله فقیهی
به گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن فقیهی، استاد سطح عالی حوزه علمیه، ۷ دی‌ماه در ادامه جلسات تفسیر خود به تفسیر آیه ۱۰۲ سوره بقره؛ «وَ اتَّبَعُوا ما تَتْلُوا الشَّیاطینُ عَلی‏ مُلْکِ سُلَیْمانَ وَ ما کَفَرَ سُلَیْمانُ وَ لکِنَّ الشَّیاطینَ کَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَ ما أُنْزِلَ عَلَی الْمَلَکَیْنِ بِبابِلَ هارُوتَ وَ مارُوتَ وَ ما یُعَلِّمانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّی یَقُولا إِنَّما نَحْنُ فِتْنَهٌ فَلا تَکْفُرْ فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ وَ ما هُمْ بِضارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ یَتَعَلَّمُونَ ما یَضُرُّهُمْ وَ لا یَنْفَعُهُمْ وَ لَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَراهُ ما لَهُ فِی الْآخِرَهِ مِنْ خَلاقٍ وَ لَبِئْسَ ما شَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ» و علاقه‌مندی یهود به سحر و جادو و لجاجت آنان در مقابله با خدا پرداخت.
وی گفت: این آیه شریفه در رابطه با قوم یهود و بنی‌اسرائیل است که تابع شیطان هستند. یکی از خصوصیات یهود این است که تابع شیاطین هستند و به مسأله سحر و جادو اهمیت می‌دهند و به جای اینکه به خدا توجه کنند و تکیه‌گاه و پناه آن‌ها خدا باشد، به سحر و جادو توجه می‌کنند. لکن پیامبران به دنبال سحر نیستند؛ نه حضرت سلیمان ساحر بوده و نه پیامبر ما به دنبال سحر بوده‌اند. ﴿وَ ما کَفَرَ سُلَیْمانُ وَ لکِنَّ الشَّیاطینَ کَفَرُوا﴾ شیاطین کافر می‌شدند و دنبال سحر و جادو بودند.
فقیهی با بیان اینکه در این آیه شریفه مطالبی ذکر شده است تصریح کرد: مطلب اول: آیا سحر، کفر است؟ در این آیه آمده که ﴿وَ ما کَفَرَ سُلَیْمانُ وَ لکِنَّ الشَّیاطینَ کَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْر﴾ شیاطین کافر شدند به خاطر اینکه به مردم سحر می‌آموختند. یکی از کسب‌های حرام که مرحوم شیخ انصاری(رحمه الله) در کتاب مکاسب محرمه بیان کرده‌اند، سحر است. اما به عنوان کفر مطرح نیست ولی در این آیه شریفه چنین می‌فرماید که شیاطین کافر شدند و سحر به مردم یاد می‌دادند.
مراحل سحر
وی افزود: در جواب این سؤال باید گفت که سحر مراحلی دارد که متفاوت هستند: یک مرحله، مرحله یاد گرفتن سحر است که انسان می‌خواهد سحر را یاد بگیرد؛ مرحله دیگر اجرای سحر است، ﴿یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ﴾، بین زن و مرد جدایی می‌اندازد؛ مرحله سوم سحر ان است که سحر را حلال می‌شمارد. استاد حوزه افزود: این سه مرحله با هم متفاوت است: مرحله اول که یادگیری و تعلیم سحر است، ممکن است برای افرادی که به خودشان مطمئن هستند که کار خلافی انجام نمی‌دهند و در جاهایی که مردم مبتلا شده و به مشکلاتی برخورده‌اند، به مردم کمک می‌کنند و سحر را باطل می‌کنند، این کار بدی نیست مخصوصا اگر کسانی باشند که به خودشان مطمئن باشند که کار خلافی انجام نمی‌دهند و این علم را فقط در راه باطل کردن سحر ساحران به کار می‌برد، این مرحله کفر نیست و ممکن است جایز باشد.
آیت الله فقیهی بیان کرد: اما مرحله دوم که اجرای سحر است، کار حرامی است؛ یعنی از سحر در مسیر خلاف استفاده کند، به این معنا که بین زن و مرد جدایی بیندازد یا به مردم ضرر برساند، این اعمال سحر است که مسلماً کار حرامی است.
وی اضافه کرد: مرحله سوم نیز که حلال شمردن سحر است؛ یعنی یک حکم ضروری اسلام را قبول ندارد، چراکه از نظر اسلام سحر حرام است و این حکم را قبول ندارد و حلال می‌شمارد، چنین شخصی ترویج دهنده سحر و جادو است. در این صورت، کفر محسوب می‌شود؛ یعنی کسی که به کار بردن سحر را حلال می‌شمارد، کافر است.
حلال شمردن سحر، ارتداد است
فقیهی با بیان اینکه در این آیه شریفه شیاطین و یهود کافر شدند به خاطر این‌که اینها علاوه بر اینکه ترویج دهنده سحر بودند، آن را حلال می‌شمردند گفت: پس توضیح این مطلب که بعضی می‌گویند سحر حرام است و بعضی آن را کفر می‌دانند، این است که گاهی کسی مرتکب سحر می‌شود و آن را حرام می‌داند، چنین شخصی مانند کسی است که شراب می‌خورد و می‌داند حرام است، این شخص گناه می‌کند، اما شخصی که شراب می‌خورد و آن را ترویج می‌کند و می‌گوید حلال است، مرتد است و کافر شده است، سحر هم همینطور است.
این استاد تفسیر حوزه با اشاره به مطلب دوم این آیه تصریح کرد: بابل که در این آیه شریفه ذکر شده است شهری است در ۱۶۰ کیلومتری بغداد که هاروت و ماروت در آنجا سکونت داشته و به تعلیم سحر برای باطل کردن سحر ساحران مشغول شدند. اینکه هاروت و ماروت چه کسانی بودند به زودی بحث خواهیم کرد. به نظر ما هاروت و ماروت دو فرشته بودند و ملائکه معصوم هستند و هیچوقت مرتکب خلاف نمی‌شود ولی در این آیه شریفه بیان می‌کند که «وَ ما أُنْزِلَ عَلَی الْمَلَکَیْنِ بِبابِلَ هارُوتَ وَ مارُوتَ وَ ما یُعَلِّمانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّی یَقُولا إِنَّما نَحْنُ فِتْنَهٌ فَلا تَکْفُرْ» هاروت و ماروت سحر را به مردم یاد دادند.
آیت‌الله فقیهی با طرح این سؤال که اگر هاروت و ماروت فرشته هستند و معصوم، پس چرا به مردم سحر را یاد دادند؟ اظهار کرد: آنچه که از این آیه به دست می‌آید این است که ﴿وَ ما أُنْزِلَ عَلَی الْمَلَکَیْنِ﴾ یعنی خداوند متعال بر این دو ملک چیزی را نازل کرد که سحر ساحرین را باطل کند، پس این از ناحیه خدا بود و این قرینه بر این مطلب است که هاروت و ماروت دو فرشته و معصوم بودند.
وی افزود: اینکه بعضی از مفسرین گفته‌اند که هاروت و ماروت دو نفر از اطرافیان پادشاه بابل بودند، که با حضرت سلیمان مخالف بود و می‌خواست حکومت حضرت سلیمان را از بین ببرد؛ این دو نفر یعنی هاروت و ماروت خوش سیما و خوش بیان بودند، پادشاه بابل این‌ها را فرستاد که به مردم بگویند که حضرت سلیمان ساحر است و به او اعتقاد نداشته باشید، لذا این دو نفر مسأله سحر را به مردم بازگو کردند.
استاد سطح عالی حوزه با بیان اینکه شاید شواهد تاریخی هم داشته باشند ولی با این آیه شریفه در چند مورد منافات دارد افزود: اول: می‌فرماید ﴿وَ ما أُنْزِلَ عَلَی الْمَلَکَیْنِ﴾ که یعنی خدا چیزی را بر دو فرشته نازل کرده، نه اینکه دو نفر انسان منافق و خبیث این کار را کرده باشند. دوم: می‌فرماید: ﴿وَ ما یُعَلِّمانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّی یَقُولا إِنَّما نَحْنُ فِتْنَهٌ فَلا تَکْفُرْ﴾ این‌ها وقتی سحر را یاد می‌دادند به مردم می‌گفتند این امتحان خداست، شما این مطالب را برای ابطال سحر بیاموزید نه اینکه مردم را سحر کنید کافر نشوید. این‌ها کافر نشدند بلکه کسانی کافر شدند که ﴿فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ وَ ما هُمْ بِضارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ﴾.
هاروت و ماروت؛ دو فرشته الهی
وی افزود: پس به نظر ما هاروت و ماروت دو فرشته بودند و آنچه به مردم یاد دادند از جانب خدا و در رابطه با ابطال سحر بود و کار خلافی انجام ندادند. به خاطر اینکه سحر بین مردم زیاد شده بود و حالت اضطرار برای مردم به وجود آمده بود، هاروت و ماروت به مردم راه باطل کردن سحر را یاد دادند. منتهی بعضی از مردم وقتی چیزی را یاد می‌گیرند، از آن سوء استفاده می‌کنند و در مسیر باطل از آن استفاده می‌کنند.
استاد تفسیر حوزه با اشاره به مطلب سوم آیه شریفه بیان کرد:  مطلب سوم این است که هدف و نیت انسان تأثیر دارد. گاهی شما علمی را فرا می‌گیرید که در مسیر صحیح از آن استفاده کنید، اما بعضی افراد هستند که هدفشان از آموختن علم این است که در مسیر باطل از آن استفاده کنند. کسی که هدفش صحیح است و می‌خواهد به صلاح مردم عمل کند، مسلماً کارش صحیح است ولی کسی که هدفش فساد و خلاف است، فراگیری علمش هم صحیح و مورد تأیید نیست.
وی افزود: این مسأله در تمام علوم وجود دارد، کسی که علم قضاوت را می‌آموزد اگر مسیر صحیح آن را بپیماید بزرگترین ثواب را نصیب خود ساخته و اگر مسیر خلاف را بپیماید بزرگترین عقاب را برای خود رقم زده است.
آیت الله فقیهی اظهار کرد: دفاع از کشور لازم است، اگر از علم ساخت سلاح برای دفاع از کشور استفاده شود، بهترین ثواب را دارد و اگر در مسیر خلاف و جنگ‌افروزی استفاده شود بزرگترین عقاب را دارد، این مربوط به نیت است. بعضی از مسائل هست که نمی‌توان گفت صددرصد باطل است و نه می‌توان گفت که صددرصد درست است، بلکه باید گفت که اگر نیت استفاده صحیح و الهی در میان باشد درست است و اگر نیت استفاده در جهت باطل وجود داشته باشد، باطل است و بدترین گناه است.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: مسئله تعلیم سحر هم از مصادیق همین بحث است. شیاطین به مردم سحر می‌آموختند و هاروت و ماروت نیز تعلیم سحر می‌کردند اما شیاطین برای اینکه بین زن و مرد جدایی بیندازند و برای فساد و خلاف و اعمال شیطانی تعلیم سحر می‌کردند ولی هاروت و ماروت برای ابطال سحر و نجات مردم و صلاح آن‌ها بود.
وی اضافه کرد: پس ممکن است یک کار از دو نفر صادر شود برای یکی کار خوبی باشد و برای دیگری کار زشت و ناپسند. لذا در این آیه شریفه می‌‌فرماید: ﴿وَ لکِنَّ الشَّیاطینَ کَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْر﴾ ولی هاروت و ماروت وقتی سحر را تعلیم می‌دادند به مردم می‌گفتند این فتنه و امتحان است، مبادا سحر را بیاموزید و علیه مردم استفاده کنید.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: دست برای انسان بهترین نعمت خداست، با آن غذا می‌خورد، کارهای خیر انجام می‌دهد، به مستحق کمک می‌کند، دست یتیم را می‌گیرد و مشکلات مردم را حل می‌کند اما همین دست ممکن است یتیمی را بزند، یا کار خلاف بکند؛ این‌ها امتحان است خدا به شما دست قوی داده برای اینکه کار خیر انجام دهید نه اینکه کار خلاف انجام دهید ولی در عین حال اختیار دارید که با آن کار خلاف کنید. لذا باید به این مسائل دقت کرد.