⭕️ احادیثى پیرامون معناى رحمن و رحیم


⭕️ احادیثى پیرامون معناى رحمن و رحیم

⭕️ احادیثى پیرامون معناى رحمن و رحیم

✔️ادامه بحث تفسیر

????* از امام صادق علیه السلام روایت شده : اللَّه ، اله هر موجود و رحمان رَحم کننده بتمامى مخلوقات خود ، و رحیم رَحم کننده به خصوصِ مؤمنین است. )
* از امام صادق علیه السلام روایت شده : رحمان اسم خاص است به صفت عام ، و رحیم اسم عام است به صفت خاص.)
از بیانى که ما در سابق داشتیم روشن شد چرا رحمان عام است ، ولى رحیم خاص است و اما اینکه در حدیث بالا فرمود رحمان اسم خاص است به صفت عام ، و رحیم، اسم عام است به صفت خاص گویا مرادش این باشد که رحمان هر چند مؤمن و کافر را شامل می شود ولى این رحم به کافر فقط خاص دنیا است که در آخرت شاملش نمی شود و رحیم هر چند عام است هم دنیا را و هم آخرت را شامل می شود ولى خصوص مؤمنین است.

وبعبارتى دیگر: رحمان مختص به إفاضه تکوینیّه است که هم مؤمن را شامل می شود و هم کافر را و رحیم هم إفاضه تکوینى را شامل است و هم تشریعى، که بابش باب هدایت و سعادت است و مختص است به مؤمنین براى اینکه ثبات و بقاء مختص به نعمت‏هایى است که به مؤمنین إفاضه می شود ، هم چنان که فرمود: (وَ الْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ).

????دلائل بر نقد کلام علّامه(ره)

به چند دلیل حرف علّامه (ره) دُرست نیست که فرمودند : رحمن مختص به دنیا و رحیم مختص به آخرت است.
۱️⃣ چه دلیلی دارد که صفات خدا را مختص به زمان کنیم (رحمن : مختص به دنیا یا رحیم : مختص به آخرت) مگر بارها نخوانده ایم اثبات یک شئ نفی ما عدا نمی کند مثلا در همین سوره آمده (مالک یوم الدین ) خدا صاحب روز قیامت است و این بدان معنا نیست که صاحب دنیا نباشد. اگر روایتی هم دراین باب آمده (خداوند رحمانِ دنیا است ) بداین معنا نیست که در آخرت رحمان نباشد.
۲️⃣ صحیح نیست خدا را در آخرت رحمن ندانیم (ای بسا با این حرف ناخواسته قائل شویم خدا درآخرت نباید غیر مؤمنی را مورد رَحم قرار دهد) به عبارتی : دست خدا را در بخشش بسته ایم درحالی که قرآن فرموده ( وَ اللَّهُ یَختَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَن یَشَاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ ) .
درضمن کلمه رحمن و رحیم هر دو از ماده ( رَحِمَ ) می باشند.که رحمن صفت مبالغه و رحیم صفت مشبهه است و در هیچ کدام نه معنای مؤمن خوابیده، نه کافر، نه دنیا فهمیده می شود ، نه آخرت.

۳️⃣ ما آیات و روایاتی داریم که صراحتاً دلالت دارد خدا در آخرت هم رحمن است.

➖تفسیر ،سال ۹۲
@mohsenfaghihi

1 پاسخ
  1. اسدالله شبانی
    اسدالله شبانی گفته:

    دراسم علم ،ماکسی رامشخصا باقدوهیکل و…می شناسیم درحالیکه درالله وریشه آن که همه دراوحیرانندآیادرست است که الله راعلم فرض کنیم آنگونه که بسیاری فرموده اند؟لیس کمثله شیء وهزاران روایت درهمین باب؟سوال من تکراری نیست

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *