هجرت فضلای حوزه به بلاد مختلف نیازمند توجه مرجعیت شیعه است/ شهرستان ها از علمای اثرگذار خالی شده اند


هجرت فضلای حوزه به بلاد مختلف نیازمند توجه مرجعیت شیعه است/ شهرستان ها از علمای اثرگذار خالی شده اند

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن فقیهی از اساتید حوزه درباره هجرت مبلغین و روحانیون گفت: مشهورترین آیه در مورد هجرت، آیه نفر است محتوای آیه این است که «از هر قوم، گروه و طائفه ای بیایند و در دین تفقه کنند و بعد از اینکه معارف دین را آموختند به محل و قوم خود برگردند و مردم را انذار کنند و امر به معروف و نهی از منکر نمایند».

وی افزود: بیان قرآن روشن است، یعنی کسی که وارد حوزه علمیه شد و دین و مکتب فقه جعفری(ع) را به خوبی آموخت، نباید در حوزه بماند، بلکه باید به شهر و دیار خود برگردد، این همان معنای هجرت است.

عضو جامعه مدرسین ابراز داشت: سابق در حوزه رسم بود کسی خانه مسکونی نمی خرید، منزلی را اجاره می کردند، بعد از اینکه به مقام علمی و معنوی در حوزه می رسیده اند، خانه های اجاره ای را تحویل می دادند و به شهر خود می رفتند. و نهایت امر اینکه در قم تجمع روحانی نبود، چون از اول هدف همین بود.

آیت الله فقیهی گفت: در حال حاضر با اوضاعِ متفاوت تری نسبت به گذشته مواجه هستیم و آن اینکه همه به دنبال اسکان در قم هستند.

داشتن تقوای عملی شاخصه های علمای گذشته

وی با بیان اینکه باید برای بهتر شدن مسئله هجرت برنامه ریزی مسنجم و قوی همراه با حمایت از سوی مدیریت حوزه و سایر نهادهای فرهنگی صورت گیرد، عنوان کرد: اخلاص، داشتن تقوای عملی و تعلیم و تعلم مهمترین شاخصه های علمای گذشته بود و به همین دلیل می توانستند اثرگذار باشند.

تقویت هجرت نیازمند حمایت بیشتر از مبلغین

آیت الله فقیهی بیان داشت: البته به گونه ای برنامه ریزی شود با حمایت های حوزه و مراجع، زمینه حضور روحانیون در مناطق و شهرها و روستا هم فراهم شود، تا مبلغین با خیال آسوده تری به فعالیت های تبلیغی بپردازند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *