مدل تدریس کتب درسی در سطوح عالی نیازمند بازبینی است


مدل تدریس کتب درسی در سطوح عالی نیازمند بازبینی است

????آیت الله فقیهی : مدل تدریس کتب درسی در سطوح عالی نیازمند بازبینی است

????طرح دروس به صورت ساده، از نکات بسیار مهم است تا طلاب نیز به راحتی مباحث را فرا بگیرند؛ امروز برخی از اساتید، نکات را به صورت مشکل و خاص مطرح می کنند که مناسب تدریس نمی باشد.

???? یاددادن روش تحقیق به شاگردان از دیگر مباحثی است که اساتید محترم باید به آن توجه داشته باشند؛ چراکه تمام طلاب در یک سطح نبوده و باید به آنان راه و رسم را آموخت.

وی بیان داشت: اساتید باید در یک موضوع، آراء و نظریات گوناگون را مشاهده کرده و به صورت منظم و منسجم آن را بیان کنند تا ماندگاری بهتری در ذهن طلاب داشته باشد.

????امروز سخن از تغییر این کتب است؛ اما برخی از بزرگان حوزه با آن مخالف بوده و بنده پیشنهادی برای وضع موجود دارم. امروز وقت طلاب بسیار ارزشمند است و باید بهتر و سریع تر به مباحث دست پیدا کنند؛ پس باید مدل تدریس کتب در سطوح عالی را تغییر داد.

???? امروز مباحثی همچون حجیت خبر واحد، اجماع منقول و … در کتبی همچون الموجز، اصول فقه، رسائل و کفایه وجود دارد؛ پس بهترین راه برای اینکه این مباحث بهتر در ذهن طلاب بماند، آن است که این نکات در کنار هم برای طلاب بیان شود.
????به عنوان مثال: استاد باید در کلاس درس حجیت خبر واحد، مطالب کتب الموجز، اصول فقه، رسائل و کفایه را پشت سر هم بیان کند تا طلاب بهتر متوجه شده و ماندگاری بالایی برای آنان داشته باشد.

????بنده قریب به ۲۳ سال در امتحانات شفاهی حوزه ممتحن بودم و یکی از مشکلات طلاب در طی این سال ها، عدم ماندگاری مباحث در ذهن آنان بود؛ چراکه مباحث موجود را به صورت متفرق تحصیل کرده و در ذهن آنان ماندگاری نداشته است؛ پس با این روش می توان مسیر را کوتاه و ماندگاری و عمق مطالب در ذهن طلاب را بالا برد.

????اساتید باید نسبت به شاگردان با احترام برخورد کرده؛ از نقد آنان استقبال و از اشکالات مناسب طلاب، تقدیر داشته باشند.
http://hawzahnews.com/detail/News/392464
@mohsenfaghihi

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *