عید فطر در تقویت همبستگی و وحدت مسلمانان مؤثر است


عید فطر در تقویت همبستگی و وحدت مسلمانان مؤثر است

, ,
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیۀ قم:
آیت الله فقیهی با اشاره به نقش عید فطر در تقویت همبستگی مسلمانان گفت: به بیان نورانی امام رضا (ع) روز فطر از این رو عید قرار داده شده تا روز گردهمایى مسلمانان باشد.
آیت‌الله محسن فقیهی عضو جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم در گفت و گو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ضمن آرزوی قبولی طاعات همۀ مسلمانان و مؤمنان دربارۀ فضیلت عید سعید فطر گفت: ماه مبارک رمضان در میان دیگر ماه‌های قمری بزرگی و فضیلتی دارد که در قرآن کریم و روایات به آن اشاره شده است و هیچ کدام از ماه‌ها در بزرگی و ارزش به این ماه نمی‌رسند به همین دلیل عید سعید فطر که حقیقتاً عید بندگی و پاداش یک ماه عبادت و پرهیزگاری است در اسلام جایگاه خاص و والایی دارد.

آیت الله فقیهی با اشاره به  اینکه امام رضا (ع) بر بعد اجتماعی عید فطر تأکید ویژه دارند، تصریح کرد: به بیان نورانی حضرت، روز فطر از این رو عید قرار داده شده تا روز گردهمایى مسلمانان باشد و در این روز براى خدا گرد هم آیند و خداوند را به خاطر نعماتی که به مؤمنان عطا فرموده حمد و ستایش کنند بنابراین عید فطر جایگاه اجتماعی والایی دارد و در تقویت همبستگی و وحدت مردم مؤثر است.

وی با تاکید بر همبستگی مومنان در روز عید فطر ادامه داد: در عصر ولایت‌عهدی حضرت رضا (ع) مأمون عباسی وقتی استقبال مردم از اقامۀ نماز عید به امامت حضرت را دید، احساس خطر کرد و با بهانه‌هایی حضرت را از این کار منصرف کرد لذا به اجماع فقها اقامۀ نماز عید در زمان حضور معصوم واجب است.

عضو جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم با بیان اینکه در روایات از شب عید و روز عید با نام‌های گوناگونی یاد شده از جمله «روز پاداش‌دهی به نیکوکاران» و «روز یا شب دریافت جایزه‌ها» افزود: به بیان نورانی حضرت رسول (ص) که شیخ مفید در امالی آورده است فَإِذَا کَانَتْ لَیلَهُ الْفِطْرِ وَ هِی تُسَمَّى لَیلَهَ الْجَوَائِزِ أَعْطَى اللَّهُ الْعَامِلینَ أَجْرَهُمْ بِغَیرِ حِسَابٍ لذا شب و روز عید فطر موعدی است که اجر مؤمنان در آن داده می‌شود.

استاد حوزه علمیه در توصیف عید فطر «روز آمرزش گناهان» و «روزی که در آن عبادات پذیرفته شده است» ابراز کرد: به تعبیر امیر مؤمنان (ع) در نهج‌البلاغه «إنَّما هُوَ عِیدٌ لِمَن قَبِلَ اللّه ُ صِیامَهُ و شَکَرَ قِیامَهُ» آنچه در روایات در فضیلت این روز وارد شده، تأکید بر اعمال خاص این روز از جمله نماز عید، قرائت قرآن، غسل، زیارت امام حسین (ع) و ذکر و تکبیر خداوند است همچنین در روایات بر پوشیدن لباس نو و پاکیزه و استفاده از نعمات و شکرگزاری سفارش شده و از همین جهت است که روزه گرفتن در این روز به اجماع عامه و خاصه حرام است.

آیت‌الله فقیهی با اشاره به فضیلت احسان و رسیدگی به نیازمندان ابراز کرد: یکی دیگر از اعمال عید فطر که برخلاف دیگر اعمال، وجوب شرعی دارد، پرداخت زکات فطره می باشد همانند بسیاری دیگر از مناسبت‌ها یکی از مسائلی که در این روز شریف به آن سفارش شده التفات به حال نیازمندان و فقرا و ایتام است و فلسفۀ زکات فطره هم همین است.

وی با اشاره به فلسفه پرداخت زکات فطره عنوان کرد: در قرآن کریم و در جای جای روایات به مناسبت‌های گوناگون، همواره مؤمنان به این فضیلت بزرگ سفارش شده‌اند و این نشان از اهمیت احسان و نیکوکاری در دین اسلام و تأکید شارع بر استمرار این سنت حسنه دارد.

عضو جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم در ادامه با تاکید بر ضرورت تکریم و گرامی‌داشت این روز اظهار داشت: بسیار نیکو و مستحسن است که سنت‌هایی که در دیگر اعیاد جاری می‌شود، در این عید مبارک هم به طریق اولی جاری شود و توجه به اعیاد مذهبی از جمله ولادات ائمۀ معصوم (ع) موجب فراموشی عظمت و جایگاه این عید در میان اعیاد اسلامی نشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *