رمضان، ماه پرورش اخلاقی و معنوی آدمی است.


رمضان، ماه پرورش اخلاقی و معنوی آدمی است.

, ,

🔹آیت‌الله محسن فقیهی در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان به همۀ مسلمانان و مؤمنان دربارۀ فضیلت ماه مبارک گفت: طبق بیان نورانی نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) سراسر نزول رحمت است: هُوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ رَحْمَهٌ وَ أَوْسَطُهُ مَغْفِرَهٌ وَ آخِرُهُ الْإِجَابَهُ وَ الْعِتْقُ مِنَ النَّار (الکافی، ج۴، ص۶۷) و ساعات و روزهای آن، بهترینِ ساعات و روزهاست. به بیان شریفِ روایات، در این ماه اعمال نیکوی مؤمنان پذیرفته و دعای‌شان به فضل الهی مستجاب است. گشوده بودن درهای رحمت، ویژگیِ بخصوص این ماه است که در روایات، فراوان بر آن تأکید شده است. آنچه از مجموع آیات مرتبط قرآن کریم و روایات وارده مستفاد می‌شود، جایگاه قدسی و معنوی منحصر به فردی است که این ماه در میان دیگر روزها و ماه‌های سال دارد و همواره به بهره‌گیری مسلمانان از برکات آن سفارش شده است.

🔹عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: ماه رمضان افزون بر فضیلت معنوی و قدسی، ماه تمرین فضایل نیکویی همچون خویشتن‌داری، بردباری، مدارا و شکیبایی هم هست. خداوند تبارک و تعالی مناسک و عبادات ویژۀ این ماه را وسیلۀ پالایش و تزکیۀ نفوس مؤمنان و تثبیت فضایل اخلاقی و معنوی در آنان قرار داده است.

وی، اظهارداشت: این معنی در بیان شریف آیۀ قرآن هم آمده است: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (البقره، ۱۸۶)؛ هدف از روزه‌داری صرف امساک از مبطلات نیست، بلکه روح این عبادت، همچون دیگر عبادات و مناسک، پرورش اخلاقی و معنوی وجود انسان است. تقوا و پرهیزگاری که در این آیۀ مبارکه به آن اشاره رفته، همان چیزی است که امید می‌رود از رهگذر روزه و دیگر عبادات حاصل شود.

🔹آیت‌الله فقیهی با اشاره به نزول قرآن در ماه رمضان بیان داشت: و اما خصیصۀ یکتا و بی‌مانند این ماه شریف، نزول حقیقت قرآن کریم است: شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَیٰ وَالْفُرْقَانِ (البقره، ۱۸۵)؛ از همین روست که در اعمال و مناسک رمضان، بر قرائت و تدبر در آیات شریف قرآن تا این اندازه تأکید رفته است؛ به‌ویژه تدبر و تفکر در معانی بلند این کتاب و روح و گوهری که قرآن کریم حامل آن است.

🔹این استاد حوزه، گفت: ماه مبارک رمضان، ماه انس و پیوند جان مؤمنان با کتاب الهی و بالاتر از آن، تجلی قرآن و معارف آن در زندگی و کار و دیگر امور دنیوی است. امید که خداوند متعال به برکت ماه مبارک، توفیق توشه‌گیری از ثمرات آن را به ما عنایت کند و رحمت بی‌انتهایی را که در این ماه وعده داده شده، شامل حال ما بگرداند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *