خودبرتربینی انسان را به هلاکت می رساند


خودبرتربینی انسان را به هلاکت می رساند

,
آیت الله فقیهی:

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر لزوم دوری انسان از عجب و خودبرتر بینی گفت: خودبزرگ بینی از خطراتی است که می تواند انسان را به هلاکت برساند.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه درس اخلاق خود با اشاره به ۴۰ حدیث امام راحل گفت: یکی از نکاتی که مرحوم امام بیان می کنند این است که عجب و خود بزرگ بینی یکی از مهلکات انسان است.وی با اشاره به ریشه عجب افزود: به فرموده امام منشأ عجب حب به نفس است از این رو گاهی انسان کار کوچکی انجام می دهد اما تصور می کند بزرگترین کارها را انجام داده است، حتی در مواردی وضع از این بدتر می شود و انسان کارهای زشت خود را کار خوب می پندارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که انسان نباید کارهای کوچک خود را بزرگ ببیند، اظهار داشت: گاهی انسان کار زشت خود توجیه می کند و می پندارد که کار درستی انجام داده است، غیبت کردن ها، تهمت زدن ها و دروغ گفتن ها با توجیهات انجام می شود در حالی که کاری خلاف است.

وی ادامه داد: انسان نباید خود را برتر از دیگران بداند، انسان باید در تمام کارهای خود رضای الهی را مد نظر قرار دهد نه حب نفس؛ اگر کارها تنها برای رضایت الهی باشد ارزش آن بی نهایت خواهد بود.

آیت الله فقیهی با بیان این که مرحوم امام استاد اخلاق بزرگی بود، ابراز داشت: تمام رفتار و عملکرد حضرت امام درس اخلاق و دین بود و امروز طلاب باید از سیره ایشان بهره مند شوند و آن را سرلوحه کار قرار دهند.

وی عنوان کرد: بر اساس روایت افراد دارای تکبر و عجب به کفر نزدیک هستند چرا که تنها خداوند عظیم بوده و بزرگ بینی مختص به ذات اقدس الهی است، گاهی کسانی که اطراف انسان هستند با تعاریف بی جای خود افراد را منحرف و بیچاره می کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بعد از فوت مرحوم آیت الله بروجردی بسیاری به دنبال اعلام مرجعیت رفتند اما امام راحل با وجود جایگاه و شاگردان بزرگی که داشتند تا زمانی که تکلیف نشد به این مسأله ورود نکردند، امام به دلیلی اخلاصی که در مسیر الهی خود داشتند با عنایت الهی در جهان محبوبیت پیدا کرد و مورد احترام همگان واقع شد و امروز مردم حتی با پای پیاده به زیارت ایشان می روند، این ارزش انسان بزرگی است که اگر از مادیات و دنیا دوری کند خدا او را بزرگ خواهد کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *