خارج فقه ۱ (قمار: بازی با آلات قمار بدون رهان)


خارج فقه ۱ (قمار: بازی با آلات قمار بدون رهان)

, ,

بسم الله الرحمن الرحیم

خلاصه جلسات گذشته: صحبت در سال گذشته در رابطه با بحث قمار بود. یکی از محرمات الهی که در قرآن و روایات اهلبیت علیهم السلام به عنوان حرام مطرح شده، قمار است. مباحثی در بحث قمار مطرح شد که معنای قمار چیست؟ در لغت قمار را به معنای اللعب بالآلات المتعارفه مع الرهان معنا کرده‌اند یعنی بازی کردن با آلات قمار در صورتی که مبلغی را برای آن بازی قرار دهند. بحث ما در این است که آیا رهن و رهان در موضوع قمار موضوعیت دارد یا نه؟ آیا بازی با آلات قمار بدون رهان هم حرام است؟

مطلب اول این است که آیا بر بازی با آلات قمار بدون رهان، قمار صدق می‌کند یا نه؟ اگر بگوییم که اللعب بالآلات المتعارفه مع الرهان موضوع مقوم قمار است پس اگر لعب به غیر آلات صورت گیرد، قمار نیست چون هر دو قید (یعنی لعب به آلات قمار و رهان) باید موجود باشد تا قمار صدق کند. آیا مقوم قمار این دو قید هست یا اینکه قمار فقط با لعب به آلات قمار حاصل می‌شود، رهان در میان باشد یا نباشد؟

برای روشن شدن این بحث در ابتدا به لغت مراجعه می‌کنیم؛ همانطور که گفتیم در کتب لغت دو قید برای قمار ذکر کرده‌اند قید اول بازی با آلات مخصوص قمار است و قید دوم رهان و گرو گذاشتن؛ این یعنی اگر یکی از این دو قید وجود نداشته باشد، قمار صدق نمی‌کند. در آیات قرآن آمده است که ﴿إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ﴾[۱] است

المیسر را به قمار معنا کرده‌اند و معنای قمار هم، اللعب بالآلات مع الرهان است. بحث تا اینجا مشخص است لکن مباحثی در مورد روایات است که آیا روایات ما دلالت بر این دارند که لعب به آلات، قمار است، هرچند رهان در میان نباشد یا دلالت ندارند؟

سال گذشته در این رابطه روایتی را ذکر کردیم که ادامه آن را امسال ذکر می‌کنیم:

و منها:[۲] فِی الْخِصَالِ[۳] عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى[۴] عَنْ أَبِیهِ[۵] عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ[۶] عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ عُقْبَهَ[۷] عَنِ الْحَسَنِ بْنِ‌ مُحَمَّدٍ ابْنِ أُخْتِ أَبِی مَالِکٍ[۸] عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ[۹] عَنْ عَبْدِ الْوَاحِدِ بْنِ الْمُخْتَارِ[۱۰] قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام)[۱۱] عَنِ اللَّعِبِ بِالشِّطْرَنْجِ فَقَالَ:«إِنَ‌ الْمُؤْمِنَ‌ لَمَشْغُولٌ‌[۱۲] عَنِ‌ اللَّعِبِ‌».[۱۳]

این روایت دو راوی مهمل دارد که شناخته شده و ثقه نیستند لذا روایت از نظر سند ضعیف است. در روایت آمده است که از امام صادق(ع) در مورد بازی با شطرنج سؤال می‌کنند، حضرت می‌فرماید: انسان مؤمن وقتش برای بازی خالی نیست؛ لمشغولٌ یعنی غیر خالی الوقت؛ مؤمن وقت ندارد که مشغول بازی شطرنج شود.

از این روایت برداشت می‌ّشود که انسان مؤمن بازی نمی‌کند، موضوعیت را به رهان نداده مسأله پول نیست بلکه مسأله لعب است. مرحوم شیخ انصاری از این روایت این‌گونه برداشت کرده‌اند که معیار حرمت قمار، لعب است نه رهان؛‌ یعنی مشکل اصلی قمار، بازی با آلت قمار است. لکن تذکر داده‌اند که این روایت ضعیف است و نمی‌تواند مورد استدلال واقع شود ولی می‌تواند به عنوان مؤید این مطلب ذکر شود که آنچه مهم است و موضوعیت دارد مسأله لعب به آلات است.

ولی به نظر ما این روایت به هیچ عنوان نمی‌تواند به عنوان دلیل این مدعا باشد اولا سند این روایت ضعیف است؛ در بررسی سند روایت دو راوی مهمل وجود داشت که بررسی کردیم لذا از این جهت روایت ضعیف است و قابل استناد نیست. ثانیا هیچ عالمی به اطلاق این روایت فتوا نداده که از لعب نهی شود؛ یعنی اگر کسی با تسبیح بازی کند مورد نهی واقع نمی‌شود یا اینکه لعب با ریش و انواع بازی‌هایی که وجود دارد. پس مطلق لعب نمی‌تواند حرام باشد پس معنایش این است که لعب به شطرنج در این روایت مقصود است که در این صورت الف و لام اللعب به شطرنج می‌خورد یعنی مؤمن با شطرنج بازی نمی‌کند. در این صورت روایت محدود شده و لعب به شطرنج انصراف دارد به لعب به شطرنج با مراهنه چرا که متعارف در آن زمان بازی با شطرنج به همراه رهان بوده است.

ثالثا ظهور این روایت در کراهت است نه حرمت. مرحوم آیت الله العظمی خویی می‌فرماید ظهور این روایت در کراهت است. إنّ المؤمن یعنی اگر ایمان انسان قوی باشد این کار را نمی‌کند این مراتبی از ایمان است که اگر ایمان انسان قوی باشد، سراغ این بازی‌ها نمی‌رود.

ایشان می‌فرماید:«إنّ الروایه غریبه عمّا نحن فیه؛ فإنّ الظاهر منها أخذ عنوان المؤمن موضوعاً للإجتناب عن اللعب المطلق، و بما أنّه لا دلیل على حرمته على وجه الإطلاق حتّى اللعب بالید و الأصابع و اللحیه و السبحه و نحوها، فتکون الروایه إرشاداً إلى بیان شأن المؤمن من أنّه لا یناسبه الإشتغال بالأمور اللاغیه، فإنّها غیر مفیده له فی دینه و دنیاه[۱۴] لذا شأن مؤمن این است که این لعب را انجام ندهد.

به نظر ما فرمایش مرحوم خویی فرمایش درستی است همانطور که آیت الله سبحانی فرموده‌اند: «لسان الروایه التنزیه لا الحرمه».[۱۵] از روایت حرمت استفاده نمی‌شود. ایشان هم به درستی بیان کرده‌اند. لذا مجموعا از این روایت حرمت لعب با شطرنج به صورت مطلق و بدون مراهنه استفاده نمی‌شود؛ چون اولا سند روایت ضعیف است و ثانیا روایت ظهور در کراهت دارد و ثالثا انصراف به لعب با شطرنج با مراهنه دارد. شاید الآن لعب به شطرنج با مراهنه همراه نباشد ولی در آن زمان غالب مردم، شطرنج را با رهان بازی می‌کردند، همانطور که در لغت هم تمام لغویین در قمار مسأله رهان را مطرح کرده‌اند.

 


[۲] محمّد بن علیّ بن الحسین بن بابویه‌ : إمامیّ ثقه.
[۳] الخصال ‌۱ : ۲۶، ح۹۲.
[۴] العطّار : مختلف فیه و هو إمامیّ ثقه ظاهراً.
[۵] محمّد بن یحیی العطّار : إمامیّ ثقه.
[۶] الآدمی : مختلف فیه و هو إمامیّ ثقه علی الأقوی.
[۷] مهمل.
[۸] الحسن بن محمّد الحضرمی‌ : إمامیّ ثقه.
[۹] عبد الله بن سنان مولى بنی هاشم‌ : إمامیّ ثقه.
[۱۰] الأنصاری : مهمل.
[۱۱] فی المصدر : سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ(علیه السلام).
[۱۲] ای: غیر خالی الوقت.
[۱۳] وسائل الشیعه، الشیخ الحر العاملی، ج۱۷، ص۳۲۱، أبواب ما یکتسب به، باب۱۰۲، ح۱۱، ط آل البیت.. (هذه الروایه مسنده و ضعیفه؛ لوجود محمّد بن جعفر بن عقبه و عبد الواحد بن المختار فی سندها و هما مهملان)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *