خارج فقه ۳۵ (قمار: کبیره یا صغیره بودن گناه قمار)


خارج فقه ۳۵ (قمار: کبیره یا صغیره بودن گناه قمار)

, ,

موضوع:
مکاسب محرمه/قمار /بازی با غیر آلات قمار بدون رهان

خلاصه جلسه گذشتهصحبت در بحث قمار بود و اینکه آیا قمار از گناهان کبیره است یا از گناهان صغیره است؟ دسته‌ای از علما نظرشان بر این بود که قمار از گناهان کبیره است و عده‌ای قائل به این بوده‌اند که قمار از گناهان صغیره است.شهید ثانی (ره) می‌فرماید:«ظاهر النهی أنها من الصغائر، فلا یقدح فی العداله إلا مع الإصرار علیها» [۱] . قمار، گناه صغیره است و مضّر به عدالت نیست مگر اینکه اصرار بر آن داشته باشد و اگر اصرار بر آن نداشته باشد گناه کبیره نیست.

شهیدثانی(ره) به همان دلیل و همان مبنا که در صغیره ‌بودن گناه قمار داشت، در اینجا هم می‌فرماید کسی که قماربازی می‌کند اگر اصرار بر این قمار دارد شهادتش مقبول نیست اما اگر اصرار بر این گناه نداشته و گاهی انجام می‌دهد شهادتش مورد قبول است.محقق اردبیلی (ره) می‌فرماید: اگر اصرار بر گناه دارد شهادتش مورد قبول نیست و اگر اصرار بر گناه ندارد شهادتش مورد قبول واقع می‌شود[۲] .

مرحوم شهیدثانی و محقق اردبیلی (ره) طبق همان مبنایی که قمار گناه کبیره نیست این بحث (قبول شهادت قمارباز در صورت عدم اصرار بر گناه قمار) را در اینجا مطرح فرموده‌اند.به نظر ما گناه کبیره است و حتی اگر یک مرتبه هم بازی کند شهادتش مورد قبول نیست.

برخی خواسته‌اند بین کلمات علما جمع کنند بدین صورت که آن دسته از علما که گفته‌اند قمار گناه کبیره است و آن‌ها که قمار را گناه صغیره می‌دانند همه یک نظر را دارند و آن این است که قمار گناه صغیره است چون معمولاً و غالباً اصرار بر قمار دارند و به ندرت کسی پیدا می‌شود که قمار بازی کند و دوباره آن را انجام ندهد. قمار معمولا مع الاصرار محقق می‌شود؛ بنابراین قمار گناه صغیره‌ای است و با تکرار، مبدّل به گناه کبیره می‌شود[۳] .

ادلّه ردّ شهادت قمارباز
دلیل اول: روایات«وعن علی بن إبراهیم[۴] عن أبیه[۵] عن النوفلی[۶] عن السکونی[۷] عن أبی عبد الله (ع) قال نهى رسول الله ( ص) عن اللعب بالشطرنج»[۸] .

رسول خدا (ص) از بازی شطرنج نهی فرموده است.از این روایت که آیا قمار گناه صغیره است یا گناه کبیره است، چیزی فهمیده نمی‌شود و نهی مطلق است ممکن است گناه صغیره باشد که مورد نهی واقع شده است و ممکن است گناه کبیره باشد که مورد نهی واقع شده است دسته‌ای از روایات که نهی دارند این‌ها دلالت بر کبیره‌ بودن و یا صغیره‌ بودن نمی‌کند چون نهی هم شامل گناه کبیره و هم گناه صغیره می‌شود.روایت بعدی: رَوَاهُ الْحَسَنِ الْبَصْرِیِّ عن رجال من اصحاب النبی (ص) عن النبی (ص): «أَنَّه نَهَى عَنِ الْلَعِبِ بِالشِّطْرَنْجِ». [۹]

پیغمبر (ص) از لعب به شطرنج نهی فرمود.روایت بعدی: روی عن علی (ع): «انّه مرّ بقوم یلعبون بالشطرنج فقال ما هذه التماثیل التی انتم لها عاکفون»[۱۰] .

حضرت علی (ع) هنگامی که افرادی را در حال بازی شطرنج دیده‌اند، فرمود: این مجسمه‌های بی‌روح چه هستند که شما در کنار این‌ها توقّف می‌کنید و در مورد آن‌ها تفکر می‌کنید.این روایت هم فقط دلالت بر نهی می‌کند و دلالت بر کبیره‌ بودن و یا صغیره ‌بودن قمار نمی‌کند.روایت بعدی: روی عن علی (ع) انّه قال: «اللاعب بالشطرنج من اکذب خلق الله تعالی یقول مات و ما مات»[۱۱] .

حضرت علی (ع) می‌فرماید: کسی که شطرنج‌بازی می‌کند از دروغ‌گوترین خلایق است؛ چون در شطرنج می‌گوید مات درحالی‌که نمرده‌ است.چون شطرنج‌بازی مصداق دروغ‌گویی است و دروغ از گناهان کبیره است؛ بنابراین شطرنج از گناهان کبیره است.روایت بعدی: «محمّد بن یعقوب[۱۲] عن عده من أصحابنا عن أحمد بن محمّد[۱۳] عن علی بن الحکم[۱۴] عن سیف بن عمیره[۱۵] عن زیاد بن عیسى[۱۶] قال: سألت أبا عبد الله (ع) عن قوله عزّ وجلّ: ( وَلَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُم بَیْنَکُم بِالْبَاطِلِ) فقال کانت قریش تقامر الرجل بأهله وماله فنهاهم الله عزّ وجلّ عن ذلک»[۱۷] .

از امام صادق (ع) در مورد (وَلَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُم بَیْنَکُم بِالْبَاطِلِ) سؤال کرده‌اند فرمود: قریش زن‌های خود و مال خود را رهان قرار می‌داده‌اند و قماربازی می‌کرده‌اند خداوند آن‌ها را نهی کرده است.

سند روایت خوب است.أکل مال بالباطل گناه کبیره است و قمار هم مصداق أکل مال بالباطل است؛ بنابراین قمار گناه کبیره است.روایت بعدی: «وعن أبی علی الأشعری[۱۸] عن محمّد بن عبد الجبار[۱۹] عن أحمد بن النضر[۲۰] عن عمرو بن شمر[۲۱] عن جابر[۲۲] عن أبی جعفر (عل) قال: لما أنزل الله على رسوله (ص) ﴿إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ﴾ قیل یا رسول الله ما المیسر؟ فقال: کلّ ما تقومر به حتّى الکعاب والجوز …»[۲۳] .

امام باقر (ع) فرمود: وقتی آیه ﴿إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ﴾ نازل شد به پیامبر (ص) عرض شد، میسِر چیست؟ فرمود: هر چیزی که مثل جوز، تخته‌نرد و … با آن قمار می‌کنند.

سند روایت به‌خاطر وجود عمر بن شمر در بین راویان ضعیف است.مرحوم اردبیلی به این روایت استدلال کرده‌اند[۲۴] .

اگر گفته شود عمل قدما جبران ضعف سند می‌کند مشکل سند روایت هم حل می‌شود، بنابر نظریه مشهور، عمل اصحاب جابر ضعف سند است، در این‌صورت می‌توان گفت ضعف سند هم جبران می‌شود.روایت بعدی: «وعنهم عن سهل بن زیاد[۲۵] وأحمد بن محمّد جمیعاً[۲۶] عن إبن محبوب[۲۷] عن یونس بن یعقوب[۲۸] عن عبد الحمید بن سعید[۲۹] قال بعث أبو الحسن (ع) غلاماً یشتری له بیضاً فأخذ الغلام بیضه أو بیضتین فقامر بها ، فلما أتى به أکله ، فقال له مولى له : إنّ فیه من القمار ، قال : فدعا بطشت فتقیأ فقاءه»[۳۰] .

امام کاظم (ع) غلامش را فرستاد که برای او تخم‌مرغ بخرد هنگامی که غلام رفت و تخم‌مرغ را خرید در بین راه قماربازی کرد و تخم‌مرغ را خدمت امام (ع) داد و امام (ع) مقداری از این تخم‌مرغ را خورد، یکی از غلام‌ها گفت که چند تا از این تخم‌مرغ‌ها را این غلام از طریق قمار به‌دست آورد، امام (ع) ظرفی را طلب کرده و آن غذا را قی کرد.سند روایت درست است.مزحوم اردبیلی به این روایت استدلال کرده است[۳۱] .

این روایت دلالت می‌کند که قمار أکل مال بالباطل است و مورد تنفر امام (ع) است که امام (ع) حاضر به خوردن مال به‌دست ‌آمده از قمار نشده‌اند البته دلالت بر گناه کبیره‌بودن نمی‌کند البته به عنوان مویّد می‌شود از آن استفاده کرد.

روایت بعدی: «وعن محمّد بن یحیى[۳۲] عن محمّد بن الحسین[۳۳] عن صفوان[۳۴] عن العلاء[۳۵] عن محمّد بن مسلم[۳۶] عن أحدهما (ع) قال لا تصلح المقامره ولا النهبه.»[۳۷]

امام باقر (ع) یا امام صادق (ع) فرمود: مصلحت نیست که انسان قمار کند و اموال مردم را غارت کند.مرحوم اردبیلی به این روایت استدلال کرده است[۳۸] .

امام (ع) قمار را در کنار غارت اموال مردم قرار داده است؛ یعنی کسی که قمار می‌کند اموال مردم را غارت می‌کند.ممکن است گفته شود «لا تصلح» دلالت بر حرمت نمی‌کند البته از قرینه‌ای که در کنارش آمده است (غارت اموال مردم) معلوم می‌شود که دلالت بر حرمت می‌کند.

و منها: «وعن علی بن إبراهیم[۳۹] عن أبیه[۴۰] عن النوفلی[۴۱] عن السکونی[۴۲] عن أبی عبد الله (ع) قال: کان ینهى عن الجوز یجیء به الصبیان من القمار أن یؤکل و قال هو سحت»[۴۳]

سند این روایت خوب است.اما از نظر دلالت فقط دلالت بر حرمت وضعی می‌کند و اگر حتی دلالت بر حرمت تکلیفی کند دلالت بر کبیره‌ بودن نمی‌کند.به نظر ما مسئله روشن است و قمار از گناهان کبیره است و شهادت کسی که قمارباز است قبول نمی‌شود.


[۴] . امامی و ثقه است.
[۵] .بنابر اقوی امامی و ثقه است.
[۶] بنابر اقوی امامی و ثقه است.
[۷] . عامی و ثقه است.
[۱۰] . السنن الکبری، البیهقی، ابوبکر، ج۱۰، ص۵۳۸.
[۱۱] . السنن الکبری، البیهقی، ابوبکر، ج۱۰، ص۵۳۸.
[۱۲] . امامی و ثقه است.
[۱۳] . امامی و ثقه است.
[۱۴] . امامی و ثقه است.
[۱۵] . امامی و ثقه است.
[۱۶] . امامی و ثقه است.
[۱۸] . امامی و ثقه است.
[۱۹] . اامامی و ثقه است.
[۲۰] . امامی و ثقه است.
[۲۱] .امامی اما ضعیف است.
[۲۲] . امامی و ثقه است.
[۲۵] . اختلافی است اما بنابر اقوی امامی و ثقه است.
[۲۶] . امامی و ثقه است.
[۲۷] . امامی و ثقه است و بنابر قولی از اصحاب اجماع است.
[۲۸] . امامی و ثقه است.
[۲۹] .اختلافی است اما بنابر اقوی امامی و ثقه است.
[۳۲] . امامی و ثقه است.
[۳۳] . امامی و ثقه است.
[۳۴] . امامی و ثقه است و از اصحاب اجماع است.
[۳۵] . امامی و ثقه است.
[۳۶] . امامی و ثقه است و از اصحاب اجماع است.
[۳۹] . امامی و ثقه است.
[۴۰] .اختلافی است اما بنابر اقوی امامی و ثقه است.
[۴۱] . اختلافی است اما بنابر اقوی امامی و ثقه است.
[۴۲] . عامی و ثقه است.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *