انقلاب اسلامی نیازمند وحدت و همدلی حوزه و دانشگاه


انقلاب اسلامی نیازمند وحدت و همدلی حوزه و دانشگاه

,
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد؛

آیت الله فقیهی گفت: تفکر تقابل علم و دین از اندیشه های نادرستی است که وحدت حوزه و دانشگاه می تواند پاسخ محکم و عملی به این فکر غلط باشد.
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در یادداشتی مساله وحدت حوزه و دانشگاه را مورد توجه قرار داد و گفت: هر یک از این دو نهاد در عین اینکه وظیفه و رسالت خود را انجام می دهند باید از این نکته غافل نباشند که به هر حال به تعامل با دیگری نیاز دارند و خود را بی نیاز از دیگری ندانند.

متن پیام به این شرح است:

بسمه تعالی

اتحاد و همدلی یک نیاز اجتماعی و یک ارزش برای همه مردم و همه اقشار است اما از آنجا که حوزه و دانشگاه دو نهاد بسیار تأثیرگذار هستند و جایگاه ویژه ای دارند، وحدت بین این دو از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

از طرفی اصل تفرقه و جدایی نیز امر نامطلوبی است ولی اگر بین حوزه و دانشگاه این جدایی اتفاق بیفتد، ناخوشایندتر است و آثار نامبارکی به جای می­ گذارد.

هر یک از این دو نهاد در عین اینکه وظیفه و رسالت خود را انجام می دهند باید از این نکته غافل نباشند که به هر حال به تعامل با دیگری نیاز دارند و خود را بی نیاز از دیگری ندانند، حوزه های علمیه در عین حال که به بررسی علوم اسلامی و فقه و اصول و… می پردازند باید از دستاوردهای دانشگاهیان استفاده کنند، مثلا فقها از نتایج کار دانشگاهیان به عنوان موضوع شناسی، استفاده می کنند و مبتنی بر آن، حکم فقهی صادر می کنند.

دانشگاهیان نیز ضمن تحصیل در رشته های مختلف، علوم خود را باید بر معارف دینی عرضه کنند و از این رهگذر، مطالب خود را پالایش کنند تا آنچه با موازین دینی تناسب ندارد، کنار گذاشته شود، پس هیچکدام از این دو نهاد نباید خود را مفید بداند و دیگری را بی فایده.

در جریان پیروزی انقلاب اسلامی نیز یکی از عوامل موفقیت این انقلاب، وحدت این دو نهاد علمی بود که در کنار هم و یک صدا و برای رسیدن به هدف مشترک، در مقابل دشمن مشترک ایستادگی کردند. طبیعتا بقای انقلاب اسلامی نیز نیاز به وحدت و همدلی بین حوزه و دانشگاه دارد.

دشمنان انقلاب که به دنبال اختلاف افکنی در بین مردم ما هستند، یکی از جاهایی که امیدوارند به نتیجه برسند همین است که بین حوزه و دانشگاه اختلاف بیندازند که امیدواریم با بصیرت حوزویان و دانشگاهیان، توطئه های دشمنان خنثی شود.

البته در بین هر دو گروه شاید افرادی باشند که خود را مهم و نهاد دیگر را بی فایده بدانند ولی بدنه طلاب و دانشگاهیان اینگونه نیستند و لازم است طلاب و دانشگاهیان جوان که وارد این عرصه های علمی میشوند، مراقب این تفکرات باشند.

تفکر تقابل علم و دین از اندیشه های نادرستی است که وحدت حوزه و دانشگاه می تواند پاسخ محکم و عملی به این فکر غلط باشد. مقام معظم رهبری میفرمایند: «وحدت حوزه و دانشگاه یعنی حرکت پا به پای علم و دین».

شهید مفتح برای ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه زحمت زیادی کشیدند و به همین خاطر روز شهادت ایشان، به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیده شده که امیدواریم همه ما بتوانیم با تلاش برای تحقق بیش از پیش وحدت، ادامه دهنده راه آن شهید والامقام باشیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *