انتقاد آیت الله فقیهی از کم‌رونق بودن دروس تفسیر قرآن در حوزه‌های علمیه


انتقاد آیت الله فقیهی از کم‌رونق بودن دروس تفسیر قرآن در حوزه‌های علمیه

, ,

حوزه/ در حال حاضر به برکت نظام جمهوری اسلامی و انقلاب، فرهنگ آموزش و تعلیم قرائت قرآن کریم در کشور ما نهادینه شده است، ولی زیبندۀ جامعۀ شیعی نیست که گاهی مشاهده می‌کنیم حتی بزرگسالانی که آموزش و سواد هم دیده‌اند، توفیق و توان قرائت روان قرآن کریم را ندارند.

آیت‌الله محسن فقیهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اهمیت رجوع به قرآن گفت: خصیصۀ یکتا و بی‌مانند این ماه شریف، نزول حقیقت قرآن کریم است: شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَیٰ وَالْفُرْقَانِ (البقره، ۱۸۵)؛ از همین روست که در اعمال و عبادات رمضان، بر قرائت و تدبر در آیات شریف قرآن تا این اندازه تأکید رفته است؛ به‌ویژه تدبر و تفکر در معانی بلند این کتاب و روح و گوهری که قرآن کریم حامل آن است. ماه مبارک رمضان، ماه انس و پیوند جان مؤمنان با کتاب الهی و بالاتر از آن، تجلی قرآن و معارف آن در زندگی و کار و دیگر امور دنیوی است.

عضو جامعۀ مدرسین حوزه افزود: قرآن کریم از آنجا که کتاب مقدس مسلمانان است، منبع اصلی اخذ آموزه‌های دینی در موضوعات گوناگون است. متأسفانه ما می‌بینیم که گاهی قرآن به حاشیه رانده می‌شود و جز در مناسک خاص و برای استفاده‌های تشریفاتی، رجوعی به این چشمۀ جوشان آیات الهی نمی‌شود.

وی ادامه داد: در حالی که طبق بیان شریف قرآن کریم، در روز قیامت حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) از مسلمانان گلایه می‌کند که چرا قرآن را به کناری گذاشته‌اند و از آن بهره نگرفته‌اند: وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا (الفرقان، ۳۰). فلذا توجه به این کتاب شریف نباید منحصر به ماه مبارک رمضان باشد. از سوی دیگر، پرداختن به شعائر و ادعیه و عبادات دیگر هم نباید محوریت قرآن در زندگی را تحت‌الشعاع قرار دهد، چرا که قرآن کریم عمود خیمۀ اسلام و زیست مسلمانی است.

‌آیت‌الله فقیهی با انتقاد از کم‌رونق بودن دروس تفسیر قرآن در حوزه‌های علمیه گفت: همۀ دروس حوزه، مقدمات و تمهیداتی هستند برای فهم ثقلین و اشتغال به این علوم نباید جای تدبر و بهره‌گیری از آیات قرآن را بگیرد. طلاب باید همواره توجه به قرآن کریم را اصل قرار دهند تا خدای ناکرده روز قیامت شرمندۀ رسول خدا (صلوات الله علیه و آله) نباشند و قرآن کارکرد تشریفاتی در زندگی‌شان نداشته باشند.

عضو جامعۀ مدرسین حوزه در ادامه با اشاره به لزوم فراگیری علوم قرآنی بیان داشت: در حال حاضر به برکت نظام جمهوری اسلامی و انقلاب، فرهنگ آموزش و تعلیم قرائت قرآن کریم در کشور ما نهادینه شده است، ولی زیبندۀ جامعۀ شیعی نیست که گاهی مشاهده می‌کنیم حتی بزرگسالانی که آموزش و سواد هم دیده‌اند، توفیق و توان قرائت روان قرآن کریم را هم ندارند.

وی گفت: در حالی که طبق فرمایش معصومان (علیهم السلام) یکی از وظایف پدران در قبال فرزندان، آموزش قرآن است و به این مهم در روایات بسیار سفارش شده است. مع‌ذلک توجه به علوم ظاهری قرآن کریم، نباید مانع از تفکر و تدبر در این کتاب و استفاده از معانی و مفاهیم عمیق آن باشد. امید که خداوند متعال به برکت ماه مبارک، توفیق توشه‌گیری از کتاب شریفش را به ما عنایت کند و ما را در زمرۀ عاملان به قرآن کریم قرار دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *