آیت الله فقیهی: گسترش مکارم اخلاق موجب کاهش آسیب های اجتماعی می شود


آیت الله فقیهی: گسترش مکارم اخلاق موجب کاهش آسیب های اجتماعی می شود

آیت الله فقیهی: گسترش مکارم اخلاق موجب کاهش آسیب های اجتماعی می شود
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تشریح مهمه ترین شاخصه های جامعه اخلاق مدار، چنین جامعه ای را بدور از تهمت، دروغ، غیبت و خیانت توصیف کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا، به تبیین ویژگی ها، بایدها و نبایدهای جامعه اخلاق مدار پرداخت.

از نگاه استاد فقیهی مهم ترین بایسته جامعه اخلاق مدار تطابق گفتار و کردار افراد بویژه مسؤولان و کارگزاران است؛ او اعتقاد دارد که مسؤولان به دلیل این که زیر ذره بین نگاه ها و افکار عمومی هستند باید بیش از دیگر اقشار جامعه مراقب رفتارشان باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید دارد که گسترش مکارم اخلاق موجب کاهش بزهکاری های اجتماعی و مفاسد اخلاقی می شود؛ او معتقد است اگر در جوامع بشری دزدی، تهمت و جنایت و خیانت زیاد شده، همه معلول عدم توجه به مکارم و ارزش های اخلاقی است.

آنچه در ادامه می خوانید بخش دوم سخنان آیت الله فقیهی در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا است.

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از مسائلی که در اسلام مورد توجه و تاکید زیاد قرار گرفته، مساله اخلاق و رفتار و اعمالی است که انسان ها انجام می دهند؛ قرآن کریم می فرماید «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» خداوند می فرماید تمام پیامبران آمدند برای اقامه قسط که مردم اقامه قسط و عدل کنند، در این تعبیر قرآنی ما باید به گونه ای مردم را تربیت کنیم و آگاهی بدهیم که خودشان به طور طبیعی اقامه قسط کنند، عدالت داشته باشند، دروغ نگویند، جنایت و خیانت نکنند و عدالت را برقرار کنند، نه با اجبار و جبر.

از نظر ادبی فاعل «لِیَقُومَ النَّاسُ» در آیه شریفه مذکور “ناس” است؛ یعنی خود مردم باید اقامه قسط کنند، لذا می بینیم در جوامعی که می خواهند مردم را به کاری مجبور کنند، عده ای تخلف می کنند، راه های دور زدن را پیدا می کنند؛ بنابراین ما باید سعی کنیم مکارم اخلاق فلسفه بعثت حضرت رسول الله(ص) است را به مردم آموزش دهیم، توصیه کنیم که مردم این اخلاق را در جامعه گسترش دهند و این به نفع همه است.

اگر خیانت ها، جنایت ها، اختلاس ها و دزدی ها را در جوامع بشری می شنویم همه معلول این است که مکارم اخلاق را یاد نگرفته و عمل نکرده ایم، نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که ما هم باید با زبان مردم را آگاهی دهیم و تشویق به مکارم اخلاق کنیم و هم در عمل این را نشان دهیم.

حسادت ها کنار رود، تهمت ها نباشد، غیبت ها کنار رود، خیانت ها، اختلاس ها نباشد، همه تخلفات کنار رود، این باید با زبان برای مردم گفته شود، نکته مهم تر این که مسؤولین ما، شخصیت های شناخته شده و مورد توجه مردم بایستی اعمال شان به گونه ای باشد که مردم مکارم اخلاق را فرا بگیرند؛ ما اگر صبحتی بکنیم اما عمل ما با آن صحبت در تضاد باشد، تاثیرگذار نخواهد بود؛ شاید مقداری از تخلفاتی که در جامعه می بینیم معلول همین عدم تطبیق رفتار و گفتار ما است.

هر فردی که نصیحتی می کند باید ابتدا خودش به آن عمل کند، تمام مسؤولان و شخصیت های بزرگواری که در جامعه هستند توجه داشته باشند که اعمال شان مورد نظر و توجه مردم است؛ مردم با ذره بین ماشینی که شما سوار می شوید، منزلی که وارد می شوید، حتی غذایی که مصرف کنید را مورد توجه و رصد قرار می دهند، لذا اعمال مسؤولان ما در گسترش اخلاق و مکارم اخلاق تاثیر بسزایی دارد.

سعی کنیم مسؤولانی را انتخاب کنیم که عمل و گفتارشان یکسان باشد، این طور نباشد که سخنران خوبی باشند اما در عمل به سخنان خودشان هم کاری انجام نمی دهند، اگر تطابق گفتار و عمل را در جامعه شاهد باشیم مسلما موفق خواهیم شد.

بویژه روحانیت معظم که الگوی جامعه است باید این مساله را بیش از دیگر اقشار مورد توجه قرار دهد و تمام تلاش خود را بکار گیرد تا گفتار و کردارشان یکی باشد.

اگر مکارم اخلاق در جامعه گسترش یابد، مسلما آسیب های اجتماعی و مفاسد اخلاقی کاهش خواهد یافت، همان طور که در ماه مبارک رمضان به واسطه گسترش و غلبه فضای معنوی و روحانی آمار جرایم در جامعه کاهش می یابد؛ ماه رمضان ماه خداست، ما در ضیافت خدای متعال هستیم و باید سعی کنیم مکارم اخلاق را بیاموزیم و به درستی عمل کنیم و ان شاءالله یک جامعه اسلامی که دستورات خدا، پیامبر و ائمه و رهبرش را به درستی انجام می دهند به خوبی تحقق یابد. ان شاءالله در این ماه مردم از کسالت کرونا نجات پیدا کنند و همه ما مکارم اخلاق را سرلوحه کار خود قرار دهیم و بدانیم بهترین عمل در ماه مبارک رمضان ایثار، فداکاری، انفاق و کمک به مستمندان و فقرا است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *