آیت الله فقیهی: متولیان فرهنگی در زمینه اخلاق فرهنگ‌سازی کنند


آیت الله فقیهی: متولیان فرهنگی در زمینه اخلاق فرهنگ‌سازی کنند

آیت الله فقیهی:
متولیان فرهنگی در زمینه اخلاق فرهنگ‌سازی کنند
عضو جامعه مدرسین با تأکید بر ضرورت تقویت روحیه موعظه پذیری در جامعه گفت: کسانی که تجارب گذشتگان را زیر پا می‌گذارند و از آن‌ها درس نمی‌گیرند بی‌شک ذلیل خواهند شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در آخرین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، به تفسیر آیه ۶۶ سوره بقره پرداخت و گفت: اصولاً عقوبت‌هایی که در قرآن کریم برای اقوام طغیان گر برشمرده، برای آن است که همگان از این عقوبت‌ها عبرت بگیرند.

وی با اشاره به این‌که عقوبت، نتیجه اعمال زشت و ناپسند انسان‌ها است، اظهار داشت: مجازات‌هایی که در اسلام نیز برای جرایم وارد شده است هم از همین باب است که افراد با دیدن مجازات مجرمان عبرت بگیرند.

آیت‌الله فقیهی با بیان این‌که دنیا جای رسیدن به کمال است، عنوان کرد: ما باید هرروزمان بهتر از روز قبل باشد و در هر روز که می‌گذرد هم به لحاظ مادی و هم به لحاظ معنوی رشد کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: این دنیا برای خواری و ذلت نیست، بلکه برای رسیدن به سعادت است، منتهی ما گاهی به‌جای رفتن به دنبال سعادت در پی شقاوت رفته و خود را خوار می‌کنیم.

وی افزود: مجرمان در این دنیا مجازات می‌شوند تا دیگران بدانند که دنیا جای طغیان گری و شقاوت‌پیشگی نیست.

آیت‌الله فقیهی با بیان این‌که رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما باید به ساخت سریال‌های عبرت‌آموز و پنددهنده بپردازند، ابراز داشت: باید فیلم‌ها و سریال‌هایی ساخته شود که افراد به هنگام مشاهده آن‌ها پند بگیرند و آن داستان را همواره در نظر داشته باشند تا خود گرفتار نشوند؛ متأسفانه این مسأله بسیار کم در سریال‌های ایرانی به چشم می‌خورد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دین به معنای اخلاق است، بر این اساس همه ما باید اخلاق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را بیاموزیم؛ همه متولیان فرهنگی باید در زمینه اخلاق فرهنگ‌سازی کنند تا اخلاق اجتماعی بالا رفته و فرهنگ جامعه اعتلا پیدا کند.

وی با اشاره به این‌که در تربیت افراد باید شیوه‌های مختلفی به کار گرفته شود، مطرح کرد: باید رفتار و گفتارمان خیرخواهانه باشد و در برخورد با هر دسته از افراد به شیوه خاصی عمل کرد که اثرگذار باشد.

آیت‌الله فقیهی با تأکید بر ضرورت تقویت روحیه موعظه پذیری در جامعه یادآور شد: کسانی که تجارب گذشتگان را زیر پا می‌گذارند و از آن‌ها درس نمی‌گیرند بی‌شک ذلیل خواهند شد و در نقطه مقابل کسی که روحیه موعظه پذیری دارد درصد خطاهایش کم می‌شود و در زندگی موفق‌تر خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *