آیت الله فقیهی: تجمل گرایی و اشرافی گری دین مردم را متزلزل می کند


آیت الله فقیهی: تجمل گرایی و اشرافی گری دین مردم را متزلزل می کند

آیت الله فقیهی:
تجمل گرایی و اشرافی گری دین مردم را متزلزل می کند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: یک روحانی باید بخاطر خداوند و اسلام ساده زیست باشد، زیرا تجمل گرایی و اشرافی گری دین مردم را متزلزل می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، با اشاره به آیه ۴۱ سوره بقره گفت: این آیه حاوی یک نکته است و آن این که انسان در هر جامعه ای که قرار گیرد باید حقایقی را که مردم بیان می کنند را بپذیرد و پس از آن نکات انحرافی را گوشزد کند.

وی بر ضرورت حقیقت جویی افراد در جامعه تأکید کرد و اظهار داشت: انسان هایی که منفی گرا باشند مورد پذیرش جامعه واقع نمی شوند، بلکه افرادی مورد استقبال قرار می گیرند که ابتدا نقاط مثبت را در زندگی افراد دیگر ببینند و ضمن تحسین آن نقاط، بخش های انحرافی و منفی را نیز گوشزد کند.

آیت الله فقیهی خاطرنشان کرد: لازمه برخورد اجتماعی و سیاسی در جامعه این است که همه افراد هنگامی که می خواهند نکته ای را گوشزد کنند ابتدا حقیقت جو باشند و در مرحله بعدی ضمن بازگو کردن محاسن، معایب را نیز به صورت غیر علنی به افراد گوشزد کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که بازگو کردن انحراف ها وظیفه شرعی همه ما است، ابراز کرد: این بدان معنا نسیت که عیوب افراد و از جمله مسؤولان را در جامعه به صورت علنی بازگو کنیم، زیرا این کار بنابر نص آیات قرآن کریم اشاعه فحشا بوده و مورد رضایت الهی نیست.

وی تأکید کرد: جناح ها و جریان هایی که با یکدیگر اختلاف دارند باید نسبت به مسأله یاد شده اهتمام ویژه داشته باشند و همواره بدانند که نباید جناح مقابل را تخریب کرده و معایب اش را در سطح جامعه بازگو کنند.

آیت الله فقیهی در ادامه با اشاره به نقش علما و دانشمندان در جلوگیری از انحراف جامعه بیان کرد: باید بدانیم که نقش علما و دانشمندان در جلوگیری از انحراف جامعه بسیار کلیدی و حساس است؛ باید بدانیم که اگر رعایت دستورات شرعی و قوانین برای دیگران واجب است، برای علما، روحانیون و دانشمندان اوجب خواهد بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: علمای یک جامعه نباید انحراف داشته باشند، زیرا کوچک ترین انحراف برای یک عالم و روحانی بسیار بزرگ نمود می کند.

وی علت بی اثری تبلیغات اسلامی در رادیو و تلویزیون را گرایش به تجملات و اشرافی گری دانست و ابراز کرد: مردم به برخی از روحانیت می نگرند و وقتی مشاهده کنند که وضعیت معیشتی کنونی یک روحانی با قبل از انقلاب تفاوت چشمگیری داشته است و لو این که این زندگی جدید را از طریق حلال به دست آورده باشد، دیگر نسبت به نصیحت ها و تبلیغات بی اعتنا می شوند.

آیت الله فقیهی عنوان کرد: یک روحانی باید بخاطر خداوند و اسلام ساده زیست باشد، زیرا تجمل گرایی و اشرافی گری دین مردم را متزلزل می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از مشکلات کشور را حب ریاست و مقام از سوی برخی افراد معرفی کرد و گفت: برخی افراد برای رسیدن به مقام دنیوی از هیچ کاری فروگذار نمی کنند و در این راستا به غیبت، تهمت و برداشت های بسیار از بیت المال می پردازند که باید گفت این افراد باید بدانند که مقامات دنیوی زودگذر و فانی هستند و دست از این کارها بکشند.

وی در پایان بر ضرورت باور معاد و آخرت تأکید کرد و یادآور شد: بر اساس نص آیات قرآن کریم همه ما باید تنها از خداوند بترسیم و تقوا پیشه باشیم تا خداوند در رحمت خویش را برای مان بگشاید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *