آیت‌الله محسن فقیهی: دولت به نیاز مستأجران توجه بیشتری کند


آیت‌الله محسن فقیهی: دولت به نیاز مستأجران توجه بیشتری کند

,

مصاحبۀ آیت‌الله فقیهی دربارۀ مستأجران
آیت‌الله محسن فقیهی: دولت به نیاز مستأجران توجه بیشتری کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله فقیهی دامت برکاته، آیت‌الله محسن فقیهی عضو جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم دربارۀ افزایش نرخ اجاره‌بها و فشار مالی مستأجران فرمودند: متأسفانه در سالیان اخیر با تورم افسارگسیخته ای که در همۀ ساحات زندگی مردم رخنه کرده است، بسیاری از مردم توانایی پرداخت تعهدات مالی خود بخصوص اجاره‌بها را ندارند. چراکه حقوق و درآمدهای مردم همراه با افزایش سرسام‌آور اجاره‌ها افزایش پیدا نکرده است و درآمدها صرفاً کفاف مخارج اساسی‌تر و ضروری را می‌دهد.

آیت‌الله محسن فقیهی عضو جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه قم ضمن ابراز نگرانی از وضعیت مسکن بیان کردند: در دولت‌های گذشته طرح‌های نسبتاً خوبی برای خانه‌دار شدن مردم اجرا شده است که به دنبال آن بخشی از مردم از نعمت مسکن برخوردار شدند. ولی همچنان بسیاری از اقشار ضعیف جامعه با مسئلۀ مسکن دست و پنجه نرم می‌کنند. چراکه شرایط تهیۀ مسکن ـ که از ضروریات اولیۀ زندگی انسانی است ـ روز به روز دشوارتر شده است. به همین دلیل گرانی بهای مسکن بر نرخ اجاره‌بها نیز تأثیر خودش را گذاشته است و متأسفانه شاهدیم که بسیاری از مردم مسکن مطلوب خود را ندارند و بسیاری هم به اقتضای فشارهای مالی بی‌سرپناه یا بدسرپناه شده‌اند.

این استاد حوزۀ علمیۀ قم با دعوت صاحب‌خانه‌ها به مدارای با مستأجران افزود: در این شرایط علاوه بر وظایفی که بر عهدۀ دولت و حاکمیت است، مردم نیز باید با یکدیگر مدارا کنند. صاحب‌خانه‌هایی که نیاز مالی ندارند، املاک خود را با سهولت و آسان‌گیری بیشتری در اختیار مستأجران بخصوص جوانان و نیازمندان بگذارند. در احادیث شریفه هم به این مطلب اشاره شده است. در روایتی از امام باقر (علیه السلام) نقل شده است: «مَنْ کَانَ لَهُ دَارٌ وَ اِحْتَاجَ مُؤْمِنٌ إِلَى سُکْنَاهَا فَمَنَعَهُ إِیَّاهَا قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَلاَئِکَتِی بَخِلَ عَبْدِی عَلَى عَبْدِی بِسُکْنَى اَلدُّنْیَا لاَ وَ عِزَّتِی وَ جَلاَلِی لاَ یَسْکُنُ جِنَانِی أَبَداً؛ هر کس خانۀ [زائدی] داشته باشد و مؤمنی برای سکونت به آن محتاج باشد و او آن خانه را از آن مؤمن دریغ دارد، خداوند عزّ و جلّ به فرشتگان می‌گوید که ای فرشتگان من، بندۀ من به مسکنی به بندۀ دیگرم در دنیا بخل ورزید. به عزتم سوگند او را هرگز در بهشتم جای نخواهم داد» (عوالی اللئالی العزیزیه فی الأحادیث الدینیه، ج۱، ص۳۴۴). فلذا کسانی که وسعت و گشایش مالی دارند، باید توجه کنند که خدای ناکرده در انجام وظایفی که در قبال نیازمندان جامعه بر دوش‌شان هست کوتاهی نکنند.

ایشان در ادامه با اشاره به وظایف دولت در تدبیر معیشت مردم فرمودند: دولت محترم باید با تمام قوا تمهیداتی را برای کمک به معیشت مردم و بخصوص برای مستأجرانی که توانایی پرداخت اجاره را ندارند به کار بگیرد و در این مسیر از همۀ ظرفیت‌های موجود و بالقوه استفاده کنند. چراکه مسئولیت سنگینی بر عهدۀ دولت هست و کم‌کاری در این زمینه پیامدهای خوبی ندارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *