آیت الله فقیهی: متولیان فرهنگی در زمینه اخلاق فرهنگ‌سازی کنند

آیت الله فقیهی:
متولیان فرهنگی در زمینه اخلاق فرهنگ‌سازی کنند
عضو جامعه مدرسین با تأکید بر ضرورت تقویت روحیه موعظه پذیری در جامعه گفت: کسانی که تجارب گذشتگان را زیر پا می‌گذارند و از آن‌ها درس نمی‌گیرند بی‌شک ذلیل خواهند شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در آخرین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، به تفسیر آیه ۶۶ سوره بقره پرداخت و گفت: اصولاً عقوبت‌هایی که در قرآن کریم برای اقوام طغیان گر برشمرده، برای آن است که همگان از این عقوبت‌ها عبرت بگیرند.

وی با اشاره به این‌که عقوبت، نتیجه اعمال زشت و ناپسند انسان‌ها است، اظهار داشت: مجازات‌هایی که در اسلام نیز برای جرایم وارد شده است هم از همین باب است که افراد با دیدن مجازات مجرمان عبرت بگیرند.

آیت‌الله فقیهی با بیان این‌که دنیا جای رسیدن به کمال است، عنوان کرد: ما باید هرروزمان بهتر از روز قبل باشد و در هر روز که می‌گذرد هم به لحاظ مادی و هم به لحاظ معنوی رشد کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: این دنیا برای خواری و ذلت نیست، بلکه برای رسیدن به سعادت است، منتهی ما گاهی به‌جای رفتن به دنبال سعادت در پی شقاوت رفته و خود را خوار می‌کنیم.

وی افزود: مجرمان در این دنیا مجازات می‌شوند تا دیگران بدانند که دنیا جای طغیان گری و شقاوت‌پیشگی نیست.

آیت‌الله فقیهی با بیان این‌که رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما باید به ساخت سریال‌های عبرت‌آموز و پنددهنده بپردازند، ابراز داشت: باید فیلم‌ها و سریال‌هایی ساخته شود که افراد به هنگام مشاهده آن‌ها پند بگیرند و آن داستان را همواره در نظر داشته باشند تا خود گرفتار نشوند؛ متأسفانه این مسأله بسیار کم در سریال‌های ایرانی به چشم می‌خورد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دین به معنای اخلاق است، بر این اساس همه ما باید اخلاق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را بیاموزیم؛ همه متولیان فرهنگی باید در زمینه اخلاق فرهنگ‌سازی کنند تا اخلاق اجتماعی بالا رفته و فرهنگ جامعه اعتلا پیدا کند.

وی با اشاره به این‌که در تربیت افراد باید شیوه‌های مختلفی به کار گرفته شود، مطرح کرد: باید رفتار و گفتارمان خیرخواهانه باشد و در برخورد با هر دسته از افراد به شیوه خاصی عمل کرد که اثرگذار باشد.

آیت‌الله فقیهی با تأکید بر ضرورت تقویت روحیه موعظه پذیری در جامعه یادآور شد: کسانی که تجارب گذشتگان را زیر پا می‌گذارند و از آن‌ها درس نمی‌گیرند بی‌شک ذلیل خواهند شد و در نقطه مقابل کسی که روحیه موعظه پذیری دارد درصد خطاهایش کم می‌شود و در زندگی موفق‌تر خواهد بود.



آیت الله فقیهی: زیر پا گذاشتن ارزش ها انسان را به جایی نمی رساند

آیت الله فقیهی:
زیر پا گذاشتن ارزش ها انسان را به جایی نمی رساند
عضو جامعه مدرسین با اشاره به تلاش برخی برای مقابله با احکام الهی مانند حجاب گفت: اشتباه است که عده‌ای راه تقلید از غرب را در پیش بگیرند و اصول و ارزش‌های خود را رها کرده و پیرو فرهنگ بیگانه باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، به تفسیر آیه ۶۵ سوره بقره پرداخت و گفت: یکی از چیزهایی که در تورات وارد شده این است که روزی از جانب خداوند دستور آمد که روز شنبه تعطیل است و مردم باید در این روز درست از کار کشیده و به استراحت بپردازند؛ حضرت موسی(ع) نیز این موضوع را به قوم بنی‌اسرائیل اعلام کرد، اما این قوم پس از مدتی نافرمانی کرده و جلوی حکم خداوند ایستادند.

وی اضافه کرد: خداوند متعال نیز به سبب این نافرمانی آن‌ها را به بوزینه تبدیل کرد؛ حال در این مسأله اختلاف وجود دارد که آیا خداوند آن‌ها را تبدیل به بوزینه کرد و یا این‌که آن‌ها را به سبب تقلید کاری که انجام می‌دادند «قرده» خطاب کرده است.

آیت‌الله فقیهی با بیان این‌که نافرمانی گاهی از روی هوای نفس است و گاهی از لجاجت و ایستادگی در برابر حکم الهی نشأت می‌گیرد، ابراز داشت: این مسأله در جامعه امروزی نیز وجود دارد؛ گاهی مشاهده می‌شود که برخی افراد در مسأله حجاب لجاجت می‌ورزند، مانند کسانی که در خیابان انقلاب تهران کشف حجاب کرده و روسری را بر سر چوب قرار می‌دادند؛ این افراد با حکم الهی مقابله می‌کردند و مجازاتشان بسیار سنگین است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: این اشتباه است که عده‌ای راه تقلید از غرب را در پیش بگیرند و اصول و ارزش‌های خود را رها کرده و پیرو فرهنگ بیگانه باشند.

وی با اشاره به‌ ضرورت عبرت گرفتن از تاریخ پیشینیان افزود: جهان بشریت باید تجربه‌های تاریخی در همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را سرلوحه عمل خود قرار داده و عوامل شکست، پیروزی و رشد را از تجربه‌های آن‌ها استخراج کرده و بر اساس آن تصمیم‌گیری کند.

آیت‌الله فقیهی با بیان این‌که کسانی که می‌خواهند حکم خداوند را عوض کنند گناه بزرگی مرتکب می‌شوند، مطرح کرد: متأسفانه برخی اخیراً می‌گویند که در اسلام چیزی به‌عنوان حجاب وجود ندارد و یا صراحتاً اصل حجاب را منکر می‌شوند؛ باید گفت ممکن است که این افراد به حد کفر برسند، زیرا حکم صریح خداوند را تحریف می‌کنند.



آیت الله فقیهی: پایبندی به دستورات الهی مقدمه حل مشکلات انسان است

آیت الله فقیهی:
پایبندی به دستورات الهی مقدمه حل مشکلات انسان است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پایبندی انسان به دستورات الهی را مقدمه حل مشکلات دنیوی دانست و گفت: اگر انسان به عهد خود وفادار باشد، در مقابل نیز حق‌تعالی تمام عهدهای خود را انجام داده، مشکلات را برطرف و آبروی انسان را حفظ می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در سلسله جلسات معرفتی ماه رمضان که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، با اشاره به ظرفیت عظیم ماه رمضان برای خودسازی اظهار داشت: انسان در ماه رمضان باید روزه واقعی بگیرد، به گونه ای که زبان، چشم و تمام اعضای بدن روزه باشد و از تمام رذایل اخلاقی دوری کند تا بتواند خود را به درجات عالی برساند.

وی با بیان این که به نعمت‌های الهی همواره باید توجه کرد و آنها را به یاد داشت، گفت: هدف از خلقت دنیا این است که انسان مقام بلند کسب کرده، جایگاه خود را ارتقا بخشد و شخصیت معنوی پیدا کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: انسان برای رسیدن به شخصیت معنوی باید دستورات الهی را انجام دهد و به عهد و پیمانی که با خداوند بسته است، وفادار باشد تا محبت‌ خداوند بر بنده نازل شود.

وی با تأکید بر انجام دستورات الهی بیان کرد: انسان باید دستورات پروردگار خود را انجام دهد، چراکه دوستی با خدا یک‌طرفه نیست و از سوی بنده نیز باید به طرف او قدمی برداشته شود، هرچند ممکن است خطا و گناهی توسط انسان انجام شود، اما بایستی یاد خدا همیشه در برنامه انسان باشد.

آیت الله فقیهی پایبندی انسان به دستورات الهی را مقدمه حل مشکلات دنیوی دانست و تصریح کرد: اگر انسان به عهد خود وفادار باشد، در مقابل نیز حق‌تعالی تمام عهدهای خود را انجام داده، مشکلات را برطرف و آبروی انسان را حفظ می‌کند.

وی تأکید کرد: استجابت الهی برای کسی است که مطیع اوامر الهی باشد، هرچند خطا و اشتباهی از انسان سر بزند، اما برنامه او باید در مسیر یافتن حقیقت و رسیدن به اهداف الهی باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم لطف الهی را منوط به کیفیت بندگی دانست و گفت: لطف خدا خیلی زیاد است، اما این لطف منوط به بندگی انسان است، یعنی این‌گونه نیست که همیشه در مقابل مخالفت انسان، لطف الهی باشد، هرچند خداوند به نماز، روزه و اعمال بندگان نیازی ندارد اما دستورات الهی مانند نماز و روزه برای تکامل معنوی انسان است، حقیقت این ارتباط تکامل و توجه به معنویات و فاصله گرفتن انسان از هوای نفسانی است.

وی با تأکید بر ضرورت اطاعت از دستورات الهی بیان کرد: انسان باید دائما مطیع خداوند باشد و از کسی جز او ترس و واهمه نداشته باشد، اما متأسفانه کار برعکس است و انسان از همه جز پروردگار خود می‌ترسد.

آیت الله فقیهی در پایان با بیان این‌که انسان در مشکلات باید به خداوند متوجه باشد نه به خلق، اظهار داشت: انسان باید حل مشکلات خود را از خداوند بخواهد، در مراحل بعد مردم را وسیله بداند، نه این‌که از ابتدا به مردم مراجعه کرده و دعا برای اجابت را به آخرین مرحله واگذار کند، چراکه خداوند فکر و راه‌حل مشکلات را به بنده نشان می‌دهد.



آیت الله فقیهی:  شفاعت برای چه کسانی است ؟ 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
شفاعت برای چه کسانی است ؟
حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: دیده می شود که برخی سخنران ها می گویند هر چقدر که گناه انجام داده باشید، با یک قطره اشک برای امام حسین (ع) پاک می شود که این سخن بر خلاف جمع بین آیات و روایات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن فقیهی در جلسه تفسیر قرآن کریم که امروز در مسجد سلماسی برگزار شد به تفسیر آیه شریفه« واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا و لا یقبل منها شفاعه و لا یوخذ منها عدل و لا هم ینصرون» پرداخت.

توهمات بنی اسرائیل در باب شفاعت

آیت الله فقیهی در ابتدا با اشاره به تصور بنی اسرائیل راجع به شفاعت گفت: قوم بنی اسرائیل معتقد بودند که اجداد و اقوامشان در قیامت به دردشان می خورند و گناهانشان بوسیله شفاعت آنها بخشیده می شود. تصور دیگرشان هم این بود که وقتی در مقابل گناهی، گوسفندی قربانی کنند، از آنها پذیرفته خواهد شد. این آیه به آنها گوشزد می کند که چنین تصورات و توهماتی باطل اند.

شفاعت از عهده عده ای خاص بر می آید

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: البته این آیه شریفه را باید در کنار آیه  ۲۸ سوره مبارکه انبیاء قرار داد که می فرماید «هرگز احدی غیر از کسی که خدا از او راضی باشد شفاعت نکند.» بنا براین آیه شفاعت در قیامت وجود دارد اما کار هر کسی نیست.

چه کسانی شفاعت می شوند

عضو جامعه مدرسین در ادامه اظهار داشت: مسئله شفاعت مسئله بسیار مهمی است که ما در اینجا اجمالا به آن می پردازیم. شفاعت فقط برای کسانی انجام می گیرد که ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند و اشتباهات و خطاهایی هم در طول زندگی داشته باشند. بنابراین از مجموع آیات و روایات چنین برداشت می شود که شفاعت برای افرادی که مومن نیستند و عمل صالح ندارند صورت نمی گیرد.

حق الناس با شفاعت ادا نمی شود

آیت الله فقیهی در پایان با اشاره به لزوم ادای حق الناس در دنیا افزود: شفاعت فقط به حق الله تعلق دارد و حق الناس را در بر نمی گیرد. اینکه می گویند گریه و اشک برای اباعبدالله الحسین (ع) باعث شفاعت می شود صحیح است اما نه در حق الناس. چه اینکه امام حسین (ع) قبل از واقعه عاشورا به یاران خود فرمان دادند که اگر کسی حق الناس بر عهده دارد برود و آن را ادا کند.

اشتباه برخی سخنرانان مذهبی

عضو جامعه مدرسین در پایان با  انتقاد از برخی سخنرانان مذهبی اظهار داشت: متاسفانه برخی از آقایان در سخنرانی های خود می گویند هر چقدر که گناهکار باشی با یک قطره اشک برای سیدالشهدا (ع) بخشیده خواهی شد. این حرف صحیحی نیست و از مجموع آیات و روایات ما چنین مطلبی برداشت نمی شود.



تصاویر جلسه تفسیر قرآن آیت الله فقیهی مسجد سلماسی

تصاویر جلسه تفسیر قرآن آیت الله فقیهی



آیت الله فقیهی:  مستکبرین هیچگاه قلوبشان خاشع نخواهد شد 

آیت الله فقیهی:
مستکبرین هیچگاه قلوبشان خاشع نخواهد شد
حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: افرادی که می گویند فعلا بگذارید خوش باشیم و روحیه ای استکباری دارند هیچگاه قلوبشان خاشع نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن فقیهی در جلسه تفسیر قرآن که امروز در مسجد سلماسی قم برگزار شد، به تفسیر آیه شریفه « الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَیْهِ رَاجِعُونَ پرداخت.

علامت خاشعین

استاد حوزه علمیه قم در ابتدا با اشاره به نکاتی از جلسه تفسیر روز گذشته بیان داشت: تمسک جستن به نماز و صبر برای غیر خاشعین سنگین و سخت است. اما انسانهای خاشع چه کسانی هستند؟ چه کسانی با خداوند ارتباط دارند در حالی که قلوبشان خاشع است؟ علامت خشوع الهی این است که هر کس ببیند در مورد معاد چه فکری می کند. آنهایی که معاد را قبول ندارند قلوبشان خاشع نیست. طبق این آیه شریفه خاشعین کسانی اند که یقین دارند (یا احتمال قوی می دهند) که با پروردگارشان ملاقات می کنند.

اعتقاد به قیامت نشانه خشوع

عضو جامعه مدرسین در ادامه اظهار داشت: افرادی که می گویند فعلا بگذارید خوش باشیم و روحیه ای استکباری دارند هیچگاه قلوبشان خاشع نخواهد شد. هر کسی باید به گنجینه دل خود رجوع کند و ببیند اعتقادش به قیامت و چگونه است. اگر اعتقادش را عمیق یافت بداند که مصداق خاشعین است وگرنه باید فکری به حال خود کند.

حقیقت اعمال

آیت الله فقیهی در ادامه با اشاره به حقیقت اعمال گفت: اگر ظرف آبی را در مقابل ما بگذارند و ما یقین داشته باشیم که آن ظرف حاوی زهر است هرگز فکر خوردن آب درون ظرف را هم نمی کنیم. حتی اگر احتمال دهیم که زهر در ظرف وجود دارد، بازهم لب به آن نخواهیم زد. اگر نسبت به گناهان اصرار داریم بدانیم که باور و اعتقادمان نسبت به قیامت دارای مشکل است.

حق الناس، گناهی نا بخشودنی

این استاد حوزه علمیه افزود: در بین گناهان باید توجه ویژه ای به حق الناس داشت. غیبت و تهمت از گناهان کبیره هستند. شایعه پراکنی هم همینطور، حتی اگر صحیح هم باشد غیبت است و درغیر اینصورت تهمت است. باید کاری کنیم که خدا باورمان شود و باید از مرحله زبانی عبور کنیم. هر چقدر به زبان گفتیم خدا و در عمل کار شیطانی و نفسانی کردیم بس است.

رفاقت با خدا نتیجه خشوع

وی بیان داشت: کسی که خاشع است عبادتش با بقیه فرق می کند. وضویش با دیگران متفاوت است، سجاده پهن کردن و اذان و اقامه گفتنش هم با دیگران فرق دارد. فرد خاشع با خدا عشق بازی می کند و به دنبال زودتر تمام کردن نماز و اذکار نیست. چون خود را در محضر خدا می بیند و در حال گفتگوی با او. چه کسی از هم صحبتی با بهترین رفیقش خسته می شود؟ خوشا به حال آنهایی که بهترین رفیقشان خداست.



روزه به انسان اراده می بخشد 

عضو جامعه مدرسین حوزه:
روزه به انسان اراده می بخشد
حوزه/ در برخی از روایات، از صبر به روزه هم تعبیر شده است. اینکه می فرمایند روزه سپری در برابر آتش است، به این دلیل است که روزه به ما اراده می بخشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله محسن  فقیهی در جلسه تفسیر قرآن  که امروز  در مسجد سلماسی قم برگزار شد، به تفسیر آیه شریفه «واستعینوا بالصبر والصلوه و انها لکبیره الا علی الخاشعین» پرداخت.

درگیری انسان با هواهای نفسانی

استاد حوزه علمیه قم در ابتدا با اشاره به دشواری ایستادگی در برابر هوای نفس بیان داشت: برای هر عمل صالح و دستیابی به تقوای الهی باید از نماز و صبر یاری جست. انسان دارای هوای نفس است و هواهای نفسانی انسان را بطور طبیعی به سمت مادیات متمایل می کنند و سخت است که انسان از اینگونه تمایلات دست بردارد. لذا خیلی ها برای رسیدن به لذات دنیوی هر نوع گناهی را مرتکب می شوند، اما آیا راهی برای مقاومت در برابر خواسته های نفس وجود دارد؟.

نماز، کلید رهایی از دام نفس

عضو جامعه مدرسین  در ادامه اظهارداشت: از این آیه شریفه چنین بر می آید که در زمان فشار هواهای نفسانی و گناهان، انسان باید به نماز برخیزد. زمانی که خلوتی پیش آمد و شرایط گناه فراهم شد و لذات و شهوات هجوم آوردند، باید برخاست و وضو گرفت و از نماز یاری طلب نمود. بعد از نماز هم از خدا خواست که مرا یاری بفرما تا به نافرمانی تو دچار نشوم.

صبر، زمینه دوری از گناه

آیت الله فقیهی در ادامه با اشاره به اهمیت صبر در برابر معصیت گفت: نکته دیگر موجود در این آیه مسئله صبر است. وقتی که زمینه گناه فراهم می شود، باید آن را به تاخیر انداخت و به صبر تمسک نمود. فرموده اند در کارهای خیر و نیک عجله کنید و از یکدیگر سبقت بگیرید، اما کارهای زشت و ناپسند را باید به تاخیر انداخت. چون این صبوری و تاخیر باعث می شود که هجوم گناهان دفع گردد.

روزه سپری در برابر آتش

این استاد حوزه علمیه قم افزود: در برخی از روایات، از صبر به روزه هم تعبیر شده است. اینکه می فرمایند روزه سپری در برابر آتش است، به این دلیل است که روزه به ما اراده می بخشد. وقتی در طی ماه رمضان در پاسخ به خواسته نفس برای خوردن و آشامیدن پاسخ منفی می دهیم، آنگاه اراده ای قوی خواهیم داشت و اگر این پاسخ منفی به سایر خواسته های نفس هم داده شود، کم کم در برابر گناهان صاحب اراده ای قوی خواهیم شد.

خشوع، عامل آسانیِ تمسک به نماز و صبر

وی بیان داشت: در ادامه آیه شریفه می فرماید «… و انها لکبیره الا علی الخاشعین» تمسک جستن به نماز و صبر در برابر مشکلات و هجوم هواهای نفسانی و گناهان، امری بسیار دشوار است، مگر برای آنها که قلب خاشعی داشته باشند. البته خشوع با خضوع فرق می کند. خضوع به معنای احترام نمودن ظاهری است، اما خشوع یعنی ارادت قلبی داشتن  و تمسک به نماز و صبر برای همه دشوار است مگر کسانی که در برابر خداوند متعال قلبی خاشع دارند.



آیت الله فقیهی: ظالمان از طریق سرگرم کردن مردم به خوش گذرانی حکومت می کنند

آیت الله فقیهی:
ظالمان از طریق سرگرم کردن مردم به خوش گذرانی حکومت می کنند
عضو جامعه مدرسین با بیان ظالمان از طریق سرگرم کردن مردم به خوش گذرانی حکومت می کنند، گفت: حکومت های ظالم برای رسیدن به اهداف خود سعی می کنند مردم را به شهوت‌رانی مشغول کنند تا دیگر به دنبال مسائل سیاسی نباشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، به تفسیر آیه ۴۹ سوره بقره پرداخت و گفت: خداوند در این آیه شریفه به بنی اسرائیل می آموزد که برای بهره مندی از خوشی های دنیوی باید به دوران پر از ظلم فرعونیان توجه کنند تا لذت آزادی را چشیده و شکر آن را به جا آورند.

وی افزود: انسان برای این که بتواند از زندگی خود لذت بیشتری ببرد در عرصه مادیات باید یا به افراد پایین دست خود توجه کند و یا گذشته خود و دورانی که در سختی زندگی می کرد را به یاد آورد تا قدر نعمت ها و رفاه کنونی خود را بیشتر بداند.

وی با بیان این که نجات از سلطه ظالمان یکی از بزرگ ترین نعمت های الهی است، ابراز کرد: گاهی برخی می گویند این انقلاب چه فایده ای دارد، باید در پاسخ گفت که یکی از فواید این انقلاب مقدس رهایی از سلطه ستمگران و استعمارگران بوده است.

آیت الله فقیهی اضافه کرد: قبل از انقلاب، رییس این مملکت دست به سینه در مقابل آمریکا می ایستاد، اما مشاهده می کنیم که پس از انقلاب اسلامی با اقتدار در برابر آمریکا ایستاده اند و صراحتاً می گویند «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند»؛ امروزه باید همه ما قدر آزادی خود را بدانیم و برای آن ارزش قائل شویم.

وی در ادامه با بیان این که سلطه گران و ظالمان به تنهایی نمی توانند کار به جایی ببرند، ابراز داشت: ظالمان زمانی می توانند ظلم کنند که گروه یا گروه هایی گرد آن ها جمع شده و آن ها را در این کار چه به صورت مادی و چه به صورت معنوی یاری کنند.

آیت الله فقیهی با بیان این که فلسفه حفظ حکومت های ظلمانی، سرگرم کردن مردم به مسائل رفاهی و خوش گذرانی است، افزود: حکومت های ظالم برای این که به آسانی بتوانند حکومت کنند مردم را به شهوت رانی و فساد مشغول می کنند تا دیگر به دنبال مسائل سیاسی نباشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: این روش سبب می شود تا جوانانی که باید علیه ظلم قیام کنند مشغول شهوت‌رانی شده و اعتراضی به ظلم های پیرامون خود نداشته باشند.

وی با تأکید بر این که حکومت های فاسد غربی برای رسیدن به اهدافشان فحشا و منکرات را تبلیغ می کنند، مطرح کرد: آن ها این کار را انجام می دهند تا جوانان را از ارزش های انقلابی، جهاد و مقابله با حکومت های ظالم بازدارند.

آیت الله فقیهی عنوان کرد: متأسفانه این مسأله یعنی مشغول کردن جوانان به انحرافات اخلاقی گاهی در جامعه ما نیز دیده می شود که باید آن را از طریق ازدواج به موقع جوانان مدیریت و کنترل کرد.



آیت‌الله فقیهی: مفسدان اقتصادی در ملأ عام مجازات شوند

یت‌الله فقیهی:
مفسدان اقتصادی در ملأ عام مجازات شوند
عضو جامعه مدرسین تأکید کرد: اگر در جامعه امروزی نیز کسانی که مفاسد اقتصادی و جرم‌های بزرگ مرتکب می‌شوند را در ملأعام مجازات کنند بسیاری از انحرافات اصلاح خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، به تفسیر آیه ۵۰ سوره بقره پرداخت و گفت: انسان باید همه نعمت‌های الهی و یا خدمات مردم را به یاد داشته باشد و آن‌ها را مورد فراموشی قرار ندهد؛ به‌عبارت‌دیگر انسان‌ها باید بدی‌ها را فراموش کرده و خوبی‌ها را چه از جانب خداوند و چه از جانب مردم در نظر داشته باشد.

وی با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که «مردم را مأیوس نکنید» ابراز کرد: این سخن به معنای آن است که مردم باید نسبت به آینده امید داشته باشند و امید هم محصول آن است که ما از وضع کنونی خود راضی باشیم.

آیت‌الله فقیهی با اشاره به بخشی از آیه مذکور اظهار داشت: خداوند فرعونیان را جلوی انظار بنی‌اسرائیل در رود نیل غرق کرد تا از سرانجام بد طغیان گران درس عبرت بگیرند، بر این اساس یکی از مباحث مهم در اسلام این است که برخی از حدود شرعی را باید در انظار عمومی انجام داد تا مردم از آن درس عبرت بگیرند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر در جامعه امروزی نیز کسانی که مفاسد اقتصادی و جرم‌های بزرگ مرتکب می‌شوند را در ملأعام مجازات کنند بسیاری از انحرافات اصلاح خواهد شد؛ البته ناگفته نماند که این کار مخصوص جرایم بزرگ است، نه این‌که با این کار آبروی کسانی که گناهان کوچک مرتکب شده‌اند را ببریم.

وی اضافه کرد: در اسلام دستوراتی وجود دارد که اگر به آن‌ها عمل شود کشور به گلستان تبدیل خواهد شد، اما متأسفانه بنابر دلایل مختلف دیده می‌شود که مشاهده می‌شود که برخی در کشور «نؤمِن ببعضٍ و نکفر ببعض» عمل می‌کنند.

آیت‌الله فقیهی با انتقاد از عملکرد صداوسیما تصریح کرد: برخی فیلم‌ها و سریال‌هایی که ساخته می‌شود ترویج فساد می‌کند؛ در کشور اسلامی نباید فیلم ها و سریال هایی پخش شود که هنجاری دینی را زیر پا گذاشته و فرهنگ های نادرست را ترویج دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر توجه صداوسیما به مبانی و دستورات اسلامی ابراز داشت: باید دانشگاهی تأسیس شود که جوانان متدین در آن تحصیل کرده و هنرمند شوند تا بتوانند محتواهای اسلامی تولید کنند و فیلم‌هایی بسازند که متناسب با کشور اسلامی باشد.

وی تأکید کرد: صداوسیما نباید مسائلی مانند بدحجابی را فرهنگ تبدیل کند چرا که در این صورت بدیهی است که تبلیغ علما و روحانیون اثرگذار نخواهد بود.



آیت الله فقیهی: حضور رهبر در جامعه مانع فتنه انگیزی می شود

آیت الله فقیهی:
حضور رهبر در جامعه مانع فتنه انگیزی می شود
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: رهبر جامعه باید در کنار مردم باشد و همیشه حضور داشته باشد تا عرصه برای فتنه انگیزان باز نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، به تفسیر آیه ۵۱ و ۵۲ سوره بقره پرداخت و گفت: حضرت موسی(ع) برای اخذ تورات از جانب خداوند ۴۰ شب از قوم بنی‌اسرائیل کناره‌گیری کرد و به کوه طور رفت و در آن جا مشغول عبادت شد؛ مردم در این مدت در آیین موسی(ع) شک کردند و دوباره به آیین قبلی‌ خود که گوساله‌پرستی بود بازگشتند.

وی افزود: در حقیقت این یک آزمایش برای قوم بنی‌اسرائیل بود که آثار بسیاری داشت؛ یکی از این آثار رسوا شدن فتنه انگیزان و منافقانی همچون سامری بود.

آیت‌الله فقیهی خاطرنشان کرد: هنگامی‌که حضرت موسی(ع) به قوم خود بازگشت و تورات را از جانب خداوند آورد، مردم دوباره از او پیروی کردند و خداوند آن‌ها را مورد عفو قرار داد؛ بر این اساس رهبر جامعه باید در کنار مردم باشد و همیشه حضور داشته باشد تا عرصه برای فتنه انگیزان باز نشود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: این که انسان نان به نرخ روز خور باشد و مبنای محکمی نداشته باشد در حقیقت به خودش ظلم کرده است و بنی‌اسرائیل این‌چنین افرادی بودند و خداوند گرچه آن‌ها را مورد عفو قرار داد، اما آن‌ها را ظالم خطاب کرده است.

وی با اشاره به این که بنابر قول عارفان الهی عدد ۴۰ یک ویژگی خاصی دارد، ابراز داشت: عرفا به انسان‌هایی که بخواهند متخلق به آداب شایسته شوند و یا بخواهند از برخی رذائل اخلاقی فاصله بگیرند توصیه می‌کنند که ۴۰ روز آن عمل را انجام داده و یا از آن پرهیز کنند، زیرا این کار سبب می‌شود انجام یک عمل و یا ترک آن برای انسان به ملکه تبدیل شود.

آیت‌الله فقیهی با بیان این که شرک به دو نوع جلی و خفی تقسیم می‌شود، افزود: متأسفانه اکثر مردم به شرک خفی دچار هستند؛ به‌عنوان‌مثال برای برآورده شدن نیازهایشان بیشتر به دست مردم چشم می‌دوزند به جای این که به خداوند امیدوار باشند؛ بنابراین انسان در این ماه مبارک باید با خودسازی و تقواپیشگی قلب خود را از انواع شرک‌ها پاک کند./۸۴۱/پ۲۰۲/ق