گزارشی از فعالیت موسسه فقهی دارالثقلین امام عصر(عج) 


گزارشی از فعالیت موسسه فقهی دارالثقلین امام عصر(عج) 

گزارشی از فعالیت موسسه فقهی دارالثقلین امام عصر(عج)

 

🔹حوزه/ موسسه فقهی دارالثقلین امام عصر(عج) از سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده و ۱۱ دوره از برگزاری آن می گذرد و تاکنون هزار و ۹۰۰ طلبه در این ۱۱ دوره در این موسسه به تحصیل پرداخته اند. این موسسه تحت اشراف آیت الله فقیهی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،  موسسه دارالثقلین مرکزی است که جهت تربیت طلاب جوان و پرورش آنان جهت رسیدن به ملکه اجتهاد فعالیت می‌نماید. موسسه فقهی دارالثقلین امام عصر(عج) از سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده و ۱۱ دوره از برگزاری آن می گذرد و تاکنون هزار و ۹۰۰ طلبه در این ۱۱ دوره در این موسسه به تحصیل پرداخته اند. این موسسه تحت اشراف آیت الله فقیهی قرار دارد.

 

🔹طلاب برای گذراندن درس خارج فقه به این موسسه وارد می شوند و طلابی که وارد سطح ۴ حوزه می شوند می توانند ثبت نام کنند، همچنین سیاست مرکز مدیریت حوزه های علمیه واگذاری امتحانات شفاهی به موسسات بوده که موسسه فقهی دارالثقلین امام عصر(عج) از نخستین موسساتی بوده که حق برگزاری این امتحانات شفاهی را اخذ و یک دوره آن را برگزار کرده است، علاوه بر این در زمان پذیرش طلاب از آن ها آزمون ورودی گرفته می شود تا طلابی که صلاحیت آن ها محرز شده، جذب شوند.

 

🔹در این موسسه دوره هایی که برگزار می شود ۴ ساله بوده و برای سال تحصیلی ۹۸-۹۷ حدود ۵۰۰ نفر از طلاب در این موسسه ثبت نام کرده اند و هدف این مرکز «تربیت فقهای شایسته و مجتهدان آگاه به مقتضیات زمان» و همچنین «فراهم آوردن زمینه های لازم برای پژوهش در اصول و فقه» است.

در برخی مواقع پژوهش ها به صورت منظم و نظام مند از طلاب مطالبه نمی شود و این سبب می شود آنطور که باید نتوان از ظرفیت طلاب در پیشبرد اهداف و بهبود پژوهش های فقهی استفاده کرد و به همین دلیل موسسه دارالثقلین حضور و غیاب طلاب و برنامه های آموزشی و پژوهشی را به صورت جدی دنبال می کند.

 

حضور  طلاب در جلسات اصول و خارج فقه آیت الله فقیهی

 

🔹آیت الله فقهی ۴۰ سال است که به تدریس دروس حوزوی مشغول بوده و یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به شمار می آید؛ وی از ۲۰ سال گذشته آغاز به تدریس درس خارج فقه کرده است و کتاب های تقریرات وی نیز در سال های آتی به چاپ خواهد رسید، همچنین وی در کنار دروس خارج فقه، درس تفسیر و حدیث را نیز ارائه می دهند و این دروس بر اساس ۴۰ حدیث امام خمینی(ره) تقریر می شود که طلاب از این درس به صورت چشمگیری استقبال به عمل می آورند.

 

🔹دروسی مانند آیات الاحکام، روش تحقیق و فقه مقارن و رجال،  تبیین اصطلاحات فقه و اصول،قواعد اصول و فقه، فلسفه فقه، روش استنباط,، مکاتیب و مناھیج اجتهاد وغیرہ به عنوان دروس جنبی در این موسسه ارائه می شود، در کنار این دروس نشست های علمی نیز توسط اساتید برجسته یک بار در ماه و در موضوعات مختلف برگزار می شود.

 

🔹هر طلبه برای پیشبرد اهداف پژوهشی موظف است در هر ماه یک مقاله به موسسه ارائه دهد و در نهایت مقالات برتر در سایت موسسه درج می شود، همچنین مجله درون موسسه حاوی مقالات طلاب در سال آینده به چاپ می رسد.

موسسه دارالثقلین امام عصر(عج) برنامه های فرهنگی مانند برگزاری مراسمات مذهبی در مناسبت های مختلف برگزار می کند که در این برنامه ها شخصیت های برجسته دینی و سیاسی حضور پیدا می کنند.

 

گسترده تر شدن فعالیت های آموزشی از سال آینده

 

🔹بخش های آموزشی موسسه دارالثقلین از سال آینده به صورت گسترده تر کار خود را ادامه خواهد داد و در کنار دروس جنبی دروس تخصصی فقه و اصول برگزار می شود که شامل رشته های «فقه و اصول تخصصی» و «فقه و خانواده» و همچنین گرایش «کلام» و گرایش «تبلیغ» است.

دانش طلاب در هر ترم در قالب امتحان هایی مورد سنجش قرار می گیرد و دی ماه و خرداد ماه هر سال زمان برگزاری این امتحانات است، همچنین هر ساله از طلاب سنجش کلی به عمل می آید تا ضعف ها و قوت های آنان مشخص و بر اساس آن برنامه های آموزشی تدوین شود.

 

 

 

🔹علاوه بر دو سایت اینترنتی، فعالیت های این موسسه در پیام رسان های تلگرام، ایتا و سروش نیز فعالیت های آموزشی به طلاب اطلاع رسانی می شود، همچنین صوت و تقریرات دروس خارج فقه و اصول و تفسیر و حدیث آیت الله فقیهی در سایت مدرسه فقاهت که مهم ترین سایت برای پوشش دروس خارج فقه و اصول است، قرار می گیرد.

موضوع مقاله های ارائه شده از سوی طلاب توسط اعضای هیئت علمی موسسه و بر اساس نیازهای روز انتخاب می شود، همچنین در نشست های علمی موضوعاتی تعیین می شود که به عنوان مسائل داغ روز مطرح هستند و از جمله آن ها می توان به «دلایل جواز موسیقی در مراسمات» اشاره کرد؛ در مجموع پرداختن به مسائل روز و اکتفا نکردن به موارد سنتی حاکم در حوزه از برنامه های موسسه فقهی دارالثقلین امام عصر(عج) است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *