مصاحبه آیت الله فقیهی پیرامون شخصیت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی


مصاحبه آیت الله فقیهی پیرامون شخصیت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی

,

✅مصاحبه آیت الله فقیهی پیرامون شخصیت آیت الله صافی گلپایگانی مدظله العالی

🔹آیت‌الله محسن فقیهی درباره‌ی شخصیت حضرت آیت‌الله العمظمی صافی گلپایگانی گفت: برای درک شخصیت این مرجع عالی‌قدر جهان اسلام، باید با توجه به جهات مختلف و مقامات علمی، معنوی، سیاسی و اجتماعی ایشان صحبت کرد. ایشان در خانواده‌ای متولّد شدند که مادری فاضله و باتقوا و پدری بزرگوار در آن خانواده سرپرستی فرزندان را به‌عهده داشته‌اند. پدرشان ـ مرحوم حضرت آیت‌الله محمد جواد صافی ـ از شخصیّت‌های مبرّز آن زمان بوده و دارای تألیفات، اشعار و خصوصیات اخلاقی نیکو و در منطقه گلپایگان به عنوان شخصیتی محترم، مورد توجه مردم بودند و از لحاظ غیرت دینی، امر به معروف و نهی از منکر و دفاع از ولایت و مهدویت زبان‌زد بوده‌اند.

➖تأثیر پذیری آیت‌الله صافی گلپایگانی از آیت‌الله بروجردی

🔹استاد عالی حوزه‌ی علمیه در مورد تأثیر پذیری آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی از آیت‌الله العظمی بروجردی افزود: آیت‌الله صافی گلپایگانی از نظر علمی، مورد تربیت حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی قرار گرفت و از جهات مختلف مورد مشاوره این شخصیت بودند و ایشان به قدری به آیت‌الله العظمی صافی علاقه‌مند شد که ایشان را در گروه استفتاء خودشان قرار دادند؛ این گروه کسانی بودند که در کنار آیت‌الله العظمی بروجردی، مسائل فقهی، اصولی و مستحدثه را بررسی می‌کردند. از همین‌رو می‌توان به این نکته اشاره داشت که نظرات فقهی، اصولی و رجالی آیت‌الله صافی گلپایگانی در استفتائات آیت‌الله العظمی بروجردی نقش پر رنگی داشت و مورد توجه این مرجع عظیم شیعه بود. شخصیت آیت‌الله العظمی صافی به قدری در کنار آیت‌الله العظمی بروجردی، ترقّی و تکامل پیدا کرد که وقتی اشکالاتی از کشورهای مختلف راجع به تشیّع، مهدویت و مسائل مختلف اسلامی، اتّفاق می‌افتاد و نامه‌هایی نوشته می‌‌شد، آیت‌الله العظمی بروجردی به ایشان امر می‌فرمودند که شما جواب اشکالات را بگویید. وقتی که آیت‌الله العظمی صافی مقاله‌ای در جهت ردّ شبهاتی که در مجلاّت عربی بیان شده بود، نوشتند مرحوم آیه الله العظمی بروجردی فرمودند: بهترین جوابی است که شما دادید.

➖قلم شیوا و دقّت نظر فوق‌العاده‌ای آیت الله صافی

🔹عضو جامعه مدرسین درمورد دفاع آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی از عرصه‌ی مهدویت اظهار داشت: از آنجایی‌که آیت‌الله العظمی صافی از همان زمان ـ نیم قرن قبل ـ قلم شیوا و دقّت نظر فوق‌العاده‌ای داشتند، آیت‌الله العظمی بروجردی ایشان را جهت پاسخ‌گویی به شبهات انتخاب کرده بود، ضمن اینکه به ایشان دستور دادند که کتابی راجع به مهدویت بنویسند که نام این کتاب سه جلدی «منتخب الاثر» است و به شبهاتی پاسخ داده است که در مقالات و مجلات کشورهای مختلف، درباره مهدویت مطرح شده می‌شد و این کتاب مورد استقبال عموم مراجع، علما، بزرگان و شخصیت‌ها قرار گرفت. مرحوم آقا بزرگ تهرانی در مورد اینن کتاب می‌نویسد بهترین کتابی که راجع به امام زمان (عج) نوشته شده است، کتاب «منتخب الاثر» می‌باشد. آیت‌الله شهید مطهری نیز در سخن‌رانی‌هایشان به این کتاب مراجعه می‌کردند و مردم را هم تشویق می‌نمودند که کتاب مذکور را حتماً بخوانند.

➖ایشان دارای تألیفات متعددی، در علوم و تخصص‌های مختلفی هستند

🔹آیت‌الله فقیهی درمورد آثار و کتب آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی بیان کرد: شخصیت حضرت آیت‌الله العظمی صافی را از جهات مختلفی باید لحاظ کرد؛ یک جهت این است که ایشان دارای تألیفات متعددی، در علوم و تخصص‌های مختلفی هستند؛‌ ایشان در رابطه با فقه، کتاب چهار جلدی «فقه الحجّ» کتاب سه جلدی «الصلاه» کتاب فقهی «فقه الخمس» کتاب سه جلدی اصولی «بیان الاصول» را نوشته‌اند. از سایر کتاب‌های ایشان می‌توان به کتاب‌هایی که در ادامه عرض می‌کنم، اشاره داشت: کتاب سه جلدی «به سوی آفریدگار» که درباره توحید، اثبات خداوند و عقاید است؛ کتاب «الهیات در نهج البلاغه» ایشان در این کتاب جملاتی را از نهج‌البلاغه بیان کردند که راجع به عقاید و توحید است؛ کتاب «پرتوی از عظمت امام حسین علیه‌السّلام» که در رابطه با امام حسین است؛ کتاب «مع الخطیب» را نیز جهت دفاع از حریم ولایت نوشته‌اند و به زبان‌های مختلفی هم ترجمه شده است و در تیراژ بالایی هم در کشورهای عربی چاپ و پخش شد.
@mohsenfaghihi

➖دفاع عملی آیت الله صافی از حریم ولایت
🔹وی ادامه داد: یکی از خصوصیات این مرجع بزرگوار، دفاع ایشان از حریم ولایت است؛ در هر کجا بحثی یا اشکالی راجع به ولایت امام زمان، امام حسین و نیز سایر ائمه علیهم السّلام وجود داشته باشد، ایشان دفاع عملی می‌کنند. ایشان پیام‌های دقیق و عمیقی را به مناسبت‌های مختلف برای ائمه علیهم‌السّلام یا برای جریانات مختلف صادر می‌فرمایند و لازم است که این پیام‌ها مورد توجه مردم قرار گیرد.

🔹ایشان کتاب «شهید آگاه» را نیز تألیف فرموده‌اند. این کتاب، از بهترین کتاب‌هایی است که در رابطه با ابا عبدالله الحسین تألیف شده است. به‌یاد دارم زمانی هجمه شدیدی به ولایت شد و مثلاً کتاب‌هایی ذیل این موضوع که آیا امام حسین می‌دانسته است که در کربلا شهید می‌شود یا خیر، نوشته شد. در همان زمان، آیت‌الله العظمی صافی کتاب «شهید آگاه» را نوشتند و به بسیاری از هجمه‌ها، پاسخ دادند.

توجه ویژه به جوانان و پاسخگو بودن به آنها

ایشان کتابی جهت پاسخ به سؤالات جوانان نوشته‌اند و در آن به سؤالات جوانان، پاسخ داده‌اند. به‌یاد دارم روزی در مشهد خدمت ایشان مشرّف شدم و دیدم دختر خانمی نامه‌ای را در مورد ضرورت حجاب به ایشان نوشته بود و سوال کرده بود که چرا این مقدار راجع به حجاب پافشاری شود. ما ازآنجایی‌که این نامه همراه با توهین‌هایی بود، به آیت‌الله العظمی صافی عرض کردیم این نامه را مورد توجه و اعتنا قرار ندهید اما ایشان دست به قلم بردند و شروع کردند به جواب دادن به آن نامه که ما تعجب کردیم؛ ایشان با این سنّشان، با این حالشان، با اینکه زیر بغل‌هایشان را می‌گیرند تا راه بروند؛ امّا دیدیم خیلی سریع، جواب نامه را نوشتند که من یادم هست همان موقع جواب این نامه، در روزنامه چاپ شد. لذا مکرر دیده‌ایم که این شخصیت بزرگوار، نسبت به جوان‌ها توجه دارند. ایشان واقعاً مدافع اهل بیت و سرباز واقعی امام زمان می‌باشند؛ هم‌چنین از نظر علمی نیز می‌توان به اشکالات و تقریراتی که ایشان در سال‌های شرکت‌شان در درس آیت‌الله العظمی بروجردی نوشته‌اند، استناد کرد و همه‌ی اینها، کاشف از علمیت فوق العاده و دقت نظر این مرجع بزرگوار است.

➖آیت‌الله صافی نقش بسیاری در بُعد سیاسی قبل از انقلاب داشتند

🔹آیت‌الله فقیهی در مورد شخصیت سیاسی آیت‌الله العظمی صافی افزود: مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی احترام تمام علماء و مردم بود و آیت‌الله العظمی صافی نیز ـ با اینکه در آن زمان سنّ بالایی هم نداشتند ـ در خدمت آن مرجع اعلی، مشاور بودند و در حقیقت ایشان پرورش‌یافته آن شخصیت بزرگوار و مرجع اعلی هستند. در مسائل سیاسی که از سال ۴۲ که جرقه‌ی انقلاب زده شد، این شخصیت بزرگوار در کنار مرحوم آیه‌الله العظمی گلپایگانی، مسائل علمی و سیاسی را رصد می‌کردند و بیانیه‌هایی که صادر می‌شد، با تقریر این مرجع بزرگوار بود. حضرت آیت‌الله العظمی صافی نقش زیادی در بُعد سیاسی قبل از انقلاب داشتند؛ بعد از انقلاب نیز مرحوم امام ایشان را برای تدوین قانون اساسی انتخاب کردند و ایشان در تدوین قانون اساسی نقش فعالی داشتند.

➖اعتدال در سیاست، انتقاد از روی دقت و دلسوزی

🔹استاد برجسته‌ی حوزه‌ی علمیه در مورد فعالیت آیت‌الله العظمی صافی در شورای نگهبان گفت: مرحوم امام می‌فرمودند که: ایشان باید اشراف داشته باشند به شورای نگهبان، لذا بعد از مسئله تدوین قانون اساسی، مرحوم امام، ایشان را منصوب کردند به عنوان عضو شورای نگهبان و ایشان ۸ سال در شورای نگهبان بودند و اشراف کامل به شورای مذکور داشتند و این هشت سال، دبیر شورای نگهبان، این مرجع بزرگوار بودند. وقتی این شخصیت بزرگوار در شورای نگهبان بودند؛ مراجع قم و امام راحل، خیا‌‌ل‌شان راحت بود که قانونی خلاف اسلام تصویب نخواهد شد. ایشان یک حالت اعتدال در بُعد سیاسی داشته‌اند و همه اساتید و مراجع با مواضع ایشان، موافق هستند و احترام ویژه‌ای برایشان قائل هستند؛ چون می‌دانند این شخصیت بزرگوار، اگر فرمایشی داشته باشند، از روی دقّت و دلسوزی است و ایشان نسبت به انقلاب و نظام، ایمان دارند و تضعیف نظام را حرام می‌دانند و در عین حال توصیه‌هایی هم به مقامات دارند که از سر دلسوزی و محبّت است.

➖از نظر آیت الله صافی کرامت هر شخصی با میزان خدمت او به جامعه و مردم سنجیده می شود

🔹آیت‌الله فقیهی در مورد شخصیت معنوی آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی عنوان کرد: ایشان از جهات معنوی فوق‌العاده هستند؛ شما ببینید برای بعضی از بزرگان، کرامت، زیاد نقل می‌کنند و می‌گویند که: این کرامت برای این شخصیت هست، مکاشفه داشته، کرامت داشته است، حضرت آیت‌الله العظمی صافی می‌فرمودند: کرامت هر شخص، به خدماتی است که به مردم می‌کند، اینکه برای یک شخصی خواب ببینند که چنین و چنان بود یا برایش مکاشفه‌ای حاصل شد، این‌ها کرامت نیست، کرامت آن است که شما ببینید، این شخص چه خدمتی به جامعه و مردم کرده است؛ لذا، ایشان نسبت به محرومین خیلی توجّه ویژه‌ای دارند. هم‌چنین دفتر ایشان یک گروه تبلیغی دارد که آن گروه تبلیغی در ایام تبلیغ، در مناطق محروم کشور، جایی که هیچ کس نمی‌رود و مشکلات دارد با هزینه ایشان می‌روند و آنجا تبلیغ می‌کنند.

➖آیت‌الله فقیهی درباره‌ی سازده‌زیستی آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی ادامه داد: یکی از خصوصیات ایشان، ساده زندگی کردن ایشان است.

🔹ایشان زاهد به معنای واقعی هستند/ زندگی و بیت آیت الله صافی از سادگی و بی آلایشی برخوردار است
اگر زندگی ایشان را شما ببینید، حتی زمانی که در شورای نگهبان بودند و منزل‌های خیلی وسیع و عالی را در تهران، به ایشان پیشنهاد می‌کردند که این منزل‌ها در اختیار شما باشد، ایشان می‌فرمود: هیچ نیازی به منزل ندارم، و هیچ منزلی را قبول نکردند و حاضر نشدند که در این منازل وارد بشوند و زندگی ساده خودشان را تغییر ندادند و از امتیازات شورای نگهبان را نپذیرفتند. در قم هم یک زندگی ساده، معمولی و یک منزل متوسّط دارند، و زاهد به معنای واقعی، ایشان هستند و من باید بگویم که بیت و دفتر ایشان هم از این سادگی و بی آلایشی، برخوردار است و هیچ نقطه ابهامی در آنها وجود ندارد.

➖احترام ویژه آیت الله صافی به سادات

🔹استاد سطح عالی حوزه‌ی علمیه‌ی قم در مورد تواضع آیت‌الله صافی گلپایگانی گفت: بنده بارها شاهد تواضع ایشان در موارد مختلف بوده‌ام و ایشان احترام ویژه‌ای برای سادات قائل هستند، وقتی یک سیّد وارد مجلس ایشان می‌شود؛ با این کمر، پا، سنّ و حالی که ایشان دارند، ایشان فوراً احترام می‌کنند، البتّه به همه احترام می‌کنند، امّا مخصوصاً به سادات، و حتی شهریه‌ای که به طلاب و فضلا می‌دهند، شهریه ایشان نسبت به سادات، مقداری اضافه‌تر است.

🔹عضو جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم در مورد زمینه‌سازی برای تحصیل طلاب توسط آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی افزود: مدرسه‌ی آیت‌الله العظمی گلپایگانی را ایشان اداره می‌کنند که اساتید زیادی در حدود هزار نفر، در این مدرسه تدریس می‌کنند و حدود دوازده تا سیزده هزار طلبه هم هر روز در این مدرسه وارد و خارج می‌شوند و درس می‌خوانند و این مدرسه با خدمات ارزنده این مرجع بزرگوار اداره می‌شود. مطلب دیگر اینکه، ساخت مسجد امام حسن عسکری قم، با نظارت این مرجع بزرگوار بوده است.

 

➖تأکید آیت الله صافی گلپایگانی نسبت به ارتباط بیشتر با اهل سنت و علمای مصر

🔹آیت‌الله فقیهی به بیان خاطره‌ای از آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی پرداخت و گفت: آیت‌الله العظمی صافی، زمان مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی و بعد از ایشان، از ممتحنین حوزه بودند و یکی از افرادی که امتحانات فضلا و اساتید را انجام می‌دادند، این شخصیت بزرگوار بودند و من خودم امتحان «کفایه الاصول» را که بالاترین کتاب سطح و سطوح عالیه است، پیش ایشان دادم و الحمدلله من قبول شدم و نمره خیلی خوبی هم به من دادند و من یادم هست در آن زمان، ممتحنین کسانی بودند که در سطح عالی حوزه قرار داشتند؛ یکی از شخصیت‌های ممتاز حوزه، این شخصیت بزرگوار بود و یکی از شخصیت‌ها هم آقای شیخ عبدالجواد سدهی بود که ایشان هم جزء ممتحنین بودند. مورد دیگر اینکه، ایشان با این سنّشان، با این حالشان، حافظه قویی دارند؛ شما هر مسئله‌ای را که از ایشان سؤال کنید، مستحضرند و جواب می‌دهند و این شاید کم نظیر باشد؛ علما هستند، امّا بالاخره گاهی باید مراجعه بکنند، مدارک را ببینند، امّا این شخصیت بزرگوار به خاطر اینکه در کنار آیت‌الله العظمی بروجردی و آیت‌الله العظمی گلپایگانی در بحث استفتاء بوده‌اند و نیز به‌خاطر علمیّت فوق‌العاده‌ای که دارند، از حضور ذهن قوی‌ای برخوردارند در تمام مسائل فقهی و استفتائات و مسائل مستحدثه، خیلی سریع جواب می‌دهند؛ جواب‌های خوب و دقیق، و در تحلیل مسائل سیاسی هم خیلی دقیق هستند، گاهی آدم فکر می‌کند؛ این مرد، در این سنّ و سال، شاید روزنامه‌ها را نبیند، ولی من خودم منزل آیت‌الله العظمی صافی که گاهی وارد می‌شوم و روزنامه‌ها روی میز ایشان هست، روزنامه‌ها را مطالعه می‌کنند. به‌یاد دارم ایشان یک‌بار می‌فرمود خیلی خوب است که ما با کشور مصر، ارتباط داشته باشیم، اینها محبّ اهل بیت هستند، درست است که اهل تسنّن هستند، امّا نسبت به اهل‌بیت محبّت دارند و علاقمندند، ما باید ارتباطمان را با آنها زیاد بکنیم. الان شما می‌بینید که در زمان مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی، شیخ شلتوت اطلاعیه‌ای داد که همانطور که از علمای اهل تسنن می‌توان تقلید کرد، از علمای شیعه هم می‌شود تقلید کرد، و اخیراً هم در الازهر، شیخ الازهر مطلب مذکور را دوباره تأیید کرده است که ما پشت سر علمای شیعه نماز می‌خوانیم و تشیّع هم یک مذهب است و مورد احترام ماست.

➖آیت الله صافی گلپایگانی از انباشت وجوهات در بانک خودداری می کند

🔹وی در پایان اظهار داشت: اگر بخواهم به‌عنوان خلاصه، توصیفی از این عالم عالی مقام داشته باشم باید عرض کنم که ایشان، شخصیتی خداجو هستند و تمام فعالیت‌هایشان واقعاً برای خداست و ایشان، قبل از انجام هر کاری، خدا را در نظر می‌گیرند؛ ایشان حتّی با مرجعیت خودشان مخالف بودند و حاضر نبودند از مراجع تقلید باشند؛ هم‌چنین اعتقادشان بر این است که وجوهات باید زود مصرف و تمام شود و وجوهات باید به فقرا و محرومین داده شود زیرا بر این عقیده‌اند که انسان ممکن است هر لحظه فوت کند و می‌گویند من اجازه نمی‌دهم این پول در بانک برود و برای آینده انبار شود و من نمی‌خواهم مدیون باشم.

🔆سایت شفقنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *