امتیازات تفسیر علّامه طباطبائی(ره)


امتیازات تفسیر علّامه طباطبائی(ره)

????امتیازات تفسیر علّامه طباطبائی(ره) :

۱) تبحّر علمی علّامه(ره) در فقه ، اصول و فلسفه: ایشان شخصیت اولِ فلسفه درزمان خویش بودند و در فقه واصول هم مُلّا بودند. حاشیه علّامه رحمه الله برکفایه آخوند رحمه الله از جمله آثاری است که ازنظرعلمی ، شاخص خوبی برای شناسائی درجه علمی ایشان است و همچنین در فقه و …

۲) روحیه تتبّع مرحوم علّامه(ره): وی اهل تتبّعِ جامع درآیات وروایات بود. لذا تمام آیات را بررسی کرده وروش قرآن به قرآن را لحاظ نمود. همچنین ظهور روایات درتفسیرایشان به خوبی مشاهده می شود.

۳) فهم دقیق و قوی علّامه(ره) درلغت : ایشان وقتی لغتی را بیان می کرد ، خیلی دقیق به تبیین آن می پرداخت. در مقام مقایسه با مجمع البیان ، وقتی کلمه ای ازنظر لغوی مورد بررسی قرار می گیرد ، می بینیم ، المیزان ازلحاظ عُرفی و عُقلائی قوی‌تر وارد شده.

۴) توجه به شأن نزول و تاریخ نزول : علّامه (ره) به شأن نزول وتاریخ اسلام توجه وافرداشتند و روایات به جامانده دراین زمینه را لحاظ می نمودند.

۵) توجه به مباحث اعتقادی ، اخلاقی ، اجتماعی و معارف دیگر در آیات: ایشان یک آیه را ازتمام ابعاد مورد بررسی قرار می داد و پیام ها و پیامدها را بیان می نمود.

۶) دخالت ندادن فهم فلسفی خود درتفسیر آیات : نکته مهم دیگری که علّامه(ره) درالمیزان مراعات کرده ، همین است ( بنا به گفته خود از فهم فلسفی اش درتفسیر استفاده نکرده ) چنانکه برخی از فلاسفه مُفسّر در فهم آیات ، نظر فلسفی خود را برآیات تحمیل کرده‌اندکه علّامه(ره) اشتباه ایشان را متذکر شده‌ و می فرمودند: افکار ما ” باید از قرآن تأثیر بپذیرد ، نه اینکه پیش فرض هایی در ذهن داشته باشیم و سعی کنیم آن ها را بر قرآن تحمیل کنیم و قائل شویم منظور قرآن همین است که ما تصوّر‌کرده ایم .( بعضی از فلاسفه مباحث ریاضیات ، طبیعیات و… را در معانی آیات دخیل می کردند).

۷) توجه علّامه(ره) به تعقّل درآیات همراه با روایات : وی قائل به تعقّل محض در تفسیر نبود . بلکه از احادیثی که در خصوص آیه ای بیان شده بود ، استفاده می کرد.

✔️جلسات تفسیر آیت الله فقیهی ، جلسه اول ،سال ۹۲
@mohsenfaghihi

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *