آیت الله فقیهی: مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی فقیه نوگرا بود


آیت الله فقیهی: مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی فقیه نوگرا بود

,

🔆 آیت الله فقیهی: مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی فقیه نوگرا بود

🔹زمانی می توانیم شاهد تربیت افرادی مانند مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی درحوزه علمیه قم باشیم که تحقیقات وتقریر نویسی در حوزه رواج پیدا کند.
آیت الله فقهیی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،ضمن تسلیت درگذشت مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: ایشان دارای ویژگی های زیادی بودند که از جمله آن این بود از شخصیت های علمی بودند به طوری که تحقیقات علمی شان مورد استفاده طلاب و مردم بود.

عضو جامعه مدرسین افزود: در جایگاه علمی این عالم همین اندازه بس که همگان به این جایگاه شان اعتراف و اذعان داشتند و مورد تأیید بود. فقدان این عالم ربانی مصداق همان روایت «اذا مات عالم ثلم فی اسلام ثلمه…» است و ایشان یکی از مصادیق ثلمه بود.

🔹این استاد حوزه علمیه اظهارداشت: ایشان در دوران معاصر شخصیت کم نظیری بود و کتاب های خوبی از این عالم ربانی به یادگار مانده و می تواند مورد استفاده طلاب قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه حوزه برای تربیت افرادی مانند مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی که بتوانند همانند نگین درخشان در جهان اسلام و حوزه بدرخشند و نیازمندی های جهان اسلام را پاسخ دهد، نیازمند به برنامه ریزی است.

🔹آیت الله فقیهی اظهار داشت: نکته مهمی که باید مورد توجه حوزه و طلاب قرار گیرد توجه به درس، تحقیق و مباحثه و تقریر نویسی است.
عضو جامعه مدرسین تأکید کرد: زمانی می توانیم شاهد تربیت افرادی مانند مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی درحوزه علمیه قم باشیم که تحقیقات و تقریر نویسی در حوزه رواج پیدا کند. طلبه ای که در درس شرکت می کند، اگر می خواهد ملا و مجتهد شود باید در مورد درس تحقیق کند، تقریر بنویسد.

🔹این استاد حوزه ادامه داد: این مسئله تحقیق و تقریرنویسی باعث تقویت اجتهاد و استنباط و پویایی حوزه می شود. اگر کسی این طوری فعالیت کند، مشخص که ملا و مجتهد شده و هر پستی که قرار گیرد می تواند مؤثر باشد. باید حالت تحقیق و تقریر نویسی را در حوزه رواج دهیم تا شاهد تربیت شخصیت های مانند آیت الله هاشمی درحوزه باشیم.

🔹آیت الله فقهیی با بیان اینکه مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی شخصیت علمی کم نظیری در حوزه بودند، گفت: اگر کسی مانند آن عالم ربانی درس خوب بخواند، دارای علمیت بالا باشد و محقق و پژوهشگر قوی باشد می تواند در هر پستی و جایگاهی است، مؤثر واقع شود.

عضو جامعه مدرسین افزود: امروز حوزه برای پاسخ گویی به شبهات و نیازهای دنیا اسلام و مردم جهان باید طلبه محقق و عالم مانند مرحوم آیت الله شاهرودی تربیت کند و این مسئله برای حوزه امروز، امری لازم و ضروری است.

🔹این استاد حوزه علمیه با اشاره به مشهور بودن مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی به فقیه نو گرا، اظهارداشت: منظور از نو گرا یعنی این عالم ربانی توجه به مسائل جدید داشت و با استنباط دقیق علمی، مسائل جدید و مستحدثه را پاسخ می داد. ایشان در مسائل جدید و مستحدثه نظراتی می داد و ارائه نظر می کرد.
وی اظهار داشت: از دیگر ویژگی های مرحوم آیت الله شاهرودی تحصیل در حوزه نجف و استفاده از علمای نجف مانند امام راحل و شهید محمد باقر صدر بود و یافته هایی از دو حوزه قم و نجف ایشان را شخصیت بارز و ممتاز قرار داده بود.

🔹آیت الله فقیهی با اشاره به دعوت امام راحل از مرحوم آیت الله هاشمی برای حضور در حوزه علمیه قم گفت: این عالم به دلیل حضور در حوزه علمیه نجف و استفاده از بزرگان نجف و ویژگی های چون نبوغ علمی که داشتند، باعث شد امام راحل از ایشان برای حضور در حوزه علمیه قم دعوت کند تا بتوانند طلبه را تربیت کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *