درس عید قربان انفاق از علایق هاست؛ آیت الله محسن فقیهی در گفت وگو با شفقنا


درس عید قربان انفاق از علایق هاست؛ آیت الله محسن فقیهی در گفت وگو با شفقنا

,

شفقنا- عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و استاد عالی حوزه‌های علمیه گفت: در حوادثی که در روزگار امروز اتفاق می افتد، در مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، گاهی باید هواهای نفسانی خود را کنار بگذاریم و کارهایی که نباید انجام دهیم و شغل هایی که لیاقت آن را نداریم، نپذیریم. اگر واقعاً لایق یک شغلی نیستیم ولی به آن علاقه داریم، به خاطر مخالفت با هوای نفس این شغل را کنار بگذاریم و دست افرادی دهیم که متخصص این فن هستند و لیاقت دارند. یکی از مشکلات مملکت ما همین است که افراد لایق، متخصصین، متدینین و کسانی که در هر رشته ای تخصص دارند، باید در رأس امور قرار گیرند، با پارتی بازی کسی شغلی را قبول نکند و اگر چنین شد، به خاطر هواهای نفسانی است. اختلاس ها، فسادها، گرانی ها و گران فروشی ها، همه به خاطر این است که هواهای نفسانی خود را نتوانستیم ذبح کنیم.

در روز عید قربان هواهای نفسانی خود را قربانی کنیم

آیت‌الله محسن فقیهی در گفت وگو با شفقنا، اظهار کرد: یکی از اعمال واجب حج مساله قربانی کردن است و برای کسانی که در حج نیستند، مستحب است که قربانی کنند و شاید مفهوم آن این باشد که ما در روز عرفه به وسیله دعاها و عبادت ها معرفت به خداوند پیدا کردیم و در روز عید قربان هواهای نفسانی خود را قربانی می کنیم. یعنی ما در روز عید قربان آمال و هواهای نفسانی که در وجود هر انسانی وجود دارد و ممکن است او را از خدا دور کند را قربانی می کنیم و به خدا نزدیک می شویم و حضرت ابراهیم(ع) در این رابطه حاضر شد حضرت اسماعیل(ع) را قربانی کند و ما باید در برابر خداوند این چنین باشیم. به عبارت دیگر باید آمادگی داشته باشیم که نزدیک ترین و عزیزترین انسان هایی که اولاد ما هستند را در راه خدا قربانی کنیم و عید بگیریم و خوشحال باشیم که موفق شدیم دستور خداوند را انجام دادیم.

استاد عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: به حضرت ابراهیم(ع) دستور داده شد که حضرت اسماعیل(ع) را قربانی کند، حضرت ابراهیم(ع) آماده شد و اسماعیل(ع) را آورد و چاقویی که باید قربانی کند را تیز و آماده کرد که دستور خدا را انجام دهد و زمانی که می خواست این دستور را اجرا کند از ناحیه خدا پیام آمد که ما از تو قبول کردیم و این امتحان خداوند است که ما انسان ها باید این امتحان را به خوبی پس دهیم.

از بهترین چیزهایی که مورد علاقه ماست در راه خدا انفاق کنیم

او به یکی از مواردی که ذبح هواهای نفسانی در آن نهفته است، اشاره و خاطرنشان کرد: امروز می توان از بهترین چیزهایی که مورد علاقه ماست در راه خدا انفاق کنیم، ملت ایران توجه داشته باشند که باید سعی کنیم از بهترین چیزهایی که در اختیار داریم در راه خداوند انفاق کنیم همانطور که حضرت ابراهیم(ع) عزیزترین و بهترین داشته خود در زندگی یعنی حضرت اسماعیل(ع) را در راه و به دستور خدا قربانی کرد. فرزند را خوابند و چاقو را تیز کرد و وقتی آماده قربانی شد، از ناحیه خدا پیام آمد که لازم نیست و از تو قبول کردیم، یعنی تو از امتحان پیروز درآمدی که حاضر شدی اولاد خود را در راه خداوند قربانی کنی و این امتحان پروردگار است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: در روز عید قربان باید هواهای نفسانی خود را قربانی و سعی کنیم در را خداوند از بهترین چیزها انفاق کنیم و این دستور است که آنچه خود دوست دارید و به آن علاقه مند هستید را انفاق کنید.

امتحان حضرت ابراهیم(ع) و قربانی کردن حضرت اسماعیل به چه دلیل بود؟

او در مورد موفقیت مسلمانان تا به امروز در شناخت مفهوم حقیقی عید قربان و انجام به آن، گفت: این مساله خود یک درس برای ماست که بتوانیم از هواهای نفسانی صرف نظر کنیم. یکی از مسایلی که مورد علاقه انسان هاست، مساله پول است و گذشت از پول ارزشی دارد که ما به خاطر خداوند و فقرا گذشت کنیم و حیوانی را قربانی کنیم و بین فقرا تقسیم کنیم و این زمینه ای است برای اینکه ما بر هواهای نفسانی پیروز شویم و این حرکت زمینه را فراهم می کند برای این کار که با هوای نفس مخالفت کنیم، اما باید بیشتر به این مساله بپردازیم که دلیل این قربانی چیست و چرا باید قربانی کنیم؟ امتحان حضرت ابراهیم(ع) و قربانی کردن حضرت اسماعیل به چه دلیل بود؟

با هوای نفسانی خود مقابله کنیم و شغل هایی که لایق آن نیستیم را نپذیریم

استاد عالی حوزه‌های علمیه افزود: در حوادثی که در روزگار امروز اتفاق می افتد، در مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، گاهی باید هواهای نفسانی خود را کنار بگذاریم و کارهایی که نباید انجام دهیم و شغل هایی که لیاقت آن را نداریم، نپذیریم. اگر واقعاً لایق یک شغلی نیستیم ولی به آن علاقه داریم، به خاطر مخالفت با هوای نفس این شغل را کنار بگذاریم و دست افرادی دهیم که متخصص این فن هستند و لیاقت دارند.

اختلاس ها، فسادها، گرانی ها و گران فروشی ها، همه به خاطر این است که نتوانستیم هواهای نفسانی خود را ذبح کنیم

فقیهی اظهار کرد: یکی از مشکلات مملکت ما همین است که افراد لایق، متخصصین، متدینین و کسانی که در هر رشته ای تخصص دارند، باید در رأس امور قرار گیرند، با پارتی بازی کسی شغلی را قبول نکند و اگر چنین شد، به خاطر هواهای نفسانی است. اختلاس ها، فسادها، گرانی ها و گران فروشی ها، همه به خاطر این است که هواهای نفسانی خود را نتوانستیم ذبح کنیم، در صحنه قربانی باید این هواهای نفسانی ذبح شوند و از بین بروند و ما بتوانیم این حرکت معنوی را انجام دهیم تا حرکت های اجتماعی و سیاسی نیز رنگ و بوی خدا را بگیرد و خدایی شود.

پس از عید قربان نیز یک انسان پاک و منزه و خدمتگذار ملت، مملکت و خانواده باشیم

او گفت: اگر اعمال، رفتار و کردار ما خدایی شود همه اقدامات ما نیز اصلاح می شود. هر خلافی که در مملکت انجام می شود به خاطر این است که ما به برخلاف احکام اسلام عمل کردیم، اگر دروغ گفتیم، خلاف اسلام بوده، اگر اختلاس و گران فروشی کردیم خلاف اسلام بوده و همه اینها به خاطر هواهای نفسانی است و باید سعی کنیم در روز عید قربان این هواهای نفسانی را نابود و ذبح کنیم و از بین ببریم و پس از عید قربان یک انسان پاک و منزه و خدمتگذار به ملت و مملکت و خانواده باشیم.

برای مبارزه با هوای نفس، مسئولین در اولویت هستند

 

اختلاس ها، تورم ها و گران فروشی ها از بین برود تا یک مملکت اسلامی و مدینه فاضله داشته باشیم

فقیهی در پاسخ به اینکه برای تحقق ذبح هواهای نفسانی در سطح کلان جامعه، اولویت اصلاح با کدام گروه است؟ گفت: مسئولان، کسانی هستند که در این مساله در اولویت قرار دارند. مسئولین مملکت که کارهای مهم کشور در اختیار آنهاست و رییس، وزیر و وکیل هستند، ممکن است شیطان آنها را وسوسه کند و به خاطر رفاقت ها، محبت ها، فامیلی و برخی از جهات، افراد نالایقی را برای سمت ها و شغل هایی توصیه کنند، این مساله زمینه می شود که افراد نا لایقی در رأس اموری قرار گیرند که در این صورت دود این نالایقی به چشم مردم مستضعف برود و مردم مستضعف بیچاره رییس، استاندار و فرمانداری داشته باشند که صلاحیت واقعی را نداشته باشد لذا مسئولین باید توجه کنند که در هر کاری خدا را در نظر بگیرند و با هوای نفس خود مبارزه کنند و آنچه حق و حقیقت است را بگویند و سپس عمل و توصیه کنند و توصیه شان هم به حق و حقیقت باشد تا کشور اصلاح شود. لازم است اختلاس ها، تورم ها و گران فروشی ها از بین برود تا یک مملکت با حکومت اسلامی و مدینه فاضله داشته باشیم.

از آنچه به آن بسیار علاقه دارید، انفاق کنید تا خداوند بهترین ها را برای شما جبران نماید

فقیهی در مورد اینکه از چه طریقی می توان آموزه های حج و قربانی کردن هوای نفس را تا پایان عمر در زندگی عملی کرد، گفت: برخی از اتفاقات مانند مشرف شدن به خانه خدا به خاطر این است که توجه انسان به خدا زیاد شود، اینکه گفته می شود صبح، ظهر، عصر و شب نماز بخوانید به این دلیل است که خداوند انسان را فراموش نکند. اقوام، نزدیکان و عزیزان انسان فوت می کنند و این فوت ها انسان را متوجه خدا می کند. ما در تاریخ زندگی خود به عیادت بیماران در بیمارستان ها می رویم و خدا را شکر می کنیم که کسالت و بیماری نداریم. فقرا را می بینیم و خداوند را شکر می کنیم که ما را فقیر قرار نداده و زندگی ما آبرومند است. همه این موارد باعث می شود که با هواهای نفسانی خود مبارزه کنیم لکن گذشت زمان همیشه باعث می شود که مسایلی فراموش شود و ما از حجاج محترم و عزیز و همه مردم می خواهیم که در روز عید قربان هواهای نفسانی خود را قربانی کنند. به عبارت دیگر در کنار ذبح یک حیوان، هواهای نفسانی خود را هم ذبح کنند و نسبت به فقرا و مستضعفین توجه بیشتری داشته باشند. از آنچه به آن بسیار علاقه دارند، انفاق کنند تا خداوند بهترین ها را برای آنان جبران نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *